Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
2538 besök totalt
Langoo
Halmstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 28


Trådstartare
Kopierar ifrån ett annat forum jag har haft uppe bilen ett tag. Denna bilen använder jag dagligen men ska kunna framföras på trackdays i framtiden

BMW 318is

Har suttit länge och funderat på om man skulle lägga upp en tråd på detta forumet och visa upp bilen. Saken är att jag har egentligen inte haft något projekt-relaterat att visa upp, vilket är syftet med en projekt-tråd. Däremot så har det hänt lite olyckliga saker med bilen under detta halvåret jag har haft bilen som har lett till att jag reparerat och bytt delar på bilen ändå, det får ni läsa om här under!

Kan börja med historian om hur jag och Bäämmmven träffades för första gången. Efter att jag hade sålt iväg alla delar ifrån Peugeot 205an jag ägde innan, bilen gick inte igenom besiktningen på grund av äcklig rost och typ åtta andra punkter, så började jag leta ny bil. Med tanke att jag genom mina bilår alltid har haft märket BMW varmt om hjärtat så kom jag in på tanken att köpa en sådan igen. Den stora frågan är ju att hitta rätt bil för rätt pengar, många BMW är ju sjukt högt värderade enligt mig. Först så söktes blocket efter en 325:a sedan, men det var ju inte det lättaste då det bara finns touring varianter kvar 325:an, resten har väl gått till alla turbo-projekt runt om i landet :roll: Då kom jag på tanken att jag för längesen pratade med Jojje om att 318is är en CSN-M3:a (fattigmans-m3a) men ändå kör ifrån 320:or och näst intill ikapp med 325:or. Låter ju inte helt fel med tanke på att en liten fyra drar mindre bensin än en bränsletörstig rak sexa nu i dessa miljötider Så hej o hå hittade jag två-tre stycken IS på blocket som verkade intressanta. En gick bort när den fanns i norrland, en för att den var risig i lacken, då fanns det bara en kvar som verkade vettig. Så ni inte undrar det är hela tiden e30-serien jag kollar på, e36 IS:erna är fan inget att ha. Bilen stod i Kristinehamn, ca 30 mil ifrån Halmstad, så hopp på tåget till Göteborg för sen byte till X2000 till Skövde där det sen blev buss upp till Kristinehamn. Möter upp ägaren vid buss-stationen och det är ju kärlek på en gång. Lacken var riktigt fin där i regnovädret och ljudet av vässad fyra var så vackert :razz: Ägaren verkade trevlig och jag tog en provtur, då började man hitta fel på bilen som inte stod i annonsen, inte konstigt då alla säljare är mytomaner 8) Där var en snygg spricka tvärs över passagerarsidans vy genom framrutan, någon kupéfläkt hörde jag inte, ingen radio fick man in på stereon och ljudet kom bara ifrån tre högtalare. Vidare så var där lite stenskott med begynnande rost, inte så farligt som på peggan jag hade innan men ändå något man kan klaga på. Men men, bilen såg riktigt fin ut undertill, är en import ifrån Tyskland så den är väldigt skonad ifrån salt och rusk som vi har här i Sverige, motorn spann som en katt men såg väl inte så väl omhändertagen ut dem senaste åren så lite kärlek blir tvunget att lägga ner på den insåg jag. Efter lite dealande om priset så föll den mig i smaken då priset var helt rätt så jag köpte bilen. Lycka Hemfärd till Halmstad gick bara fint men usch va tråkig vägen mellan Mariestad och Göteborg var, är en Europavägen men det kan man inte tro :roll: aldrig mer att jag kör där!

Här kommer lite bilder ifrån säljaren på bilen:







En stor service lägg nära till hands så ny olja, oljefilter, bränslefilter, NGK-stift, glykol och termostat. Efter den remaken blev bilen mycket mjukare och piggare att köra så detta var nog behövligt. Eftersom att det var snart vinter så behövdes ett set vinterdäck införskaffas så man kunde köra upp till vinterstugan i Dalarna till nyår. En kupéfläkt fick jag oxå tag på men dock så började den låta illa efter en månad så fick byta ut den en gång till i februari. Resan gick ändå bra och varmt blev det ändå i kupén dock med ett jäkla knarrande ifrån fläkten :-x

Några bilder på bilen innan resan







När jag hade haft bilen i en månad fick jag för mig att dem där 17" som jag har som sommardäck inte var några snygga eller praktiska då dem slog i skärmkanterna när vägen inte är helt platt. Detta måste alltså åtgärdas innan värmen kommer tillbaka till vårt land. Jag tycker att snygga 15" hade varit mer praktiskt och faktiskt snyggare om det är rätt fälgar vilka BBS är Dessa fälgar sitter som tillval på e30 och jag hitta fem styck som jag kunde få billigt, då hade jag redan en fälg som ligger som reservhjul i bilen så nu har jag sex styck = två som kan svinas med 8) Nya däck hittade oxå hem till fälgarna, detta gick jämnt upp med vad jag fick för 17":arna Dem nya fälgarna var väldigt skitiga så det fick bli en rejäl tvätt och så här såg det ut:





Nästa del som saknades på bilen var konstigt nog den så kallade IS-läppen, som var tillval även den men enbart till 318is. En sådan hittade hem till mig och jag tyckte den passade i svart som en kontrast till det silvriga på bilen. I samma veva kom jag över ett riktigt billigt kit med xenon-lampor ifrån garagekompisen som enligt mig fick bilen att se bra mycket nyare ut än med gamla gula halogenlampor. Läppen är inte monterad på bilderna.





Efter detta så har mer småsaker blivit gjorda så som rensning av två kilogram extra högtalarkablar, ny antenn, emblem utan lacksläpp, bytt ruta mot en utan spricka (som senare oxå har spruckit) och en ny Kenwood-stereo. Efter ny handbromswire och nya bromsrör till bakbromsarna hittade hem så har även bilen gått igenom besiktningen nu nyligen

Det som är gjort för att få bilen att gå fortare är ett öppet filter och, som jag senare insåg, ett Supersprint system från katalysatorn och bakåt. Filtret gjorde så att ljudet ifrån motorn blev helt underbart när den skriker mer och mer ju närmre du kommer 7000 varv. När jag ändå är inne på motorn så kan jag beskriva känslan av att köra en 318is som en Honda VTec med bakhjulsdrift innan 3000 varv händer inte mycket men sen smäller det på som en hästspark. Tråkigt nog så snålade köparen av min bil nere i Tyskland in på väldigt mycket då möjligheten till en diffspärr fanns men det var väl för dyrt, så det saknar jag något oerhört..

Det senaste som har hänt var att jag en väldigt vacker dag ska gå ner till bilen för att köra till jobb ser att min baklucka inte så riktigt rätt ut...



Fan oxå, tänkte jag. Jag har inte råd med en ny lucka och en snordyr lack men det löste sig väldigt bra genom att säljaren av fälgarna även hade en baklucka jag kunde få som visade sig bara ytrostig jämfört med min gamla krockade som var riktigt rutten. Så här såg den ut.





Jag gjorde mitt första jobb för att förbereda och ta bort på en bil inför lack vilket blev så här









Luckan gav jag till MissPlaymate här på forumet som gjorde ett riktigt kanon jobb! Tack Therese
Efter att luckan blev så himla bra så fick jag för mig att jag själv skulle rätta till den dåliga rostlagningen av vänster bakskärm som någon ägare har gjort. Det såg ju bra ut i början tills jag tog bort maskeringen :roll: så detta får rättas till av någon med mer erfarenhet och bättre utrustning. Nu har jag provat och kommer aldrig ge mig på lackning igen :P

Bilder på mitt försök













Jag tog istället och tvättade motorutrymmet och insidan av motorhuven vilket blev mycket bättre Kommer även ta och måla ventilkåpan och insuget i veckan och därefter kommer ett polerat fjäderbensstag hitta hit ifrån Tyskland senare i månaden. Vet med mig att om det är en hel del som ett insug som ska målas så klarar jag av det jämfört med när man ska skarva ihop en ny lack med en gammal som på skärmen.

Tog lite bilder nu vid skymningen på hur bilen ser ut idag, läppen och fälgarna sitter på så klart





















I framtiden blir det uppfräshning av motorutrymmet ink fjäderbensstag, nav till sportratten, nya dämpare och 60/40 sänkning

Allt för mig

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Då har man varit flitig igen. Började med att jag satt och funderade över om jag skulle köpa det där fjäderbensstaget på ebay som jag ville ha men då tyckte min garage-granne att det är bättre att lägga pengarna på ett nytt nav till ratten jag har liggandes. Hmm tänkte jag, det är ju sura pengar men okej. Då sken det upp för mig att varför inte borra i det navet jag redan har på bilen så kan man få Momo-ratten att passa 8) och det visade sig vara full möjligt så i morse åkte jag ut till garaget och borrade och hade mig Köpte även färgen jag ska använda imorron när jag målar om lite i motorn men mer om det imorron.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Under två dagar har jag målat och haft mig med ventilkåpan och insuget vilket idag blev färdigt. Ni få kolla på bilderna och säga vad ni tycker

























------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Då så kommer bilderna på hur motorn kommer se ut nu framöver, har andra delar på bilen som behöver omsorg så motorhuven förblir stängd nu ett tag 8)





Efter-före


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lite nya bilder med en vettig kamera som systern förfogar över :P







------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just nu väntar jag på nya bromsskivor, belägg och ok så att det blir bättre grepp i framdelen av bilen. Den tar lite ojämnt just nu och gnisslar

Jag kommer sänka bilen i sommar sen får vi se vad som händer mer med bilen, vill gärna ha lite mer klös i maskinen + att lite småpyssel som kall-lufts-slang till luftfiltret och fortsatt tvätt och målning av delar på bilen för att få den så fin som möjligt. Vill att folk ska tycka om gamla beemers igen

_________________
Robin Hellström


Tel: 0739-160779
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



Bra jobbat! Fortsätt på den linjen som ja sagt till dig innan.. O du.. Du behöver inte vara rädd för att folk här ska tycka illa om gammelbeemers! thumbs up

_________________
Christian Larsson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Is-läppar är förbrukningsvara, jag avverkade tre stycken på de sju år jag hade min 318is.

Men du ska lacka den i silver.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Langoo
Halmstad
Här sen Okt 2005
Inlägg: 28


Trådstartare
Jupp kommer fortsätta som vi sagt innan Chrille Jag hittar inget strikt e30 forum på svenska, du vet inget? PPF är ju för effektidioter och här ska man ju helst strippa ur allt i bilen och köra den på bana :P Fast här inne finns ju många IS så här kanske man kan höra hemma ändå ^^

Nej för tusan den passar mkt bättre i svart som kontrast till det silvriga

_________________
Robin Hellström


Tel: 0739-160779
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
2538 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande