Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A busbilsbygge
1680 besök totalt
Edvard_A
Göteborg/Linköping
Här sen Nov 2008
Inlägg: 31


Trådstartare
Opel Ascona A -71 "bus"

Tänkte dela med mig av mitt bygge lite. Det hela började för ca ett år sen då man hittade en Ascona A som var rallyutrustad för vettiga pengar, dock inte gratis. Papper med goda dispenser och villkor lockade dock. 2.2 CIH plus getrag 240 låda lockade även det. Platsbrist gjorde att man inte fick tummen ur och som nybliven student kändes det dumt att dra igång nya dumheter som kostar massa tid och pengar. Det fick helt enkelt vara. Dock släppte jag aldrig tanken på ett eget projekt.

På elmia påsken 2009 stirrade jag mig blind på ett par Opel kadetter med utbytta motorer och uppdaterade hjulupphängningar. Suget blev för stort och direkt när jag kom hem till lägenheten i Jönköping samma kväll jag rev fram numret till killen med rallyasconan. Jorå, nästa dag gick bra att ta en kik på den. Bokade släp hemma i Linköping och förklarade för brorsan att han just hade åtagit sig att åka till Västerås imorgon. Helt enkelt för att han är en jävel på att köra med överlastade släpkärror!

Väl 20 mil senare på vårvägarna togs en titt. Bilen hade stått med enigt säljaren kasserad motor i ca ett år. Det mesta var trögt och efter en tid fick vi ens upp dörrarna. Bilen var inte godkänd på svensk bilprovning sen -94! Skitbra. Dock var bilen i sig helrätt även om priset kunde ha varit bättre. Prutade så gott det gick och åkte nöjt hemåt. Lastade av bilen och åkte tillbaka med släpkärran. Tänkte försöka pruta på de 600kr som den kostade då den vobblade i draget när man körde med den över 110 km/h. Tänkte dock en tanke på svensk lagstiftning och fegade ur.






Sen hände inte så mycket en period. Plugg på tekniska högskolan i Jönköping och bilen i Linköping gjorde att det blev trögjobbat. Drog dock igång den med nytt batteri, ny bensin direkt i toppen och mycket tålamod. Lät som en påse skrot. Kul. Nej.
Lät som ett lager gett sig så tänkte lyfta toppen. Ser då en vippa gått av i toppen. Dagen efter var en ny monterad och bilen började plågas.


Kontrollbesiktade bilen med fem skitfel. Alla fixade på drygt en timme. Fixade felen och har därefter gått otaliga timmar i sommar. Killen på efterkontrollen ville ge mig körförbud pga svetsad diff. Körbarheten var visst kass men jag förklarade att det skulle de har sett på den första besiktningen och åkte hem med en godkänd bil! Kul sladdarvagn, hänger friskt på tvåan, där den även svarvar däck med gott resultat.


Köpte en ny bruksbil. Eller vad nu tanken var?








Sen ur med det gamla! Till salu hela paketet 1500kr! Komplett med uppmärkt elpiska!



Kommer uppdatera med bilder och planer vartefter det händer något!

_________________
Edvard Andersson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Vilka härligt helrätta fälgar!

Är de en 2 liters eller en 2.3a du ska ner med?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A busbilsbygge
1680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande