| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS
|
20 besök senaste veckan (102153 totalt) |
|
BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS
tja! tänkte starta en tråd om min bil här, MEN bilen används inte till någon sorts av bankörningar eller nåt sånt utan det handlar mest om upfrächning av bilen och så.. kanske fel forum för de men tänkte att det skulle vara kul o ha de
jag köpte bilen mars 2008 så jag har haft den lite över ett år. Redan dagen efter jag köpte bilen började jag men diverse små pyssel och sånt. men de "riktiga" renoveringen började när jag ställde av bilen för vintern. glömde nästan att berätta om vad det för motor i den, då det är inte orginal motor.. motorn är från en 745 -85.. alltså en M106 med en liten söt turbo (kkk27). Nog med texter och nu kommer de några bilder på vad som har hänt under min ägo och kommer att uppdateras så fort de händer grejer med bilen igen
bilen vid inköp
och hur motorutrymme såg ut när ja köpte den
nu ska vi se hur de ser ut under bilen
som tur ingen rost hittades.. men de ska nog snyggas till även om de inte syns
och en till bild på motor.. usch hur de ser ut
glömde nästan säga att de satt fel kabelhärva till motorstyrningen när ja köpte bilen..de satt 635ans kabelhärva i fast de va 745 motor.. så då var det bara att börja leta efter kabelhärva till en 745 motor.. lite svårt att hitta men jag hittade till slut.. motorn utan kabelhärva
745 härva vs orginal
sådär.. då va de nästan klart.. de ska bara snyggas till lite..
sen hände det inte så mycket med bilen under sommarn.. tills dagen före jag skulle ställa av bilen.. var ute en sväng med en kompis och det blev "lite för mycket bus och våld så de hände en grej
motorn gick men bilen stod kvar.. när ja gick ut o kolla så va drivaxlarna hela och på sina platser.. Och de gick att få i växlar.. hmm va kan de ha varit då
i väntan på bärgare så ville kompisen fota lite
bilen lastad och på väg till garaget :P
dåså.. bort med astunga avgassytemet och "kardanskyddet/plåten"
hoppsan!! kan de där vara felet?
det va de bara att skruva bort skiten då. när ja fick bort kardanen och skulle skruva isär den i mitten såg ja tom splinsen hade vridit sig.. bara att leta efter ny då haha men som tur skulle jag endå ställa av bilen dagen efter så de va inga problem.. bra tajming iaf.
sen bestämde jag mig att renovera bakvagnen och fräcka upp klumpen bakvagnen före renovering
men nu ska jag o sova så jag avslutar med en bild från mantorp när jag va på BMW Springbreak
jag får fortsätta imorn efter jobbet.. säg till gärna om de blir för mycket bilder eller om ni tycker att bilen inte hör till detta forum jag gillar nämligen att trådar med mycket bilder så
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
Mycket snygg bil - jag är MB-freak men gillar valda delar av BMWs produktion skarpt. Manligt att köra av kardanen, DET hade inte hänt om du köpt en Merca
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
|
Tackar tackar!! haha.. jag får väl ta och prova med merca kardan nästa gång då
MVH _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
då var de dax att berätta resten av "historian" då!
jag började sen med att demontera klumpen
klumpen.. de läckte olja både från packningen och hastighetsgivarens o-ring
sen tyckte jag att en ren och fin klump skulle inte platsas där ner så hela bakvagnen åkte ner gör man de en gång, kan man göra de ordentligt!!
hmm.. de saknas väl nånting där?? men nånting är säkert.. att de ska bli fint här
sen ville inte bromsrören lossna från bromsslagen aija.. de skulle bli nya slangar
och rör ändå så..
här behövs de lite puts också.. :P
allting nere förutom..
bränsletanken!!
ingen rost där heller
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
då så fick bränsletanken färg + undermassa (bara på undersidan) samt nya bränsle slangar förståss
tanken monterat
monterade sen soppapumpen med nytt filter och slangar
och hjulhuset fick ny massa, lite skillnad blev de iaf
sen började jag med silentblocket.. ur med dom gamla bussningarna, blästra och börja grundmåla
bärarmarna fick nya lager och nya bussningar
men det fick bli delrin bussningar..och eftersom jag inte hittade färdiga att köpa så blev det egna här är ritningen.. kanske nån annan vill också svarva egna så
orginal vs Delrin
bärarmarna med delrinbussningar.. grundmålad till vänster och färdig målad till höger
målade färdig silentblocket också.. de fick bli i bilens färg(fast på närbilden ser ut som lila) blev endå helt okej för att vara garagemålat med sprejburk :P
och diffkåpan under polering.. fyyyfan va jobbigt o polera den där
Nu tror jag att de räcker för idag.. jag avslutar med en bild på min 3.0a när den va o besökte sin "bror" haha
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
|
||
|
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
Berätta för oss hur det blev med delrin-bussningarna...om det blev en massa oljud eller om det funkar bra. Jag funderar också på att vid byte stoppa in delrin lite här och där, men kanske det blir för hårt för viss bibehållen komfort?
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
|
då va de dax för montering av silentblocket..självklart blev de nya bussningar till silentet också!
dom där fick också lite färg på sig.. vet inte va man ska kalla dom riktigt.. haha
till o med några bultar och muttrar som syndes fick lite färg på sig
bärarmarna klara och väntar på montering =)
sådär.. böjar likna nåt.. ja vet att jag har missat där på sidan men de fixade jag tyvärr efter jag tog bilden
viips så va bakvagnen på plats.. notera att klumpen fick också färg på sig!
sådär.. blev nog helt okej.. MEN jag stör mig på drivknutdamaskerna! Borde ha bytt dom med
ångrar mig lite
saknas de nåt?
sen hittade lite bromsar dit
fick bli nya bromsslangar och rör
och till sist.. syskonkärlek när den är som bäst...
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
Re:
Absolut ingen skillnad när de gäller komforten.. inga alls oljud eller nåt..
MVH _________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
Det låter bra, finns att få tag på delrin till antagligen varenda bussning på W124:an eftersom den smågalne ryssen "Pumpish" på Ekerö har tagit fram sådana till sin egen bil.
Har ni några vägar på Åland där du kan sträcka ut lite då?
_________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||
|
de kom lite delar till jobbet sen.. blir alltid lika glad när ja får nya delar till den/dem
lite närbilder NICE
och på plats
krängningshämmarstag bak.. gamla vs ny
såklart blev de nya bromsslangar fram också (fyfan hur fjäderbenet ser ut )
och nya krängningshämmarstag.. fram Dålig bild men aa.. dom e där iaf
och som vanligt avslutar jag med en bild på den gode!
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
Re:
Ahaa.. men då e de bara att slå till då!! du kommer att märka bra skillnad=) haha.. jo.. de finns en hel del fina vågar som man kan sträcka ut sig lite nu o då riktig fin och ovanlig merca du har föresten!
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
då va man klar med bakvagnen.. dax för motorn då..
motorn har jag inte råd med att renovera men lite små uppfräcknig kan man alltid göra!
jag råka se denna..
vi kollar lite närmare.. hmm.. får de se ut såhär? notera skyddet för kompressorhudet
och såhär såg de ut underifrån då va de ganska säkert att den sku bort
oljereturen
sådär!! lite tungt att demontera när man va ensam..
KKK27an vs 1.5L cola flaska för att ni ska få en uppfattning på storleken.
kompressorhudet borta
lite nya bultar o muttrar
så där såg de ut efter lite gnuggande
Kompressorhuset.. har fått en liten nippel för laddtryckstyrningen och håller på bli lite renare =)
sådääääär.. nu börjar de likna nåt (men jag ångrar mig att jag inte gjorde med avgashuset )
o på plats.. de va fan tyngre att montera den än att demontera.. LITE tungt o hålla i turbon med ena handen och försöka skruva fast bulten med den andra handen.. men men degick till slut
och en bild underifrån.. lite skillnad blev de iaf :shifty:
och en bild med slangen till laddtryckstyrningen och diverse tryckrör
och en bild på 3.0an som avslutning
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
:attentn2:
fel modifierad WG!! > (som va i bilen när köpte den)
och omgjort till rätt
och på med värmetålsfärg
grenrörs "värmeskyddsplåtarna" och tryckrören blev blästrad samt målad
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
blev nya vätskor och oljor nästan överallt
och nytt batteri
Första gången på egna hjul efter 6 månader..
och lite motorbilder(skitigt och råddigt) hatar Lmm:en
sen försökte ja snygga till kabehärvan..hockytejp funkar kanon
de blev helt okej tyckte jag(om man bortser från kablarna på torpedväggen ) :shifty:
o jag in action (notera vänstra handen som är skadad..haha men endå pulade på då suget på att köra o hinna till mantorp va STORT )
Bilen så gott som klart nästan
och när den va ute för första gången efter 6 månader
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
sen var det dax för förstärkning plattor till bakvagnen..
först gjorde ja en "modell" på en kartongbit och sen utgick jag ifrån den.. in på CAD och rita o sen in med ritningen i maskinen
plasmaskärare läser av ritningen
6mm plåt (notera kartongbiten)
wooow
Niiiice!
nu är det bara att svettsa plåtarna mot hylsorna/rören
sådär! fan va kul det är att tigga(när de går bra alltså)
och en närbild
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
|
||
|
Tackar tackar
Trodde de inte gick o kommentera på min tråd när de va så dött o jag bara uppdatera och uppdatera :P
Jag håller på renovera bromsarna på E3an.. så det händer inte så mycket med 635an.. bara lite inredningdetaljer som ja har bytt o håller på snygga till.. kommer bild på dom också förståss
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
|
E23'orna och E24'orna är bra feta
blir fint med uppfräschningen även om jag stör mig på sprayfärgen.. Om ett tag kommer du ångra att du inte använde riktig färg spray är ju inte så hållbart..
synd att det ska vara så dyrt och krångligt med riktig färg bara.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Tack!! Jag håller fullständigt med dig! Det skulle vara mycket finare och mer hållbart om man skulle tex. pulverlackera dem. Men jag hade inget val då jag är bara en fattig studerande och plånboken tillåter inte sånt!
jag hoppas bara att sprayfärgen hålle tills nästa gång jag plockar ner bakvagnen och byter orginal silent bussningarna till "powerflex" bussningar.
_________________ Farbod Chehrehvani BMW 635CSi (M106) E24 BMW 3.0Si E3 BMW M5E34 Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 635CSi-84 (M106) budgetbygge nu med VEMS
|
20 besök senaste veckan (102153 totalt) |
