Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snedslitna bromsbelägg
4534 besök totalt
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Snedslitna bromsbelägg

Hej!

Efter en dags körning på Anderstorp samt en dag på Knutan ser det ut som följande på min Alfa GTV:

Vänster sida, sedda framifrån.

Höger sida sedd framifrån

Poblemet är alltså att de inre beläggen har slitits snett, frågan är om någon känner igen fenomenet, vet varför samt har någon idé om åtgärd.

oken är Wilwood superlite, beläggen är PFC01.

På båda sidorna har slitaget varit högre vid den övre ok-kolven, min fundering är om detta slitaget har något samband med hur min bromskylning är "konstruerad". Som man kan se på bilderna har jag aluslang monterad från frontspoilern in till länkarmen, luften blåser därför mest på insidan av skivan. Min tanke är att skivan kyls för mycket på insidan, detta ökar slitaget på första halvan av belägget, men inte på den andra halvan, eftersom temperaturen är högre där.

Jag undra oxå om vad den allmänna uppfattningen är om att använda dessa belägg till vardags, ökar slitaget på beläggen när de mestadels bromsas kalla? Det skulle isåfall inte vara fel att byta till gatbelägg till vardags, främst eftersom PFC01 beläggen kostar 2k, någon som har en uppsättning bättre begagnade belägg liggandes till superlite oken?

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Har du olika stora kolvar uppe och nere i oken?

Guson

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Min teori (Guson berör den): Höger och vänster ok är omkastade. Ska inte luftnipplarna sitta uppåt?
De minsta kolvarna bör vara de som sitter överst (om de nu skiljer i storlek alls).

Göteborg
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Nu har jag inte kontrolmätt kolvdiametrarna, men mig veterligen skall kolvarna ha samma diameter.

oken sitter korrekt monterade, nipplarna sitter uppåt, det är ni som borde skaffa nya glasögon (inte för att man kan se nipplarna på bilderna, men ändå...)

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Tomelilla
Här sen Aug 2007

Min erfarenhet är att PFC beläggen sliter grymt hårt på skivorna när man dagligkör med dem, så jag hade nog köpt mig en uppsättning gatbelägg också om jag vore dig.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Många Wilwoodok har olika kolvar så kolla en gång till för säkerhets skull. Som referens har jag olika kolvar i oken fram (ca 35 resp ca 40) och där slits beläggen skapligt jämnt. Bak har jag lika kolvar (ca 40) och där skiljer det 1-2 mm i tjocklek i beläggets kortändar efter "flera år", jag kör inte överdrivet mycket bana skall tilläggas. Jag skiftade helt enkelt sida på beläggen när jag noterade detta, större är inte problemet för mig. För mig var det ingen större skillnad på in-/utsida av skivan men jag har inga skyddsplåtar eller luftstyrning på min bil.

Guson

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Guson skrev:
Många Wilwoodok har olika kolvar så kolla en gång till för säkerhets skull. Som referens har jag olika kolvar i oken fram (ca 35 resp ca 40) och där slits beläggen skapligt jämnt. Bak har jag lika kolvar (ca 40) och där skiljer det 1-2 mm i tjocklek i beläggets kortändar efter "flera år", jag kör inte överdrivet mycket bana skall tilläggas. Jag skiftade helt enkelt sida på beläggen när jag noterade detta, större är inte problemet för mig. För mig var det ingen större skillnad på in-/utsida av skivan men jag har inga skyddsplåtar eller luftstyrning på min bil.

Guson

För att förtydliga mitt första inlägg så ska de minsta kolvarna sitta först sett ur rotationsriktningen.
Hittade t.o.m. en bild.

Göteborg
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Som sagt jag får dubbelkolla, men artikelnumret på den jag köpte indikerade att det skulle vara lika stora cylindrar.

Jag kan ju som sagt bara byta beläggen på inre höger och vänster sida, och därmed kanske få ut mer av beläggen.

Vad som ser ut som en luftnippel är i själva verket röret som förbinder höger och vänster sida av oket, det går under oket. Luftningsnippeln syns lite på det svarta oket i överkanten förstås, en lite svart rackare med 1/4" fattning.

Lösningen till problemet kan ju däremot vara att skaffa ok med olika stora kolvar, det är väl helt enkelt därför som dessa osymmetriska ok finns, för att motverka problemet jag har?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Snedslitna bromsbelägg

Iloper skrev:
...frågan är om någon känner igen fenomenet, vet varför samt har någon idé om åtgärd...

Jag har samma fenomen på min bil, jag vet vad det beror på, och jag har valt att inte göra något åt det.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

och det beror på...?

Guson

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Guson skrev:
och det beror på...?

Guson

Det sliter mest "leading edge" på beläggen helt enkelt. Det är därför de brukar använda olika storlek på kolvarna så att klossarna har ett lägre tryck mot rotations riktningen.
En del 2 kolvsok har kolvar som måste orienteras rätt för att de inte har en jämn anläggningsyta. Allt för att sprida trycket så slitaget blir jämt.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag vet Magnus, jag hade hoppats på ett förtydligande från Iginio vars svar var av typen:

-Vet du hur mycket klockan är?
-Ja.

Guson

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Guson skrev:
...jag hade hoppats på ett förtydligande från Iginio...

Följande beskrivning är giltig för ett fyrkolvsok, monterar framför hjulaxeln, med lika stora rotationssymmetriska kolvar:

Det vi har att göra med här; 'är två fenomen, som på ena sidan adderas konstruktivt, och på den andra sidan adderas destruktivt.

F1. Den kraft som vill få belägget att följa med i skivans rotation; 'verkar i anliggningsplanet mellan belägg och skiva.
Reaktionskraften till denna kraft; 'verkar mot beläggets bakplan (plåten).
Det vinkelräta avståndet mellan kraft och reaktionskraft, skapar ett vridmoment som ökar anliggningskraften i beläggens övre del.

F2. Den kraft som vill få bromsoket att följa med skivans rotation; 'verkar i skivans centrum.
Reaktionskraften till denna kraft; 'verkar i bromsokets infästningsplan.
Det vinkelräta avståndet mellan kraft och reaktionskraft, skapar ett vridmoment som ökar anliggningskraften i de inre beläggens övre del och
i de yttre beläggens nedre del.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Tack Igino. Det motsvarar hur Pers belägg slitits. Har du aluminiumfästen till oken Per?

Guson

Snedslitna bromsbelägg
4534 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande