| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fundering ang. drivaxlars lutning!
|
825 besök totalt |
|
Hej! Nu ska vi se hur detta går då.. Jag bygger i en bil med extremt lite plats så detta vore den absolut smidigaste lösningen! Den kommer ha kedjedrift vilket gör att "diffhuset" ska gå att flytta fram och tillbaka för att spänna/släppa på kedjan! Då till min fundering, kommer drivaxlarna ta slut på löpande band pga av lutningen som blir på dom? Att dom ska vara så raka som möjligt för att hålla så bra som möjligt förstår jag men vad tror ni? Kommer det funka? Det är 500-600kg bil med 150hk/110NM det handlar om så det är ju inga gigantiska krafter... Här finns en hel drös med bilder på bygget för den som är intresserad! http://www.garaget.org/forum/viewtop Ungefär så här är det tvunget att bli för att få plats med både motor och bakvagn, lite överdriven lutning på drivaxlarna men ni är med på hur jag menar ändå?
|
||
|
Re:
Jo det är så jag har tänkt, men då är det ju inte konstant lutning på dom som det kommer bli här, på en framhjulsdriven bil är dom ju näst intill lodräta när bilen inte fjädrar.. Så som jag tänkte var att på tex en framhjulsdriven bil så är dom ju mer raka i alla vinklar än vad dom kommer bli för mig! Men det kanske funkar ändå! Jag kanske är ute o cyklar men ville försäkra mig om att det kommer funka!
MVH/Jon |
||
|
Du får mäta vinklarna om du vill ha ett vettigt svar, sen beror det lite på vad du har för knutar men "vanliga" drivknutar av disctyp funkar ok upp till 7-8 grader ungefär kontinuerligt, blir ju massa värme (förluster) såklart men går det inte så går det inte.
Kolla så damasken inte ser för stressad ut, ev kan du behöva en "J-damask" dvs en invändig men då är det ännu viktigare att ha koll på att damasken inte klipps av mellan plåtkappan och drivaxeln. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
825 besök totalt |