| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
2 1/2" kat -> 2" rör - hur?
|
1048 besök totalt |
|
Har en M3 E36 3.2 där jag ska ersätta std-kattarna med 100 cells racekattar med 2 1/2" anslutning. Problemet är att mellanrören är 2". Går det att svetsa ihop ändå eller måste man tillverka nån slags stegmuff? Allt är i rostfritt ska tilläggas... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||
|
Re: 2 1/2" kat -> 2" rör - hur?
Det går ju att svetsa som det är men blir varken snyggt eller speciellt flödesmässigt bra. Enklaste varianten är att göra tex 6 längsgående snitt i det grövre röret, cirka 30-50mm långa och försiktigt banka ihop de utstickande delarna. Vid behov putsa på snitten om du behöver banka ihop mer. Voila och en stegning är färdig. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Jag har gått över till "The Dark Side" och kör Point-to-Point
Skämt åsido, eftersom jag druckit rötjut i två dagar i rad så mätte jag ju mynningen klart bakfull som såklart var förminskad och där var den 2", men övriga rör var såklart nånstans runt 2 1/2" (mätt med nykalibrerat ögonmått )
_________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||
|
Finns företag som kan "muffa ner" rör. Som bilden visar är troligen närmsta änden nermuffad och bortre uppmuffad, om man kan muffa 0,5" vet jag iofs inte.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1048 besök totalt |