Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
997 GT3 mk2 tid 7.40
1, 2   >>
5837 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
997 GT3 mk2 tid 7.40

Sport Autos Supertest

Nordschleife 7:40
Hockenheim 1:10.4

Så Horst lyckades kapa 8 sek jämfört med 997 GT3/RS! Nu har utvecklingen gått framåt, och inte bakåt som förra gången

Skulle vara kul att se hastighetsgrafen.
Citera
Mats E
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 104



Jag tror Porsche fuskar Hur kan den bara var 1 sek långsammare än en Ferrari Scuderia som har typ 80 hk mer och väger 200 kg mindre. Måste vara mot fysikens lagar Kanske var det Mr Suzuki som körde med en HvS-mask

_________________
Mats Ericsson
M3 CSL (parkerad i Adenååå)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Verkar vara bra det där PADM motorkuddarna som gör 8 sek på ringen

Iofs hjälper väl 20hk extra, styvare chassie och mer downforce fram och bak till lite också...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hatzenbachbogen: 152
Flugplatz: 174
Schwedenkreuz: 258
Aremberg: 105
Fuchsröhre: 239
Metzgesfeld: 163
Ex-Mühle: 113
Bergwerk: 110
Kesselchen: 234
Klostertal I: 171
Klostertal II: 92
Hohe Acht: 111
Brünnchen: 113
Pflanzgarten: 200
Anfahrt Schwalbenschwanz: 222
Schwalbenschwanz: 95
Galgenkopf: 145
Döttinger Höhe: 274

0-100: 4,1 sek
0-200: 13,2 sek

100-0 kalla: 33,2 m
100-0 varma: 32,9 m
200-0 varma: 134,2 m

Slalom 18 m: 73,6 km/h
Slalom 36 m: 143 km/h (nytt rekord)
Undanmanöver 110 m: 160 km/h (nytt rekord)

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Intressanta hastigheter. Vilka partier går egentligen "väldigt" fort? Ser ju inte ut att vara så extremt snabb på ex SX, DH och Kesselschen. Vad var vikten?

För jämförelse...

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

PeterF skrev:
Intressanta hastigheter. Vilka partier går egentligen "väldigt" fort? Ser ju inte ut att vara så extremt snabb på ex SX, DH och Kesselschen. Vad var vikten?


Christian har säkert hastigheterna gentemot 997 GT3RS jag hittar de inte. Men jag kollade snabbt gentemot CSL som ju finns här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52072 och jämför man med den ser man att påssen är snabbare överallt (förutom nåt ställe lika) dock inga stora skillnader, men många bäckar små...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Du får inte ställa sådana där frågor Peter, nu var jag ju tvungen att ta fram alla gamla nummer och göra en uppställning!



Tillägg: Angående 996 GT3 Mk I så kan man bortse från Metzgesfeld-värdet då de på den tiden angav Vmax innan istället för Vmin genom. Likaså betvivlar jag starkt att Klostertal I-värdet mätts på samma sätt som de senare testerna. 180 som Vmin i Mutkurve på gatdäck? Nej.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Christian Eick skrev:
Du får inte ställa sådana där frågor Peter, nu var jag ju tvungen att ta fram alla gamla nummer och göra en uppställning!


thumbs up Var precis det jag räknade med

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Tycker fortfarande att det är märkligt att 997 GT3 RS hade sämre tid runt än 996 GT3 RS trots att farten i alla partier utom 2-3 verkar ha varit högre i 997:an... 996:an måste med anrda ord ha varit snabbare i princip i alla andra avsnitt på banan - troligt ?

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Med en riktig go fast låda så lär den med enkelhet kapa ett par sekunder till ganska lätt(ca 5sek uppskattat av HvS på en vanlig 997 Carrera S gen 2). OMG, 110 GPS km/h som Vmin i Bergwerk, nu snackar vi orginal bil alltså..knappst -100 grader camber

Eller vänta nu, givetvis fick HvS tag i det enda specialbyggda exemplaret av denna bil, alla de andra 997 GT3 har inte -100 grader camber, inte heller alla övriga special tunade bond pylar. Sorry alla porsche killar, det är likt Nissan, det är bara en eller max två tillverkade bilar som går så här bra. Alla andra som vi kunder köper över disk presterar inte i närheten. Inte har det med föraren att göra heller

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Eller vänta nu, givetvis fick HvS tag i det enda specialbyggda exemplaret av denna bil, alla de andra 997 GT3 har inte -100 grader camber, inte heller alla övriga special tunade bond pylar. Sorry alla porsche killar, det är likt Nissan, det är bara en eller max två tillverkade bilar som går så här bra. Alla andra som vi kunder köper över disk presterar inte i närheten. Inte har det med föraren att göra heller



_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Sport Autos 18 punkter är inte tillräckliga för att kunna utgöra ett relevant analysunderlag, inte heller vår RingCharts-tråd med 76 punkter är tillräcklig för övrigt. Max- och minvärdespunkter må vara intressanta och fascinerande men säger inte mycket om det som händer kring och mellan punkterna.

Dessutom är antalet okända faktorer alldeles för många. I vilket skick var banan? Temperatur, lufttryck, luftfuktighet, vindstyrka? Hur slitna var däcken och hur bra var batchen de kom ifrån? Vilket däckstryck kördes det med? Vilka hjulvinklar och setup hade bilarna? Hur alert, pigg, laddad var Horst? Var han snabbare för 10 år sedan eller gör erfarenheten att han presterar bättre idag? Hur mycket effekt hade respektive testvagn? Just den sista faktorn indikerar att 996 RS:en var "väl inkörd", 0-200-värdet och DH-farten pekar uppemot 400 hk.

Tiderna visar att GT3-familjen förblir ganska homogen fartmässigt. Med likvärdiga däck och vettig setup ligger alla 6 modeller förmodligen inom 10 sek. 997 GT3 Mk II verkar enligt artikeln vara en fantastisk bil i de flesta avseenden, för att inte tala om hur bra den gör sig på parkeringen, men är det enkom ren och skär speed på Ringen som efterfrågas levererar samtliga GT3-modeller i princip lika mycket av den varan.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Det skulle vara intressant att se tider på 996GT3 Mk1/Mk2 och RS med MPSC. Mk1 och MK2 kördes med gatdäck och RS kördes med Corsa system däck (ej Corsa Race). Jag tror skillnaden mellan alla GT3:or då skulle bli betydligt mindre. Dvs gemene man i en Gt3:a kör nog ungefär (+-5 sek??) lika snabbt i alla modeller. Bara en gissning....

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
Du får inte ställa sådana där frågor Peter, nu var jag ju tvungen att ta fram alla gamla nummer och göra en uppställning!


Visste att jag skulle få ett liknande svar, därav frågan Tack!

Intressant att se att nya GT3an väger i princip lika mycket som 997RS. Var det keramiska bromsar på testbilen?

Nåväl, det verkar som om Porsche fuskar på samma sätt som Nissan. Dvs alla bilar som lämnar fabriken, oavsett om det är kundbilar eller bilar som testas av Horst, är fuskade med.

Provkörde för övrigt nya Golf GTI DSG i dag. Kändes som om även VW fuskar .

Dum fråga kanske...men i vilka partier mäter SA Vmin och i vilka mäter man Vmax?
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

PeterF skrev:
Christian Eick skrev:
Du får inte ställa sådana där frågor Peter, nu var jag ju tvungen att ta fram alla gamla nummer och göra en uppställning!


Visste att jag skulle få ett liknande svar, därav frågan Tack!

Intressant att se att nya GT3an väger i princip lika mycket som 997RS. Var det keramiska bromsar på testbilen?

Nåväl, det verkar som om Porsche fuskar på samma sätt som Nissan. Dvs alla bilar som lämnar fabriken, oavsett om det är kundbilar eller bilar som testas av Horst, är fuskade med.

Provkörde för övrigt nya Golf GTI DSG i dag. Kändes som om även VW fuskar .

Dum fråga kanske...men i vilka partier mäter SA Vmin och i vilka mäter man Vmax?


Vmin vs Vmax...det borde du kunna lista ut Peter

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Vmin vs Vmax...det borde du kunna lista ut Peter


Ja ja. Har precis suttit med Excelark och noterat. Det skiljer lite i hastighet mellan Horst och mig
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Mats E skrev:
Jag tror Porsche fuskar Hur kan den bara var 1 sek långsammare än en Ferrari Scuderia som har typ 80 hk mer och väger 200 kg mindre. Måste vara mot fysikens lagar Kanske var det Mr Suzuki som körde med en HvS-mask



_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

PeterF skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Vmin vs Vmax...det borde du kunna lista ut Peter


Ja ja. Har precis suttit med Excelark och noterat. Det skiljer lite i hastighet mellan Horst och mig


Med ett sådant intresse vill jag lova dig att det skiljer mindre mellan dig och HvS nästa gång du är nere

Efter ett antal gånger till kanske är inte skillnaden alls stor...

Det är då, när man efter ett jäkla tag börjar närma sig eller har liknande farter som HvS i samma bil, ja då går det upp för en hur duktig HvS är på ringen. Jag menar han kör ett par varv så når han sina tider. Vi andra håller på i en evighet, eller i tid och otid..för att ligga i samma ca nivå gällande hastigheter, farter osv .

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017




_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



2009 års 997 GT3 bromsprestanda enligt SA test
100-0 kalla: 33,2 m
100-0 varma: 32,9 m
200-0 varma: 134,2 m

Vs 2003 års CSL bromsprestanda enligt SA test.

CSL
235 front/265 rear,Cup, 1421kg full of fuel.
Singel piston calipers, 345/328mm rotors
100-0 cold: 33,0 m = 11,7m/s²
100-0 warm: 32,4 m = 11,9 m/s²
200-0 warm: 129,7 m = 11,9 m/s²
200-0, 4,7sec
26 degree outside, 34 degree.tarmac

Så nu äntligen börjar Porsche få till lite bromskraft oxå, var ju inte en dag försent, finns ju ingen tidigare Porsche som är så här nära CSL i bromsprestanda som 2009 års GT3
Åh alla dessa porsche killar som klagar så på de små CSL bromsarna

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Storleken har ju ingen betydelse
Vem kallar 34,5cm för litet förresten?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Nürburgring
997 GT3 mk2 tid 7.40
1, 2   >>
5837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande