Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
2583 besök totalt |
Ringen -för nybörjare
Har åkt en hel del på våra svenska banor, sedan 2001, så själva körningen har jag inga problem med. Det jag funderar på är hur man ska planera det hela, ska man bo på hotell, hyra hus eller campa, vad är bäst i förstagångs seende? Det ekonomiska spelar också en stor roll, då det inte direkt flödar av pengar omkring en. Tanken var att åka ner en vecka(under 2010), åka en eller två dagar, och de övriga bara turista i området. När är bästa tiden på året för att åka? Vad behöver man ha för dokument(handlingar) för en resa? Det tyska språket är det närmaste obefintlig, klarar man sig på engelska? Spårval från sverige till ringen har redan sett att det finns. Hur mycket slits däcken på ringen? ska man ha nytt från början eller kan man åka på halvslitna? kommer säkert på några fler dumma frågor så småningom.. /Larsa _________________ Lars Linder Riskokar'n: http://www.youtube.com/watch?v=p0nu3o2wHsE&feature=channel Subar Legacy TURBO -92 bruks.. Subaru Impreza gt -00 Nöjes.. |
||||
Mina 5cents som ex-nybörjare i somras,
# engelska går bra runt Nürburgring/depån, i övriga Tyskland är det mkt bra med lite tyska. # bra moderna gatdäck funkar fint på Nordslingan men sämre på GP-slingan (varför man nu skulle vilja köra där). # Bästa tiden = snöfritt? ![]() # Inga speciella handlingar behövs. # Kolla upp pensionat i området, en del är mkt prisvärda. # Spårval.. Jag slarvade med att kolla upp sånt innan jag åkte. Men det är nog för abstrakt att lära sig utan att ha upplevt banan. Jag lärde mig av 1. att haka på folk som kunde sin sak, och 2. vara uppmärksam på var det är gummisvart på banan.. Enkelt men funkade. //Per |
||||
Här vad jag har märkt som nybörjare med 4 gånger NS under året.
1. Tid, försök att undvika typiska semestertider, före Juli och efter Augusti, sen är det mycket mindre folk på vardagarna, nackdelen är att du bara har från 17-19.15 på dig att köra för det mesta. Typiskt hinner man 4-5 varv men man är rätt nöjd då. 2. Att göra i området, Moseldalen med tex Cochem är fantastiskt vackert och bara 5 mil bort och man kan prova gott vin runt varenda krök nästan, flaskan kostart under 5 _ för det lite enklare sorter. Lär dig tyska vinklassificeringen då kan du enkelt bedöma om det är ett bordsvin (kabinett) eller desertvin (spätlese) osv. Det pratas engelska på ringen och i dalen. 3. Jag skulle åka med halvslitna däck, de ska palla och det är synd att förstöra helt nya på NS, slitna är dessutom snabbar, gummit flexar mindre. Men se till att de är friska och att du har mycket kvar på bromsbeläggen. 4. Jag lärde mig banan utantill via Rejsa guide, du har en hel vinter att plugga in banan och kolla videos, sen lönar det sig att köpa GTR Evolution och köra banan på datorn, då lär du dig vad du inte fattat från guiden. Jag tycker det är slöseri med pengar att lära sig om det kröker vänster eller höger efter krönet på plats, men det är jag det. ![]() _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||
Re:
Jag måste nog poängtera att du är den enda person jag någonsin hört talats om som verkligen lärt sig banan så pass bra som du gjorde innan ett enda varv på banan ![]() ![]() Givetvis är det jättebra med förberedelser men att räkna med att man kan banan innan man ens varit där får stå för extremisterna! ![]() |
||||
Re:
Mats har mer än rätt! Jag har försökt men tappade fokus ;-) _________________ ![]() |
||||
Tyckte iofs heller inte det var så svårt att hitta runt hjälpligt efter bara några varv, men vissa partier är ju svårare att pricka rätt fart och ingångar i, samt att man fegar lite där bilen blir lätt i högre farter..
Men pluggat rätt många youtube-varv innan och hade en SH-instruktör med i bilen på mitt första varv. Nya däck ska slitas in någon gång, tyckte det var utmärkt att göra det där nere ![]() Men jag körde på gatdäck dit ner och hade r-däcken i baksätet. Inte så kul om man kommer ner med halvslitna däck och får köra hem på blanka.. Sen vettigt att ha med nån omgång belägg extra som man åtminstone kan ta sig hem med. Boendet, schwedencreutz-huset som Peter G här på forumet håller i tycker jag låg klockrent till och inte alltför mycket pengar heller per natt. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Eller så gör du som jag gjorde första varvet, tog det lugnt... Höll till höger och blev omkörd av alla bilar, även de med halva effekten... men det var roligt/spännade/beroendeframkallande i alla fall...
![]() Niclas _________________ Niclas Swahn |
||||
Jag tyckte att det funkade väldigt bra att lära in grundspåret genom att köra GTR. Om man utgår ifrån det spåret och tittar på lite detaljer i ringenguiden, så upptäcker man att det stämmer rätt bra. Och har man lite känsla för bankörning och spår sedan innan, så faller det hela rätt snabbt på plats. Sen är det ju såklart jättebra om man kan få hjälp av någon ringenräv efter ett par varv.
Att sedan hitta det perfekta varvet kan man nog ägna resten av livet åt. ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Tackar för tipsen!
![]() Lite mer tyska för jag öva på. Bansträckningen har jag från Forza 2(tv-spel - xbox360), jag är svag för bilspel, den har matats under två års tid, ca 300 varv(och mer blir det), så den sitter i huvudet, det enda är väder och underlag som man inte kan plugga in på tv-spel.. Det är sådant man vill uppleva i verkligheten! .. Och håller med om att det är bra och ta det lungt första varvet, kommer troligtvis göra samma sak. När börjar värmen komma därnere? Man vill ju gärna att det ska vara en 15-20 grader i allafall. spårval?, räcker det inte med att det är asfalt där man kör? ![]() /Larsa _________________ Lars Linder Riskokar'n: http://www.youtube.com/watch?v=p0nu3o2wHsE&feature=channel Subar Legacy TURBO -92 bruks.. Subaru Impreza gt -00 Nöjes.. |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
2583 besök totalt |