Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3078 besök totalt |
Uniballs/ledlager - glapp?
Ska handla uniballs och ledlager att ha i hjulupphängningarna på rejsern... Var i en "industriförnödenhets"-butik idag och kollade på stål/stål ledlager. Men blev ganska besviken då helt nya lager hade glapp på ca 0,2mm radiellt och ännu mer axiellt. Tydligen hade de inte någon tightare variant heller. ![]() Visserligen minskas kanske glappet en aning när man pressar dem på plats, men inte så mycket väl? www.mecmove.se har speciella lager med minde glapp för motorsport men de kostar över 3ggr så mycket.. Hur mycket glapp kan man ha utan att det påverkar alltför negativt? Nån som har erfarenheter? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Det får inte vara glappt..........kolla SKF SAKB.........dom har jag använt i alla år...
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag köpte mina hos http://www.snowball.se. Den modell som jag köpte var Stål/sinterbrons och kostade:
M12= 135kr/st (1700kg/st statiskt klarar dom). M10= 112kr/st (1300kg/st statiskt). + 15% för vänstergängat. Svetsändar= 75kr/st Låsmutter= 10kr/st Sömlösa (BK2391) stålrör= 80kr/meter. Det är den billigaste firman hittills som jag hittat.... Min nota landade på: 4049kr (10st- M12, 4st- M10, 14st svetsändar, 14st låsmuttrar, 9,3meter rör) Sen fick jag skaffa andra nedre spindlleder (uniballs rekomenderas inte som spindelled med stötdämpar fästet på bärarmen) från Volvo 940. Sen glömde jag att beställa 2st M16 uniballs av snowball ![]() ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Upplever inte mecmove som särskilt dyra. En kompis köpte lager till sina topplagringar för 225 kr/st och de var betydligt kraftigare än mina som jag fick ge runt 400 kr/st för hos lokala SKF-handlaren... Dessa var fö också billigare hos mecmove men det jämnade ut sig med frakten.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Det verkar som även dom kan vara glappa när dom är nya. För vi monterade nya uniballs i fram och bakvagn på rallycrossbilen i våras, sen när vi skulle flytta den lite märkte vi att wattlänken glappade rejält men den har hållt hela hårda säsongen ändå. Det var SKF SAKB vi monterade. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det låter helt otroligt. Dom brukar inte ens gå att rubba för hand..när man har dom lösa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja normalt brukar det inte vara några problem med dom. Till Rörbärarmarna fram samt till fyrlänken och krängarna var det inga problem. Men en av wattlänkens länkhuvud glappar så det kluckar när man rör bilen i sidled. Men slöa som vi är har vi inte tagit lös dom för att se vilken och reklamera den utan har kört hela säsongen ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Vad anser ni om de tätningar som Mecmove säljer till sina länkhuvud?
http://www.mecmove.se/produkter/lank Tanken jag har är att använda sådana i bakvagnen på min Se7en för att kunna ställa toe-in med riktig precision. Vad jag förstått så är hållbarheten på länkhuvud ganska dålig om man inte tätar dem eftersom smuts lätt kommer in i själva leden... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Stål/stål-uniballs är en dum idé, satsa på några med lite plast i (PTFE-duk exempelvis). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3078 besök totalt |