Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver tips/info om Torsen...
660 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare

nu har jag hittat massa fina saker i staterna till ådin

orginal mitt diffen på min rs2 är en torsen med 2:1 i ratio. det finns ett företag som bygger om dessa till 4:1 ratio.

är tänkt att jag ska byta ut bakdiffen till en Torsen, ska jag behålla orginal eller bygga om mittdiffen till denna modell med 4:1? är 3000:- vi pratar om, så inga stora pengar..

hur uppför sig bilen med orginal vs. 4:1 mittdiffen med en torsen i bakdiffen?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Behöver tips/info om Torsen...

Lind4hl skrev:
nu har jag hittat massa fina saker i staterna till ådin

orginal mitt diffen på min rs2 är en torsen med 2:1 i ratio. det finns ett företag som bygger om dessa till 4:1 ratio.

är tänkt att jag ska byta ut bakdiffen till en Torsen, ska jag behålla orginal eller bygga om mittdiffen till denna modell med 4:1? är 3000:- vi pratar om, så inga stora pengar..

hur uppför sig bilen med orginal vs. 4:1 mittdiffen med en torsen i bakdiffen?

Den kommer troligen bli betydligt mer överstyrd med en 4:1 istället för 2:1, kan tänka mig att du tappar mycket av framhjulens förmåga att dra bilen dit du vill. När baken sedan kommer så blir du snabbt omkörd.

Kan ju bara säga att åkatilljobbet v8 med i och för sig lamell i mitten och torsen bak är underbar på snö, is och slask men otroligt lynnig på tex blöt asfalt. Om man lyckas få till en sladd med baken vet man inte alls i vilken riktning den kommer fortsätta i. Men visst, med dubbel effekt kanske det skulle ordna upp sig

På torrt har jag inte lyckats få den att sticka ut baken, dock lite hasande med framhjulen.

Skulle nöja mig med att plocka in en diff i bakvagnen och provköra.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
ja det låter som att det verkar vettigast kanske..

är ju inte så "jätte"mycket jobb att ta ner diffen när lådan är på plats om det skulle vara så..

660 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande