Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Generatorn blir varm och slutar ladda.
9 besök senaste veckan (9628 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har problem med laddningen på bilen, började med att den börjar gå illa och misstända å sen kollar man laddningen å ser att man bara har mellan 12,5-13 volt på lite varv.

Testade att ställa in bilen någon timme och under den tiden sköljde jag även generatorn med vatten för att få den kall. Stack ut och åkte en sväng sen och då laddar det ca 14 volt såfort man kommer över 1500rpm.

Är det någon som varit med om det förut? Kan det vara kortis i generatorn eller kan det vara så att man har för mycket el igång så att generatorn får ladda för mycket hela tiden?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Dioder som läcker vid höga temperaturer; är ett mycket vanligt felfall.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Varför ska generatorn då bli så varm?

Har nu testat med 3 olika generatorer å de uppträder på samma sätt, laddar bra ett tag å sen blir de varmare å varmare å laddar sämre å sämre

Funderar nu på om det är typ kortis i någon förbrukare så den drar extremt mycket ström och iom det så förbrukas mer ström än vad generatorn klarar att leverera.

Stockholm
Här sen Apr 2006

Re:

M3Jonas skrev:
Varför ska generatorn då bli så varm?

Har nu testat med 3 olika generatorer å de uppträder på samma sätt, laddar bra ett tag å sen blir de varmare å varmare å laddar sämre å sämre

Funderar nu på om det är typ kortis i någon förbrukare så den drar extremt mycket ström och iom det så förbrukas mer ström än vad generatorn klarar att leverera.

Hade ett likadant problem med min rover v8, bytte tillslut generator helt. Problemet försvann delvis när jag skruvade lös laddningsreläet från generatorn för att minska värmen mot det. Men helt när jag bytte generatorn, den var för övrigt ny renoverad så jag vettetusan.

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Går det att ordna med kylning, dra ett rör från grillen?

Linköping
Här sen Jan 2004

Kolla så att du har perfekt jord till generatorn/block/chassie

Mät laddströmmen med en tångamperemeter, då kan du mäta på lite olika ställen och lokalisera var strömmen går.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu har jag mätt strömförbrukningen med en tångamperemätare. Strömförbrukningen/laddningen från generatorn ligger på ca 45A när motorn går på tomgång utan kylfläktarna inkopplade. När kylfläktarna startar så kommer förbrukningen upp till ca 72A. Detta är utan stereo-slutsteg och utan elservon inkopplad.

Mätte elservon separat och den låg på ca 20A i tomgångsförbrukning, dvs utan att vrida på ratten, och upp till 82A vid fullt styrutslag stillastående.

Känns helt enkelt som att nuvarande generator som ska klara att ge 80A får jobba ihjäl sig för att klara strömförbrukningen.

Någon som har tips på kraftigare generator som kan tänkas passa eller som kan modifieras på ett vettigt sätt så att den passar?

9 besök senaste veckan (9628 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande