| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Chiptrimma bromsar?
|
5803 besök totalt |
|
Chiptrimma bromsar?
Jag är ju, som jag tidigare har nämnt, inte riktigt nöjd med bromsarna på Shopping-Clion. Har t.o.m. haft ett tillbud p.g.a att jag inte hade koll på hur bromsarna reagerar. Det är inte bromskraft som fattas. Inte heller något problem med fading med riktiga belägg. Problemet är att det är troll i ABS'en. Det går inte att bromsa som jag vill. Så fort man försöker bromsa in i en kurva eller över en ojämnhet så reglerar ABS'en alldeles för mycket (för tidigt). Jag tror att en orsak till felbeteendet kan vara att ett bakhjul ofta är i luften. Troligen klarar inte systemet att reglera korrekt i såna lägen. Bromsa rakt fram går hyggligt åtminstone med gatdäck. Med R-däcken känns det som om det skulle gå att bromsa ännu mer optimalt rakt fram om man kom närmare låsningsgränsen. Köra konbana med ABS'en inkopplad går inte alls. Att koppla ur ABS'en på bana där det går lite fortare än i konbana känns inte bra p.g.a. att bromsbalansen blir fel. Vad jag förstår är bilen utrustad även med EBD (Electronic Brake Distribution), troligen sätts den ur spel när man kopplar ur ABS'en. När jag monterade dom svajiga vinterdäcken (Hakka2) blev "problemet" än mer tydligt. ABS'en blev hysteriskt känslig. Hur fungerar ABS-bromsar? Är bromsarna strikt 4-kanaliga, moduleras trycket helt individuellt på varje hjul? Styrs det av något program? Är det i så fall "lika enkelt" att mappa om bromsarnas program som bränsle och tändning? Finns någon som pysslar med chiptrimning, optimering, av bromsprogram?
|
||||||
|
Rätt ont om folk som sysslar med chiptrim av bromsar och stabiliseringsystem även om det är fullt möjligt. Jag skall kolla med en kompis som jobbar med utveckling av ABS, ESP och liknande om han kan fixa det på Clion.
EDIT: Tyvärr så jobbade inte deras firma med Renault.
|
||||||
|
Jag tror att du kan ta bort ABSen och ha EBDn kvar genom att koppla loss ena hjulgivaren fram.
Börja med att koppla loss den och testa ifall EBDn funkar (ABS-lampan kommer att lysa ).
om EBDn inte funkar nu så testa (utan att stänga av motorn) att koppla in den bortkopplade framgivaren igen (ABS-lampan kommer fortfarande att lysa). Nu bör EBDn funka men ABSen vara bortkopplad. Det bästa vore kanske att montera in en bromsreducering till bakbromsarna istället. |
||||||
|
Jag skulle gärna trimma min ABS osså (M3 -96). Om man kör slalom och bromsar när bilen är lite sne (dvs nåt hjul har väldigt lågt tryck mot marken) så går ABS'en in o sen tar det två - tre billängder innan man får tillbaka bromsförmågan
Det här slöa beteendet är f.ö. jättekul efter Mohlins knäpp på Kinnekulle om man inte ser upp när man väljer att lägga foten på bromspedalen....
Jag brukar ta ut de två reläna för ABS'en ibland när jag ska köra slalom. Det är bara o ploppa i reläna efteråt så är allt som det ska. Men M3'ans ABS-system är ju gissningsvis från tidigt 90-tal.... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
upplever oxå problem på min bil , i ojämnheter blir abs'en rent hysterisk, har blivit än värre sen jag bytt till blåa pagid och klistrigare däck , abs börjar jobba långt innan låsning känns det som iaf
|
||||||
Hur funkar EBD-systemet igentligen? Ja, alltså att det är ett bromskraftsdistributionssystem jag jag fattat, men hur är dess funktion? Vilka givare används och hur ställer styrningen till det om bromsarna? Är EBD/ABS-funktionerna ang bortkoppling av hjulgivarna en hyffsat genomförd branchstandard, eller råkar du, Peter, veta att det är så på just Renault? _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag känner igen det långsamma beteendet i min 911. Det är ganska frustrerande när det inträffar. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Jag läste för ett antal år sedan att Porsches ABS var mycket snabbare än de flesta andra bilars och reglerade trycket 30 gånger/sek mot ca 10 gånger för andra fabrikat. Kan detta ha gällt först från 993an eller finns det många fler parametrar att ta hänsyn till än hur ofta trycket regleras?
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
|
Testa o kör en gammal hink utan ABS istället
Fetingbromslåsning på Mantorp gör att bromsvåg till 911an finns med på vinterns to-do lista, listan har nu 25 punkter
Tydligen är SBF inte riktigt helt jättepigga på bromsvåg i en gatreggad bil. Blir o gömma ratten i askkoppen :-) Nu är jag ingen expert på ABS, men det finns tydligen massa olika versioner. Det är väl bara o plugga in en PC och downloada ngn ABS patch. Clion tävlas det rätt duktigt med i UK, kontakta ngt av teamen och undersök vad dom har gjort. |
||||||
Min 944 turbo från 89 hade inget snabbt system ivf.... Moderna standardbilar känns snabbare. Lågviskös bromsvätska kan tydligen hjälpa till har jag hört! _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag tror du har helt rätt. ABS:en i 993 är betydligt snabbare än 964 om jag inte minns helt fel. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
|
Jag tror iofs att bromsarna fungerar precis som Renault specat dem. Troligen vill de att låsning skall undvikas till varje pris. Tokbromsning krängande med R-däck ingick nog inte i kravspecen.
Jag har hört talas om att man på de första bilarna av "fas1"-SportClion gjorde en justering eftersom bromsarna var väl känsliga. På de senare bilarna skall detta vara fixat. Intressant teori att urkoppling av en givare skulle bibehålla balansen. Jag har hört samma teori från en engelsman. Ska prova det vid tillfälle. Enligt vad jag hört är de bilar som tävlas med i engelska "Cliocupen" utrustade med lite andra bromsbitar. Min önsketanke var att peta in ett annat program som gjorde att tanten kan åka med (hyggligt) bibehållen ABS till och från jobbet samtidigt som det funkar bra i konbanan. |
||||||
Här är vad en kompis, Keith, skrev:
|
||||||
Ja förusatt att man har en patch. Kan bli rätt lustiga effekter om man försöker sig på att skriva den själv.
Jag tror de körs utan ABS och med bromsvåg i Clio Cup. Jag är till och med säker om jag tänker efter eftersom Clio Cup, Clio Williams, Clio Ravagnotti m fl levereras utan ABS. Men det finns säkert ngn tuner som kan fixa det. |
||||||
Dessutom har 993 och senare två kanaler för bakaxeln, dvs en per hjul. 964 har bara en. |
||||||
SBF borde väl inte ha några synpunkter, SBP däremot kan man inte lita på. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
och de synpunkter SBP har handlar inte enbart om justerbarhet under färd, utan även om att man modifierat från original bromssystem, vilket kräver lite mer. men de bråkar iochförsig över justerbarheten med, men viren och ratten går ju att glömma hemma under besiktningen.
|
||||||
|
Jag har en liten rolig historia att berätta som hände för någon månad sedan.
Jag var och testade en Audi S3. Under provkörningen så berättade ägaren att bilen var chippad till ca 260 hkr. Bilen gick helt ok och medans jag accelerade friskt genom växlarna så fortsatte ägaren att berätta att även bromsarna var uppgraderade. Najs tänkte jag i tysthet och undrade vad han kunde ha gjort då. Det framgick inte i annonsen att något var gjort med dom så det var väl antagligen bara andra belägg. Jag kunde inte hålla mig så jag frågade då vad som var gjort med bromsarna. Han berättade då ännu en gång att bilen var chippad och då blir ju även bromsarna bättre.
Undrar vad som händer med bromsarna när man modifierar styrenheten?
_________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||||
|
om man läser den beskrivningen av EBD så borde ju inte ABSen gripa in förrän det blir låsning fram. När ett bakhjul lyfter borde ju EBDn strypa bromsningen på det hjulet tills det snurrar igen.
Men om balansen endast är fram-bak så får del väl frispel när ett hjul av tre står still. I dessa fall så lär väl nyare antisladdsystem göra en fickparkering och lösa ut airbagarna för säkerhets skull. Miatans EBD har jag trivts ganska bra med under förra året. Ett avkännande svajjande vid rak inbromsning . Vi får väl se hur trevligt det blir i år om man ska försöka sig på lite trailbjajkning in i Kvarkurvan eller annat säkert ställe (in i Trösen känns också avkörningssäkert). Men Miatan lyfter ju inte på bakhjulen så totalt som styvare FWD gör (i "normalfallen") så ABSenheten får kanske inte samma frispel. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Chiptrimma bromsar?
|
5803 besök totalt |