Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 8407 besök totalt |
Skärpta regler vid ringen
http://www.bilsport.se/news.php?id=7 Detta verkar mindre kul.. Speciellt för oss med egna lösningar på våra bilar. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Re: Skärpta regler vid ringen
![]() Att det är ett enormt gråzonsproblem att vi inte har nåt motsvarande TÜVdokumentet är ju en annan femma, det finns ju inga resurser till kontroller i alla fall. |
||||
Re:
"Polisen i Rheinland-Pfalz inledde från augusti månad en intensifierad kontroll av typen flygande besiktning i trakten runt Nürburgring. Bilar som inte uppfyller tyska krav på trafiksäkerhet, och som saknar giltiga originalhandlingar, riskerar att beläggas med böter, omedelbart körförbud och till och med att bli bortforslade." Precis, ingen ändring av reglerna där emot granskar de hårdare ![]() |
||||
Innebär det här att det är praktiskt taget kört med Seven och liknande? Kollade lite snabbt på bilderna, och med tanke på vad man slår ner på där så är det nog lättare att räkna sakerna det inte skulle bli nedslag på på min bil...
![]() Med tanke på krav på dokument mm så får man ju dessutom intrycket att amatörbyggen, SVA och motsvarande skulle gå bort helt, oavsett hur bilarna ser ut. Finns ju inga riktiga papper på något, om det inte duger med SFRo/SVA-intyg och reg-bevis. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
oj!!! Detta verkar inte lovande för en annans bil då
![]() Såg att polisen kollade snett på mig hela tiden man mötte dem och "Strecken kontrollante" kikade med väldigt arga blickar på min bak-fångare varje gång man kom in i depån och skulle ut på banan igen. Dock vart vi stannade på en liten bergsväg av polisen på kvällen och man trodde det var kört men det var endast för att upplysa om att det var olja på vägen så man skulle köra väldigt lugnt bara ![]() Se bild: ![]() Är det någon som vet hur det brukar gå om man råkar hamna på bild i en fart kamera i tyskland? Luriga dessa när det är natt så ser man dem inte alls och man tänker inte på att dem sitter på mitträckena heller som dom gör. Kanske kan vara värre för mig eftersom man är från tyskland än våran vän som var bakom som är svensk?!? Någon som vart med om detta? Körde dock kanske 20kmh för fort mot vad det var max. Mvh _________________ Klaus Schöps. |
||||
Verkar ju lite luddigt. I Tyskland får man ju inte montera en väghållningssats utan att det granskas av TüV, och då skall det följa med ett intyg från tillverkaren på väghållningssatsen som skall höra till bilens handlingar. Inget intyg från tillverkaren = bara att plocka av grejorna igen... Såg på bilderna som Bilsport länkade till att det var otillåtet med sportfilter också, kanske det inte hade typintyg från tillverkaren?
Frågan är ju om detta går in på utländska bilar också, för i så fall blir det lite jobbigt om man har en väghållningssats, sportavgas och sportfilter. Inget av dessa kräver ju ändringar i regbeviset i Sverige, vilket det gör i Tyskland. Kan helt klart köpa att de inte vill ha mastodontvingar, vassa splitters, alldeles för mycket buller mm, men frågan är hur petiga de är? Angående frågan om fartkameror så har jag lyckats köra genom en på motorvägen i alldeles för hög hastighet för två år sen, men har fortfarande inte hört något. Det blixtrade till och jag väntade mig en bot i brevlådan, men det verkar jag slippa. |
||||
Hur stor framgång man skulle ha med det i realiteten vet jag inte (och det är ju det som räknas) men formellt är vi alla med i EU. Det som godkänts i ett land får det andra landet bara vackert acceptera.
I Stockholm körde det för ett tag sedan omkring go-carts som var reggade. De hade blinkers, regplåtar och bromsljus samt backspeglar. Dessa hade förstås först godkänts i ett land(England?) och sedan tvingades Sverige bara acceptera. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Ta en bil som är reggad med bur, ofta är detta enda ändringen som införs. Sen byter man lite bromsar, luftfilter, avgas och chassi. Inget av detta finns med i nåt papper och det är endast om du råkat köpa saker med TÜVintyg som det faller i god jord (eller kanske inte ens då eftersom du inte har TÜVsakerna med i ditt regbevis, dvs ingen har kollat att du monterat korrekt). Hur den hårdare praxis kommer att bli i realiteten får väl några rapportera om. Men värre än ett Svenskt skrämskott varje vår (som hastighetssatsningen) lär det väl bli. SFRobilar "borde" väl inte ha några problem, mer än att försöka förklara att den är nationellt godkänd i exakt detta skick. Det är ju bara att lyfta fram alla gamla trådar om flygande besiktningar i Skövdetrakten för att hitta alla knasvarianter. |
||||
Re:
Vad som är rätt och fel är en sak, en annan är när man står vid sidan av vägen och polisen ringer en bärgare för att konfiskera bilen.. SFRo papprena snyter sig nog polisen i och åker iväg. Kom ihåg att du är i gestapoland nu. ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Så länge jag inte kör ett 800 hk fast & the furious-inspirerat vingmonster med egenhändigt popnitade makrolonrutor, vass fransig glasfibersplitter med 30 cm utstick, avgassystem modell högljutt och insisterar på att tokvarva på parkeringen, ställa ifrån sig bilen lite så där skönt egensinnigt (helst i spärrzonerna eller på Ring-Taxi-parkeringen) vid mat- och toabesök och sist men inte minst ser till att alltid rita lakritsar iväg från bommen följt av maxvarv på 1:an, 2:an och 3:an innan konerna tar slut så skulle jag inte oroa mig alltför mycket.
Den som förstår den djupare innebörden i texten ovan, åk för all del gärna till Ringen och ha kul! Förstår du inte, stanna hemma eller hyr in dig på en trackday. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
|
||||
Mja, kör man något som ser ut som en "vanlig" bil så är det väl bara att låta bli att provocera, och hoppas att poliserna fått sitt morgonkaffe. Själv kör jag ju dock något som inte ens går att få gatlegalt i större delen av världen, och inte är att betrakta som gatbil enligt många - så vad ska man tro...?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Re:
Det där med Eu gäller inte i Sverige heller. Ögonlock på en BMW är t ex TüV befriat i Tyskland, men är otillåten ändring av huvudstrålkastare här hemma, vilket ger två poäng hos din lokala Bilprovning. Samma sak om man köper en bil med trimprylar eller motorbyte godkänt i Tyskland eller England, går inte igenom i Sverige. Besiktningsmannen jag frågade varför det var så här påstod att det är fel i Tyskland, och rätt i Sverige... Tyvärr bara att konstatera att det inte funkar med EU lagarna |
||||
Re:
Det handlar nog lite om var bilen är reggad. Är den godkänd i tyskland så får du köra med den i sverige, men det betyder ju inte att vi svenskar kan köra med samma sak på en svensk bil bara för att en tysk bil är ok i tyskland. Samma ska gälla tvärtom godkänt i sverige & du får köra i tyskland även om det inte är godkänt i tyskland. Så har jag uppfattat det hela i alla fall. Annars blir det ju himla svårt att åka med sin bil utomlands jobbigt att ha en bil anpassad för varje land ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Ja, precis på ett ungefär. ![]() Sedan är det som jag skrev först; hur stor framgång man har i realiteten är en särskild fråga. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
För några år sedan en natt körde jag in i en fartkamera på väg 258 mellan Blankenheim o Nürburg, har för mig att det är 70 i det vägkorset, höll mellan 120 o 130, hörde aldrig något. Men året därpå körde min kusin in i samma fartkamera men i en tyskregad hyrbil, han fick böter, så jag tror att det var så då att dom inte kunde få tag i mig eftersom jag körde en svenskregad bil. Några år senare körde jag in i en fartkamera på Autobahn, körde nog nästan 100 km/t för fort där men hörde aldrig något om det heller. ![]() Däremot har jag fått fortkörningsböter på 20 euro på väg 412 vid infarten till Schwalbenschwanz! > ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Tankar om EU.
Jag har slagit med olika myndigheter och organisationer i Sverige som inte har förstått att Sverige är med i EU. Jo det är sant att vi är med i EU nu ![]() Några exempel är att om du inte får igenom bilen genom besikting även om den har varit TUV reggad. Tak kontakt med EU kontor och tala med dem. Om det kommer in tillräkligt många klagomål måste de ta det vidare till Bryssel. Det är bra på att ta tag i saker även om det inte går den takt vi vill. oxå om du är i Tyskland med ngn sur tysk gestapo konstapel. Se till att ha med Nr till svenska kunsulate och börja ring ditt för att få hjälp. Kanske med den enkla ursäkten att jag talar inte Sauerkraut men kunsulatet kan översätta så är han inte lika pigg på att ta med din bil. Dock om din bil ser ut att käka småbarn till frukost eller du blåst förbi en skola i 300 tja då e det kanske ganska kör i alla fall. _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||
Re:
SFRo borde kunna fungera, specis som SVAgrejer från England, men förmodligen bara om det stämmer på pricken. Men detta utgår ju från att de lägger all energi de kan på att statuera exempel, de kan väl knappast tömma halva parkeringen på Ringen (och kolla allt från glödlampor till hjulagerfett, obs barnsligt exempel)? |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 8407 besök totalt |