|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

16 Jun 2009 20:05
Köpte dessa beg bandäck, sönder eller inte?
Hej, fick hem dessa beg bandäck idag av en jätte trevlig kille.
Pirelli däck begagnade och billiga som jag tänkte testa men när jag fick hem dom såg jag skador som jag tivivlar på om det verkligen inte skadar täcket och släpper ut luft.
Vad tror ni av att bara titta på en bild?
Är det vanligt eller är det totalt kört = jag har blivit lurad?
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188

16 Jun 2009 20:14
om det bara är på däcksfoten så är det ingen större fara, kan kanske pysa ut lite luft under en längre tid men ska inte vara några problem att köra med.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

16 Jun 2009 20:18
Re:
| Niklas Sandström skrev: | | om det bara är på däcksfoten så är det ingen större fara, kan kanske pysa ut lite luft under en längre tid men ska inte vara några problem att köra med. |
*pust*
Hur länge tror ni dessa räcker, eller låt mig säga såhär, om jag åker till mantorp eller gotland och kör på banorna där med min 300hk framhjlsdrivna saab på 1400kg, hur många varv kan jag köra innan dessa beg däck är slut?
Vilket däcktryck, kalltryck bör man ha, gärna om någon är så duktig och kan gissa på varmtryck.
jag har läst på lite under andra trådar och det står att kalltrycket ska vara runt 2.bar stämmer det på alla däck överlag?
Jag hade en till fråga, är det farligt att köra i höga hastigheter med dessa däck, tex om jag har de på som min vardagsbil vad är maxhastighet jag kan köra i ?
Tack så otroligt mycket för svar.
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188

16 Jun 2009 20:32
W5 är ett mjukt regndäck och pirelli rekomenderar att det är kallare än 20 grader i asfalten för att dom ska må bra.
Såg ut som en ganska liten dimension så med en tung bil kommer dom nog inte hålla så länge.
Kalltryck är svårt att säga speciellt med så mjukt gummi och egentligen irrelevant. Varmtrycket brukar vara ganska lagom kring 2bar.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

16 Jun 2009 21:23
Tackar Tackar perfekt då vet jag ännu mer om dessa däck =).
Kallare än 20 grader i asfalten och varmtryck på 2bar, check, ska känna hur det blir .
dimensionen är 225/17 profilen har jag ej koll på något mer exkat.
vilken hastighet skulle ni rekomendera som den högsta med dessa däck?
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121

16 Jun 2009 21:49
Fortare än du klarar av på bana gissningsvis.
Men det är som sagt ett regndäck, det kommer inte hålla alls för en tung framhjulsdriven bil, speciellt en med mycket effekt. Jag tror ärligt att du hellre skall köra på gatdäck.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

17 Jun 2009 06:48
Re:
| MaZ skrev: | Fortare än du klarar av på bana gissningsvis.
Men det är som sagt ett regndäck, det kommer inte hålla alls för en tung framhjulsdriven bil, speciellt en med mycket effekt. Jag tror ärligt att du hellre skall köra på gatdäck. |
när du menar att de inte kommer hålla ett varv, menar du då att de inte kommer hålla ett endaste varv ?
om jag kör konkörning med dom då? på parkeringar etc då får vi hoppas de håller lite längre
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

17 Jun 2009 12:29
De kanske går att använda som bakdäck.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

18 Jun 2009 16:06
ja visst =) vill du köpa ?=)
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868

20 Jun 2009 20:14
Re:
| pentén skrev: | | ja visst =) vill du köpa ?=) |
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

20 Jun 2009 20:58
haha =)
jag tänkte kränga på dom på fälganra och köra på mantorp nästa helg men ni gissar att dom är slut efter några varv och att det är slöseri med pengar att kränga över dom ?
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717

21 Jun 2009 10:01
Svårt att säga utan att inspektera IRL, men de skulle jag nog inte våga åka på. Ser ut som skuldran givit vika och fått skada (lite luft) och kan orsaka luft ut i däcksidan med explosion som följd.
om du får för dig att montera dem så håll koll på däcksidorna när du pumpar så det inte växer bulor.
Mvh Henrik
_________________ Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
|
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688

21 Jun 2009 10:07
Dom där hade i alla fall inte jag chansat på. Det är inte bara din bil som står på spel...
Som tidigare sagts så hade jag hellre åkt på vanliga däck.
/Anders
_________________ Anders F@lk
993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

26 Jun 2009 09:05
tackar för svaren
det blide trippel 8or fram beg av en kompis 17"
och ni tycker man ska ligga på ca 2 bar i varmtryck runt om på alla däck? vad kan man dra i för kalltryck då 1.5?
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 717

26 Jun 2009 09:44
börja på 2 kilo kallt och släpp ut eftre hand du kör istället ! FÖR låga kalltryck ger bla de skadorna på däcken i första posten ...
Mvh henrik
_________________ Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

26 Jun 2009 09:46
tack
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583
Trådstartare

28 Jun 2009 09:48
måste bara säga att jag körde med de på mantorp igår, som bakdäck och 888 på frmadäcken, bakdäcken ser fortfarande jätte jätte fina ut och den slängde inte alls som den brukar göra i kurvorna med baken så jag är nöjd att de höll hela dagen =) ska bli skoj att se hur de funkar fram på bilen, tänkte montera de fram till konkörning i veckan
_________________ Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
|
|