Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (9396 totalt) |
hjälp med att bygga hydraulisk handbroms tack !
bygga hydraulisk handbroms - den enkla vägen ??? Jag håller på att bygga en hydraulisk handbroms till min bil... & vill ha lite hjälp från de av er som tror sig kunna detta....... ----------------------------------------------------------------................ 1: har svetsat fast en bricka längsgående på bakdelen av handbromsen (den delen på handbromsen som rör sig minst) 2: har monterat en huvudbromscylinder från "en bil" strax bakom handbromsen. 3: kolven från bromscylindern är fastskruvat i denna brickan i handbromsen (justerbart läge) 4: denna bromscylinder ha en enda utgång (BRA) 5: har monterat bromsrör från bromscylindern till bakaxeln. 6: min bil har bara ett bromsrör frammifrån & bak till bakbromsarna. 7: på bakaxeln sitter det ett T-kors som delar upp bromskraften till båda bakhjulen. 8. jag har skruvat av bromsröret som går från orginal huvudbromscylindern till bakbromsarna & pluggat detta röret. 9: Jag har sedan skruvat fast röret från handbromscylindern i detta T-korset. 10: ***VIPS*** så har jag en hydraulisk handbroms som funkar P E R F E K T........ men........ 11: jag har INGEN fotbroms på bakhjulen - bara på framhjulen!? 12: Kan jag TEORETISKT/PRAKTISKT montera tillbaxs bromsröret till bakbromsarna RAKT på denna T-kors kopplingen igen för att få BÅDA fotbromsen OCH handbromsen att fungera tillsammans ? 13: Eller - blir det så att när jag monterar handbromshydrauliken rakt på bakre bromsrören - att när jag drar i handbromsen så skickar den även bromskraften framåt till frambromsarna ? ------------------------------------------------------------------------- Fick förklarat för mig av en Toyota bilmekaniker att det "borde" gå att göra som nummer "12", då det sitter backventiler i bromskraftsfördelarna som sitter anslutna direkt efter orginal huvudbromscylindern. rörigt & klurigt - men jag hoppas någon iaf förstår vad jag menar. MVH/ .........Kristian ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag har aldrig gjort detta själv MEN.
Du kan inte "TEORETISKT/PRAKTISKT montera tillbaxs bromsröret till bakbromsarna RAKT på denna T-kors kopplingen igen för att få BÅDA fotbromsen OCH handbromsen att fungera tillsammans ? " Trycket från "foten" som skall till bakaxeln skall kopplas till ingången på handbromscylindern. På sidan 72 i Dalhems katalog hittar du en skiss! |
||||
tack för hjälpen
tur man hade DALHEMS katalogen ju ![]() .. ser denna skisen framför mig nu & jag fattar diret hur jag skall göra Ber att få tacka än engång. Men.............. min "extra" bromscylinder som jag har satt intill handbromsen har bara en (1) enda utgång ju... hur löser jag det då? ... eller kan jag sätta ett T-kort rakt på bromscylindern "kanske" ? Tacksam för ett snabbt svar Vänligen/ ..............Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Hej! jag har hydraulisk handbroms på min bil och det är en vanlig volvo 240 krycka med 240 huvudbromscylinder, och ledningen från pedalen går in i bromscylindern och utgången från cylindern går direkt till bakaxeln.
detta funkar alldeles utmärkt men det betyder att det måste vara fritt flöde i bromscylindern så man kan bromsa med fotbromsen utan att det stoppas upp där. hoppas jag har fattat din fundering rätt och att jag förklarat på ett begripligt sätt. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
oj då jag läste inte så noga men vi menade samma sak. ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Just det!
"ingången" på handbromscylindern är den som det normalt sitter en bromsvätskereservoir på! Inga T-kopplingar! |
||||
oki - var snäll & förklara för mig hur jag kan ta bort vätskebehållaren & montera ett rör istället där ? .. jag kanta enbild & lägga upp här om du vill det för att göra det enklare ? MVH/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Är det inte "speciella" huvudcylindrar för sådan användning? Fixar en vanlig huvudcylinder att man sätter tryck på "reservoir-anslutning", jag inbillar mig att att packningar mm kommer att tryckas ut eftersom dom inte är designade för tryck där?? om jag har fel, och det funkar hydrauliskt, så är det väl i princip bara att gänga upp anslutning där reservoiren ansluter annars. Om du gör det och behöver bussa ner anslutninger till mer normal bromsrörsstorlek, se då för tusan till att använda armatur som tål trycket (uppemot 60-70 bar), tryckluftsarmatur är alltså bannlyst! _________________ Pär Hylander |
||||
handbromsen.......
Tackar Pär - för den info'n. Sä här ser det ut just nu.... Utan fotbroms på bakhjulen... http://www.zsh.net/upload/files/1643 Mattias Hahlin - skriver ju härovan att det funkar med en volvo 240 bromscylinder. Hmmm... jaja.... skall se om det går att hitta en annan bromscylinder än denna från volvo'n.. då hålet efter vätskebehållaren är STORT..... :-( . måste ju finnas bilar som har mindre Skulle det gå att använda bromshandtaget från en motorcykel ? för ett sådan har jag liggandes till en Suzuki GSX-R 750 -99. & detta bromshandtaget styr ju 2(två) bromsar .... tacksam för svar * Vänligen/ ..............Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Skulle det inte gå att använda en huvudcylinder för kopplingen? De har ju ibland en separat ingång med med slang från bromsvätskebehållaren. Det är visserligen inget tryck där, men hålet kanske är mindre och lämpligare.
_________________ //Mikael Jardstam |
||||
Hej igen jag har varit lite borta att tag (Jobbat)
![]() Så här ser min handbroms ut... lite dålig bild, tog den igårkväll.... ![]() Som du ser går ledningen från fotpedalen in i bakändan på bromscylindern och ut i främre delen, fungerar skitbra. Det är inte jag som kontruerat från början utan det är Kent som jag köpte bilen av, men jag tror inte att det är nån specialcylider... Jag har gjort hylsan som jag sätter över spaken (och trycker in knappen)om jag vill kunna låsa bakhjulen men inte att spaken ska spärra, tex vid 180 graders sväng eller vid start på strippen. ![]() man blir lite starkare också, jag låste 225 däck på torr asfalt 1400 kg bil hur lätt som helst ![]() _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (9396 totalt) |