Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1581 besök totalt |
Beräkna lämplig längd på dämpare, fjäder m.m.
Har letat runt lite på nätet och här på rejsa men kan inte hitta vad jag söker. Jag håller på och letar efter nya dämpare till Ferrarin och har hittat en modell som Öhlins släpper i vinter TTX36 Inline. Vad jag nu lurar på är hur jag beräknar rätt längd på dämpare, infästning i bilen beroende på fjäderkonstant, fjäderlängd etc. Känns som om det är en hel att tänka på men jag kan inte riktigt bena ut allt... Jag har ju möjligheten att välja lite hur jag skall fästa in den i toppen och på detta sätt få en så vettig totallängd som möjligt. Jag vet hur hög bilen skall vara jag kommer att veta vilken fjäderkonstant jag tänker utgå från och jag vet hur lång originaldämparen är. Känns som om det är många parametrar som skall in i ekvationen och att det vore bra att hitta någon beskrivning på hur man gör. Trial and error lär bli lite för dyrt ;-) Någon som har en bra plan? _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
Mesta möjliga fjädringsväg med kortast möjliga dämparkropp (använd hela dämparkroppen mao).
Bumpstopp ska rädda dämparen från att bottna (med minmal marginal), detta bör ligga vid markfrigång på -2mm ungefär ![]() Sen kan fjäderlängder mm fixas, lite olika fabrikat möjliggör lite olika kompression innan coilbind osv, men nån kombination av fjädrar (hjälp+huvudfjäder tex) borde nog fixa biffen, men du behöver ju ett kort fjäderpaket. Första steget är ju att veta vad du vill åstadkomma ![]() |
||
Re:
Kom ihag att dacken ocksa komprimeras under vertikal last. Troligvis mer an 2 mm (beror ju sjalvklart pa dack). _________________ Henning Olsson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1581 besök totalt |