Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 5837 besök totalt |
997 GT3 mk2 tid 7.40
Sport Autos Supertest Nordschleife 7:40 Hockenheim 1:10.4 Så Horst lyckades kapa 8 sek jämfört med 997 GT3/RS! Nu har utvecklingen gått framåt, och inte bakåt som förra gången ![]() Skulle vara kul att se hastighetsgrafen. |
||||
Jag tror Porsche fuskar
![]() ![]() ![]() _________________ Mats Ericsson M3 CSL (parkerad i Adenååå) |
||||
Verkar vara bra det där PADM motorkuddarna som gör 8 sek på ringen
![]() Iofs hjälper väl 20hk extra, styvare chassie och mer downforce fram och bak till lite också... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Hatzenbachbogen: 152
Flugplatz: 174 Schwedenkreuz: 258 Aremberg: 105 Fuchsröhre: 239 Metzgesfeld: 163 Ex-Mühle: 113 Bergwerk: 110 Kesselchen: 234 Klostertal I: 171 Klostertal II: 92 Hohe Acht: 111 Brünnchen: 113 Pflanzgarten: 200 Anfahrt Schwalbenschwanz: 222 Schwalbenschwanz: 95 Galgenkopf: 145 Döttinger Höhe: 274 0-100: 4,1 sek 0-200: 13,2 sek 100-0 kalla: 33,2 m 100-0 varma: 32,9 m 200-0 varma: 134,2 m Slalom 18 m: 73,6 km/h Slalom 36 m: 143 km/h (nytt rekord) Undanmanöver 110 m: 160 km/h (nytt rekord) _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
Christian har säkert hastigheterna gentemot 997 GT3RS jag hittar de inte. Men jag kollade snabbt gentemot CSL som ju finns här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() |
||||
Du får inte ställa sådana där frågor Peter, nu var jag ju tvungen att ta fram alla gamla nummer och göra en uppställning!
![]() ![]() Tillägg: Angående 996 GT3 Mk I så kan man bortse från Metzgesfeld-värdet då de på den tiden angav Vmax innan istället för Vmin genom. Likaså betvivlar jag starkt att Klostertal I-värdet mätts på samma sätt som de senare testerna. 180 som Vmin i Mutkurve på gatdäck? Nej. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
![]() ![]() |
||||
Tycker fortfarande att det är märkligt att 997 GT3 RS hade sämre tid runt än 996 GT3 RS trots att farten i alla partier utom 2-3 verkar ha varit högre i 997:an...
![]() ![]() ![]() _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
Med en riktig go fast låda så lär den med enkelhet kapa ett par sekunder till ganska lätt(ca 5sek uppskattat av HvS på en vanlig 997 Carrera S gen 2). OMG, 110 GPS km/h som Vmin i Bergwerk, nu snackar vi orginal bil alltså..knappst -100 grader camber
![]() Eller vänta nu, givetvis fick HvS tag i det enda specialbyggda exemplaret av denna bil, alla de andra 997 GT3 har inte -100 grader camber, inte heller alla övriga special tunade bond pylar. Sorry alla porsche killar, det är likt Nissan, det är bara en eller max två tillverkade bilar som går så här bra. Alla andra som vi kunder köper över disk presterar inte i närheten. Inte har det med föraren att göra heller ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
![]() |
||||
Re:
Sport Autos 18 punkter är inte tillräckliga för att kunna utgöra ett relevant analysunderlag, inte heller vår RingCharts-tråd med 76 punkter är tillräcklig för övrigt. Max- och minvärdespunkter må vara intressanta och fascinerande men säger inte mycket om det som händer kring och mellan punkterna. Dessutom är antalet okända faktorer alldeles för många. I vilket skick var banan? Temperatur, lufttryck, luftfuktighet, vindstyrka? Hur slitna var däcken och hur bra var batchen de kom ifrån? Vilket däckstryck kördes det med? Vilka hjulvinklar och setup hade bilarna? Hur alert, pigg, laddad var Horst? Var han snabbare för 10 år sedan eller gör erfarenheten att han presterar bättre idag? Hur mycket effekt hade respektive testvagn? Just den sista faktorn indikerar att 996 RS:en var "väl inkörd", 0-200-värdet och DH-farten pekar uppemot 400 hk. Tiderna visar att GT3-familjen förblir ganska homogen fartmässigt. Med likvärdiga däck och vettig setup ligger alla 6 modeller förmodligen inom 10 sek. 997 GT3 Mk II verkar enligt artikeln vara en fantastisk bil i de flesta avseenden, för att inte tala om hur bra den gör sig på parkeringen, men är det enkom ren och skär speed på Ringen som efterfrågas levererar samtliga GT3-modeller i princip lika mycket av den varan. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Det skulle vara intressant att se tider på 996GT3 Mk1/Mk2 och RS med MPSC. Mk1 och MK2 kördes med gatdäck och RS kördes med Corsa system däck (ej Corsa Race). Jag tror skillnaden mellan alla GT3:or då skulle bli betydligt mindre. Dvs gemene man i en Gt3:a kör nog ungefär (+-5 sek??) lika snabbt i alla modeller. Bara en gissning....
_________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
Re:
Visste att jag skulle få ett liknande svar, därav frågan ![]() Intressant att se att nya GT3an väger i princip lika mycket som 997RS. Var det keramiska bromsar på testbilen? Nåväl, det verkar som om Porsche fuskar på samma sätt som Nissan. Dvs alla bilar som lämnar fabriken, oavsett om det är kundbilar eller bilar som testas av Horst, är fuskade med. Provkörde för övrigt nya Golf GTI DSG i dag. Kändes som om även VW fuskar ![]() Dum fråga kanske...men i vilka partier mäter SA Vmin och i vilka mäter man Vmax? |
||||
Re:
Vmin vs Vmax...det borde du kunna lista ut Peter ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Med ett sådant intresse vill jag lova dig att det skiljer mindre mellan dig och HvS nästa gång du är nere ![]() Efter ett antal gånger till kanske är inte skillnaden alls stor... Det är då, när man efter ett jäkla tag börjar närma sig eller har liknande farter som HvS i samma bil, ja då går det upp för en hur duktig HvS är på ringen. Jag menar han kör ett par varv så når han sina tider. Vi andra håller på i en evighet, eller i tid och otid..för att ligga i samma ca nivå gällande hastigheter, farter osv ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
2009 års 997 GT3 bromsprestanda enligt SA test
100-0 kalla: 33,2 m 100-0 varma: 32,9 m 200-0 varma: 134,2 m Vs 2003 års CSL bromsprestanda enligt SA test. CSL 235 front/265 rear,Cup, 1421kg full of fuel. Singel piston calipers, 345/328mm rotors 100-0 cold: 33,0 m = 11,7m/s² 100-0 warm: 32,4 m = 11,9 m/s² 200-0 warm: 129,7 m = 11,9 m/s² 200-0, 4,7sec 26 degree outside, 34 degree.tarmac Så nu äntligen börjar Porsche få till lite bromskraft oxå, var ju inte en dag försent, finns ju ingen tidigare Porsche som är så här nära CSL i bromsprestanda som 2009 års GT3 ![]() ![]() ![]() Åh alla dessa porsche killar som klagar så på de små CSL bromsarna ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 5837 besök totalt |