Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakvagnsgeometri
1891 besök totalt
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Bakvagnsgeometri

Jag har problem med hjulhopp på min driftingbil, och jag utgår från att bakvagnsgeometrin är helt fel eftersom bilen är sänkt

Såhär ser alltså bakvagnen ut, principen är 4 link, fast endast 2 stag i mitten, sen bärarmar på sidorna

Här är en skiss på hur momentstagen är uppfästa i chassit

Här är ritningar på vinklarna jag mätt upp på momentstagen. Som det står nu så pekar det nedre staget neråt med 10mm, kan det vara det som ställer till det? och isåfall vad ska man eftersträva

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bakvagnsgeometri

Vad då för hjulhopp, när du accar-startar, eller e de sidledes när du svänger?
mvh
Göran

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Blir garanterat hjulhopp med den geometrin, applicera en tänkt kraft som går från bakaxel horisontellt i bilens färdriktning genom 4-länk stagen och visualisera åt vilket håll stagen vill röra sig (upp/ned).

orginal så kommer bakaxeln att pressas nedåt, sänkt så kommer den att försöka gå uppåt och pressar ihop fjädringen så du får garanterat helskumma effekter i bakvagnen när du går på och av gasen, dvs på gas, fjädringen trycks ihop, trycks den ihop för mycket så hoppar det garanterat som fan, sen när du släpper av lite gas för att lösa problemet, så reser sig karossen igen och greppet ökar väldigt snabbt och det lär nog hugga en hel del med div studsar som följd.

Dvs du är lösningen på spåren thumbs up , justerbara infästningar för stagen i 4-länken är vad du vill ha så att du kan styra hur bakvagnen beter sig, ingen dämpare i världen kan kompensera för fel geomatri i själva länken.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Men dom sk bärarmarna på sidorna får ju en annan radie än tvålinket på mitten???
Skum konstruktion.
En annan grej jag lurar på, i egenskap av dålig på drifting, är att i Dr vill man ha grepp och har rätt mjuka däck. Här är det lågprofil och man vill ha spinn, eller?
mvh
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad sitter det för lager/bussningar i de yttre armarna?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

"vaggan" som de vita stagen är fästa i är gjord för att röra sig framåt och bakåt vid fjädring just för att kompensera de olika rörelseradierna, men det har väl inte med problemet att göra egentligen. Men vissa verkar inte veta om det och fäster vaggan stumt och får problem, men jag har för mig att jag har frågat dig det på nåt annat forum (TPC?)

Det finns en SAE-rapport om denna bakvagn, men det står väl inte såå mycket spännande i den.

Den här är det om någon vill läsa:
http://www.sae.org/technical/papers/830982

Bakvagnsgeometri
1891 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande