Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkna lämplig längd på dämpare, fjäder m.m.
1581 besök totalt
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Har letat runt lite på nätet och här på rejsa men kan inte hitta vad jag söker.

Jag håller på och letar efter nya dämpare till Ferrarin och har hittat en modell som Öhlins släpper i vinter TTX36 Inline. Vad jag nu lurar på är hur jag beräknar rätt längd på dämpare, infästning i bilen beroende på fjäderkonstant, fjäderlängd etc. Känns som om det är en hel att tänka på men jag kan inte riktigt bena ut allt...

Jag har ju möjligheten att välja lite hur jag skall fästa in den i toppen och på detta sätt få en så vettig totallängd som möjligt. Jag vet hur hög bilen skall vara jag kommer att veta vilken fjäderkonstant jag tänker utgå från och jag vet hur lång originaldämparen är. Känns som om det är många parametrar som skall in i ekvationen och att det vore bra att hitta någon beskrivning på hur man gör. Trial and error lär bli lite för dyrt ;-)

Någon som har en bra plan?

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Mesta möjliga fjädringsväg med kortast möjliga dämparkropp (använd hela dämparkroppen mao).
Bumpstopp ska rädda dämparen från att bottna (med minmal marginal), detta bör ligga vid markfrigång på -2mm ungefär

Sen kan fjäderlängder mm fixas, lite olika fabrikat möjliggör lite olika kompression innan coilbind osv, men nån kombination av fjädrar (hjälp+huvudfjäder tex) borde nog fixa biffen, men du behöver ju ett kort fjäderpaket.

Första steget är ju att veta vad du vill åstadkomma

henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Mesta möjliga fjädringsväg med kortast möjliga dämparkropp (använd hela dämparkroppen mao).
Bumpstopp ska rädda dämparen från att bottna (med minmal marginal), detta bör ligga vid markfrigång på -2mm ungefär

Kom ihag att dacken ocksa komprimeras under vertikal last. Troligvis mer an 2 mm (beror ju sjalvklart pa dack).

1581 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande