| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slangmonterad termostat (vatten)
|
9 besök senaste veckan (5125 totalt) |
|
vars hittar man en termostat som man kan montera direkt på slangen? "råkade" sätta på en kylare med anslutningarna fel så måste flytta termostaten för att inte motorn ska koka innan termostaten öppnar _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Fiat hade så'na på vissa modeller under 80-talet. Lite som denna: http://catalog.meca.se/ProductSheet.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Ford Mondeo och Cougar V6 har också något liknande; en tre-vägs shunt. (Fullt flöde genom motor och pump, och så tvingar termostaten ut en del till kylet efter behov.) Sitter iaf på 2.5 L-modellerna - 3.0 (Mondeo ST220) är jag inte hundra på...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
På vilket sätt påverkar flödesriktningen i kylaren termostatens funktion? Menar du termokontakten till kylfläkten? Det verkar isf enklare att byta termokontakt till en med lämplig omslagstemperatur.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
Nej det har jag inte, och nu när jag kikade in på deras hemsida så ser jag att dom har tagit bort artikeln ur sitt sortiment. Förra sommaren köpte jag min 80 graders slangmonterade termostat på Biltema. 149:- eller 169:- Körde med den en kort bit bara, men den verkade funka fint.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Med ett skottmått i ena handen och terrmistaten i andra... handen, mäter terrmostafa 32,2mm över anslutningen och kanten längst ut 34mm.
80 grader varm kan den bli... innan den öppnar. Men den öppnar även om vattnet är varmare, oavsett temperatur däröver.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9 besök senaste veckan (5125 totalt) |