Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktfördelning bakflyttad motor
1 besök senaste veckan (4205 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Har en bmw e30 kraftigt modifierad. Kan utan att det blir ett gigantiskt projekt flytta bak motorn. Idag sitter den redan sänkt 35mm. Kör torrsump så det är relativt enkelt.

Har inte haft möjlighet att väga den fram/bak. Om jag flyttar tillbaka den 20cm så flyttar jag den ungefär två cylindrar och hamnar nog något längre bak än m3 e30 4an för främe cylindern.

Är det någon som har ett hum om hur viktfördelningen kommer förändras? Hur stor förändring blir det på väghållningen? Är det något som blir sämre? Åtkomsten blir ju värre men räknar med att göra en inspektionslucka på de kritiska områdena ex startmotorn.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Här diskuterades lite förut

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54700

Kommer att göra denna operation i vinter på min E30 ska montera en M60 motor som flyttas
bakåt så att hela motorn befinner sig bakom främre hjulcentrum.

E30 mår bara bra av att få lite mera vikt bak. bra för broms,acc,kurvtagning & balans
man få vikten mera jämt fördelad på hjulaxlarna.

Så här ser det ut på Spaldings SLC bil där nere nån stans sitter en M5 V8

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

eftersom jag är på pladderhumör så:
Ang viktfördelningen så har jag ingen aning eftersom jag inte har en aning om vikter o avstånd. Gjorde ett överslag en gång o att flytta bak motorn 5 cm var ungefär samma sak som att flytta batteriet till skuffen, så 20 cm torde göra mycket

Att backa motorn gör att bilens tröghetmoment i z-ledd (sett uppifrån) blir mindre... alltså bilen får lättare att svänga (med avseende på dess egenvikt)

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Spalding e30 är fantastiskt häftig.

Passar på att flytta bak föraren en bit till samt passageraren, så där finns några cm att hämta till. Kör sedan tidigare kylare bak kylaren samt har redan oljetank samt batteri bak så det finns goda förutsättningar.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

På min bil tänkte jag flytta hela paketet mellan 25-30 cm bakåt.

Sen få man ju inte glömma att även föraren går att flytta bakåt en bit för min del
blir det 10-15cm bakåt.

Sen kan ju även flytta hjulen framåt - respektive bakåt i hjulhusen nån eller några cm
för att öka hjulbasen.

På min bil blir det motor & låda vikt ca 220 kg som flyttar 25-30 cm bakåt
Förare & förarstol ca 90 kg som flyttar 10-15 cm bakåt.

Det bör ju göra nått i all fall

Sen ska hela bilen sänkas ca 30 mm fram & 70 mm bak & spårvidden ökas runt 100 mm per axel.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Problemet för min del att flytta mer bakåt just nu är att torrsumpspumpen krockar med styrningen, antingen får man flytta 30cm till eller så får man flytta pumpen men det känns svårt.

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Karlsson skrev:
Problemet för min del att flytta mer bakåt just nu är att torrsumpspumpen krockar med styrningen, antingen får man flytta 30cm till eller så får man flytta pumpen men det känns svårt.

Kikade lite i din tråd en grym E30 thumbs up

Hur funkar det med att ha kylaren där bak inga problem med vattenflöde ? Kör du orginal
vattenpump .

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Karlsson skrev:

Kikade lite i din tråd en grym E30 thumbs up

Hur funkar det med att ha kylaren där bak inga problem med vattenflöde ? Kör du orginal
vattenpump .

Har inte kört super mycket med det så men kör ca 450hk under test, kör med orginal vattenpump och 65 graders termostat med ett litet hål i. Verkar fungera fint än så länge. Med 600hk + och bankörning vet jag inte men det ser ut att fungera. Fast jag kommer nog köra ca 450hk på bana för att det ska vara kontrollerbart.

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (4205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande