Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bromsvätskan kokade, måste jag göra något?
2 besök senaste veckan (8650 totalt)
Ramsne
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 7


Trådstartare
Lyckades få svampig pedal när jag körde på nordslingan idag (pga dålig bromsteknik), jag stannade och lät bromsarna kyla ned sig. Bromsarna känns helt normala efter de kylt ned sig. Nu undrar jag om jag måste göra någonting (lufta, byta bromsvätska etc.) innan jag kör på ringen igen? Bromsvätskan är bytt för ca 3 månader sedan så den borde vara ganska fräsch. Uppskattar snabbt svar, ringen öppnar igen kl 17.15 i morgon.

_________________
Ta bort mitt konto, tack!
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Byt den lilla mängd som finns i bromsoken,
den brukar vara brun och ful.

Gjorde detta förra året när mina bromsar blev
väldigt varma mellan bankörningarna.

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Yes, byt ut det som är "längst ut" om det går, annars kör hela systemet när du ändå håller på, det är inte avsevärt mer arbete att byta allt.

Det går att köra vidare, men i min erfarenhet kommer det koka tidigare/snabbare nästa gång.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Ramsne
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 7


Trådstartare
ok, jag får se om jag hinner fixa det i morgon, jag har aldrig skruvat på bromsarna själv och känner att jag kanske gör det värre om jag gör fel. Annars får jag helt enkelt ta det lugnt och inte köra flera varv på raken (alternativt lära mig bromsa rätt).

_________________
Ta bort mitt konto, tack!
Citera
TJN

Här sen Nov 2007
Inlägg: 21



Vad är det vid överhettad broms som gör en 3 månader gammal bromsvätska diskvalificerad?
Sker det någon kvarstående kemisk/fysikalisk process vid bromsvätskans kokpunkt?

Ingen sarkasm avsedd - vill veta.

_________________
Tony Jonsson
---------------
Fine curvaceous cars are not seldom accompanied by fine curvaceous women.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



TJN skrev:
Vad är det vid överhettad broms som gör en 3 månader gammal bromsvätska diskvalificerad?
Sker det någon kvarstående kemisk/fysikalisk process vid bromsvätskans kokpunkt?

Ingen sarkasm avsedd - vill veta.
DOT 4 och 5.1 bromsvätska är glykolbaserad och hygroskopisk, dvs den drar till sig och löser vatten. Detta vatten kan t ex läcka in genom dåliga kolvtätningar i oken eller genom otätt lock på bromsvätskebehållaren. När vatteninnehållet ökar, sjunker kokpunkten hos bromsvätskan.

Korkat kan tyckas, men det finns en rätt vettig tanke bakom. Medan vatten har en kokpunkt på 100°C så sjunker bromsvätskans kokpunkt sällan under, säg, 130°C.

En vattendroppe som läcker in vid ett ok blir därmed mer eller mindre oskadliggjord med en glykolbaserad bromsvätska (dags för en delvis pudel från mig, HPC...) eftersom vattnet diffunderar genom vätskan och kokpunkten bara sjunker något.

Alternativet, som är fallet med Citroens LHM (hydraulolja) och silikonbaserad DOT 5-vätska, är att en inläckt vattendroppe vid ett ok ligger kvar, kokar vid 100°C och bildar en ångbubbla som får pedalen att försvinna mycket tidigare än med en "sliten" glykolbaserad.

Således degraderas DOT 4 och 5.1 mer förutsägbart än andra vätskor, vilket är vitsen med dem, men de blir absolut sämre med tiden.

Att man kokat vätskan är mer ett tecken på att den är i för dåligt skick, man förstör den nog inte mer med en kokning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Ramsne skrev:
ok, jag får se om jag hinner fixa det i morgon, jag har aldrig skruvat på bromsarna själv och känner att jag kanske gör det värre om jag gör fel. Annars får jag helt enkelt ta det lugnt och inte köra flera varv på raken (alternativt lära mig bromsa rätt).


Annars så finns det ju gott om lokala verkstäder som kan fixa det åt dig.
Det är faktiskt både enkelt och billigt - bara man har rätt grejor..

_________________
--
Citera
TJN

Här sen Nov 2007
Inlägg: 21



Pär Hansson skrev:
TJN skrev:
Vad är det vid överhettad broms som gör en 3 månader gammal bromsvätska diskvalificerad?
Sker det någon kvarstående kemisk/fysikalisk process vid bromsvätskans kokpunkt?

Ingen sarkasm avsedd - vill veta.
,

*Massa bra info bortagen*

Att man kokat vätskan är mer ett tecken på att den är i för dåligt skick, man förstör den nog inte mer med en kokning.



Tack Per för svaret.

Jag tolkar det som att man med gott samvete kan låta en överhettad glykolbromsvätska vara kvar i systemet efter avsvalning - om man vet att densamma är färsk och att det är chaufförens bromsteknik som orsakat bromsfading.

_________________
Tony Jonsson
---------------
Fine curvaceous cars are not seldom accompanied by fine curvaceous women.
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Kanske läge att fundera på en annan bromsvätska vid nästa byte dock? Med lite högre kokpunkt då...

_________________
David Lundin
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



Super Blue Racing Dot 4 bromsvätska. kokpunkt på 208 grader, 206kr 1 liter på Ad-center . SMYGREKLAM. thumbs up

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



TJN skrev:
Pär Hansson skrev:

Att man kokat vätskan är mer ett tecken på att den är i för dåligt skick, man förstör den nog inte mer med en kokning.



Tack Per för svaret.

Jag tolkar det som att man med gott samvete kan låta en överhettad glykolbromsvätska vara kvar i systemet efter avsvalning - om man vet att densamma är färsk och att det är chaufförens bromsteknik som orsakat bromsfading.


Verkar vettigt som du tolkar det. Jag hade en bil som lätt kokade bromsvätskan ett tag och jag körde regelbundet vidare utan problem efter det svalnat, men att det på något sätt blev lättare att koka det igen när man väl gjort det första gången efter färskt byte, kan ha nånting med att det drar in en massa luft i samband med att vätskan "svalnar" utifrån som innehåller ytterligare vatten Hursomhelst, kör vidare du, inte trafikfarligt vad jag upplevt iafl.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



paulssonracing skrev:
Super Blue Racing Dot 4 bromsvätska. kokpunkt på 208 grader, 206kr 1 liter på Ad-center . SMYGREKLAM. thumbs up


Kokpunkt på 208 är inte så mycket när det finns andra bromsvätskor som är över 300 och bara 50 kr dyrare per liter.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Superkart skrev:
paulssonracing skrev:
Super Blue Racing Dot 4 bromsvätska. kokpunkt på 208 grader, 206kr 1 liter på Ad-center . SMYGREKLAM. thumbs up


Kokpunkt på 208 är inte så mycket när det finns andra bromsvätskor som är över 300 och bara 50 kr dyrare per liter.


Jag var tvungen att söka lite, jag har/hade ju den i påffen förra året. Det jag hittade sa 280 grader ny och 200 grader när den var "max" uppblandad med vatten. 180 kostade den förra året på Mekonomen (säkert mer nu iofs).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Superkart skrev:
paulssonracing skrev:
Super Blue Racing Dot 4 bromsvätska. kokpunkt på 208 grader, 206kr 1 liter på Ad-center . SMYGREKLAM. thumbs up


Kokpunkt på 208 är inte så mycket när det finns andra bromsvätskor som är över 300 och bara 50 kr dyrare per liter.


Man skall inte blanda äpplen och kameler.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



om du inte har stålspunna bromsslangar ska du byta till det.
När gummislangarna blir varma så flexar dom som ballonger, det känns som om bromsvätskan kokar, men det är slangarna som blir för varma.

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mia skrev:
om du inte har stålspunna bromsslangar ska du byta till det.
När gummislangarna blir varma så flexar dom som ballonger, det känns som om bromsvätskan kokar, men det är slangarna som blir för varma.


Man ska även tänka på att stålomspunna kan smälta ihop om det blir riktigt varmt.
Riktigt kylning är inte fel för att hålla nere tempen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Istället för att propagera för en viss bromsvätska, här har du en lista så du kan välja själv
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Ramsne
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack för alla svar i tråden, jag körde dagen efter och tänkte på att bromsa kortare tid och tog en "avsvalningstur" mellan varven. Jag upplevde inga tendenser till svampig bromspedal igen men tycker inte det är riktigt samma bett i bromsarna, kan beläggen påverkats av värmen från skivorna?

_________________
Ta bort mitt konto, tack!
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Ramsne skrev:
Tack för alla svar i tråden, jag körde dagen efter och tänkte på att bromsa kortare tid och tog en "avsvalningstur" mellan varven. Jag upplevde inga tendenser till svampig bromspedal igen men tycker inte det är riktigt samma bett i bromsarna, kan beläggen påverkats av värmen från skivorna?
Dina belägg har antagligen gått varma. Det kan ibland bli bättre igen om man kör "vanlig" körning och sliter ner beläggen lite men antagligen måste beläggen bytas.

Rekommenderar dock att du luftar ur vätskan ur oken så for du bättre känsla i pedalen igen. Detta kan alla verkstäder göra samt att det skall inte vara dyrt. Arbetstid max 20min. Gör man det själv med saxdomkraft på en allmän parkering max en timme

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



Superkart skrev:
paulssonracing skrev:
Super Blue Racing Dot 4 bromsvätska. kokpunkt på 208 grader, 206kr 1 liter på Ad-center . SMYGREKLAM. thumbs up


Kokpunkt på 208 är inte så mycket när det finns andra bromsvätskor som är över 300 och bara 50 kr dyrare per liter.



Jo Men såg nu att jag skrev fel :P. 280 ska ddet ju självklart vara

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bromsvätskan kokade, måste jag göra något?
2 besök senaste veckan (8650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande