| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stl oljeslangar?
|
886 besök totalt |
|
Stl oljeslangar?
Räcker det med Di 10mm oljeslangar till/från ett litet 8 raders kyl eller behövs det större innerdimension för att tryck/flöde ska bli korrekt? Avser 1.7 bensinmotor i stdutförande som går banmöten och ngt långlopp. _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||
|
Re: Stl oljeslangar?
Hur oljekylaren sitter i resten av motorns oljelopp påverkar också. Ska all olja gå igenom oljekylaren och om det blir en strypning får motorn dåligt med olja? Eller sitter oljekylaren och det finns en bypassväg om så behövs? _________________ Roland Johansson |
||
|
Vid en oljeviskositet på 20 cSt flödar en 10 mm koppling 45 liter/min vid 6 bar och dryga 30 liter/min vid 3 bar.
|
||
|
10 mm slang låter litet. När jag kikar i mina kataloger verkar 1/2" vara vanlig dimension för slanganslutning på de flesta komponenter. På min kylare satt det redan 5/8" anslutningar så jag körde med sådan slang även om den är lite bökig att dra tight. Det finns en hel massa ställen där oljeflödet stryps längs vägen så det känns enfaldigt att inte låta oljan flöda jämförelsevis lätt genom just slangarna.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Stl oljeslangar?
|
886 besök totalt |