| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Trimmad Alfa 2.0 racemotor
|
1606 besök totalt |
|
2 liters Nord 4:a Ursprungligen byggd av ELWA Motors Modifierad och optimerad av Autokinito våren 2008 Motorn har gått totalt 5 säsonger sprint race, varav 4 i CAR Challenge När motorn byggdes monterades nya lager, packningar etc. Motor Högkomp. kolvar ca 11.7:1 Kamprofil framtagen av ELWA Motors Fullradiefrästa ventilsäten (2008) Rostfria ventiler med smala skaft och låga tallrikar (2008) 45mm insug, 40mm avgas (2008) Kortade styrningar (2008) Förhöjt tak i kanaler och portat, matchat (delvis utfört 2008) Lättat svänghjul TS startmotor Förstärkt strutgummifäste Nippon Denso generator (2009) Fixerad termostat (2008) Förgasare Dellorto 48mm Fullradie trattar Aluminium insugsburk, anslutning 100mm Tändning MegaSquirt Extra 2 (2008) Elektronisk rpm utsignal 3-stegs shiftlight (konfigureras i MS) TEC3 Wasted spark tändspole (2009) MSD Racetändkablar (2009) TS 60-2 remskiva och VR sensor Avgassysten Avstämt 4-2-1 grenrör (2008) Slip-on sekundärdel, anslutning 2.5 eller 3" (2008) (erfodrar modifiering av chassie) Övrigt oljekylare med adapter Elektrisk bensinpump o Filter King regulator Modifierade motorfästen med hårdare gummin (2008) Fäste för tvärgående motorstag (2008) Expansionskärl aluminium, motorn anpassad för drift utan värmepaket och cirkulerande kylsystem Rör o slangar för anslutning till golfkylare Hål borrat i vevaxel för montage i 105-bil Finns även ett enklare rostfritt grenrör och mer standardbetonat avgassystem 2.5" (fram till vxl-lådan) Har alltid körts med Castrol 10-60 race olja och oljebyte inför varje säsong. Motorn är väldigt driftsäker och har bra körbarhet över ett brett register, passar utmärkt i klass 2-3 beroende på vikt. Se länk nedan för in-car från Kinnekulle, observera att bil 1-3 är klass 1 och jag klass 2 http://www.alfetta.se/files/mov/2009/kinnekulle_090802_race2.wmv Byggbilder finns delvis här: http://www.alfetta.se/sel2/sv/select_13.html Motorn kan även beskådas i min bil på Mantorp den 5 september Motorn säljes helst i komplett paket med alla slangar och tillbehör som behövs för en nästan turn-key installation. Det som saknas är kylare och inkoppling av MS boxen, dock ingår erfoderliga kontakter och elektriska scheman. Kan även säljas delvis komplett då mycket går att använda till mitt nya motorbygge. Seriösa bud mottages på jens.roos@trelectronic.se, pm eller +46 70 7941991 Lite bilder:
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Re: S: Trimmad Alfa 2.0 racemotor
Hej Jens Har innerskärmarna rostat bort? Så typiskt Alfa
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
![]() |
SÄLJES
|
1606 besök totalt |