| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Peugeot 106XR -92 "trimmad shoppingbil", intressekoll ?
|
571 besök totalt |
|
S: Peugeot 106XR -92 "trimmad shoppingbil", intr
Gör en liten koll om någon är intresserad av min 106:a som den står ? Skall den säljas på Blocket kommer jag nämligen att plocka ur en del saker och återställa en del andra saker. Men bilen är såpass kul som pendlar/shoppingbil nu att någon kanske vill ha den just som det. Med andra däck kommer den INTE att skämmas för sig på bana heller skulle jag tro. 106XR-92 När jag skulle byta ventiltätningar passade jag på att renovera upp en topp med större kanaler som även fått sätena frästa i "rätt" vinklar för bättre flöde, kanalerna är tillputsade lite lätt. Detta är kombinerat med ett insug med större area och monopointenhet från AX GT som är 40mm istf originalets 36-37mm (kommer inte ihåg exakt). Spridare från Clio 1.4. Snäll å fin motor på lågvarv, varvvillig som tusan och drar fint ända upp till varvstoppen (6800rpm), effektpeaken BÖR ligga på cirka 6500 så man skall dra dit upp för att få full rulle på åket. Finns: oljetryck/oljetemp/Vattentemp/Shiftlight. Shortshift med 3cm uppflyttad spak. Krängare bak från AX GT (finns ingen bak från fabrik på denna). Stötdämpare bak från 106XSi som enligt den info jag kan se är samma som på Rallyen. 106XSi förarstol. Liiiten sportratt "Luisi nibbio", cirka 35cm. Nya frambromsar med Ferodo "Racing" belägg, vet ej den exakta specen med det är en föregångare till DS2500, fungerar kalas på både landsväg och bana iaf, monterades för en vecka sedan. Bakbromsarna är väldigt nya, kommer tyvärr inte ihåg exakt när jag bytte dem med de är mindre än 1.5år gamla för så länge har jag haft bilen.... Kamrem/Spännare/Vattenpump byttes när den fixade toppen skruvades dit. Då monterades även nya stift och rotor+lock. Sommardäcken är en månad gamla Hankook715 155/65-13. Framhjulen sitter med 10mm spacers, blev stabilare väghållning på bilen så. Vinterdäcken är ganska gamla Michelin Dubb, gott om mönster på dem. Alla originaldelar som är utbytta medföljer, kan även medfölja följande delar om intresse finns: 2 st växellådor, en från AX11-90(cirka 13000mil) och en från 106 Diesel-95(Cirka 6000mil). Bottendel 1360cc (TU3M), mycket fräsch ! En liten hög med däck å fälgar å grejer samt diverse olika monopointboxar och spridare, bränslepump m.m., som jag har KOLL på vart de kommer ifrån. Bes t.o.m. siste februari, slutsiffra 0. Som sagt, en rolig liten bil att ha som pendlare/shoppingvagn/andrabil, varvillig ! Förbrukar cirka 0.6 blandad körning, betydligt mindre på landsväg, runt 0.5 när man kan hålla sig ifrån att köra i 130 på motorväg, för då börjar den dra uppåt 0.6 igen. Prisidé 7500:- inklusive allt som räknats upp ovan. Bilen finns i Ytterby/Kungälv. ALo630 0708-143389 /Hans Bilder:
_________________ Hans Hellström Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-) |
|
Tillägger att jag kört Mantorp/Gelleråsen/Kinnekulle med bilen i år
Finns någon youtubefilm från Mantorp men då hade bilen tveksamma bromsar och saknade krängare bak. Motorn var också i det närmaste original då. Här är de : http://www.youtube.com/watch?v=iVOFn http://www.youtube.com/watch?v=C4Ief Men de är inte direkt representativa för hur bilen är idag iofsig.... _________________ Hans Hellström Så fort ekonomin å tiden tillåter blir det bana med Puggen ! :-) |
![]() |
SÄLJES
S: Peugeot 106XR -92 "trimmad shoppingbil", intressekoll ?
|
571 besök totalt |