| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4-link igen
|
1 besök senaste veckan (1317 totalt) |
|
4-link igen
Hej. jag har köpt en rallycross 240. det är 4-link byggt på den men jag ska bygga en ny för det ör dåligt gjort och sprickpildningar lite överallt. Jag har tänkt att ha gummibustningar i kaross och uniballs på axeln. Nu har jag lite frågor angående nybygget. Jag antar att stagen måste vara paralella på en rallycrossbil med 220 mm fjädringsväg eller? Den andra frågan är när bilen är i körläge i fjädring vad blir det för olika reaktioner omm stagen är paralellt med marken eller pekar uppåt/nedåt? MVH Joahn |
|
Re: 4-link igen
Lite av mina erfarenheter ingen absolut sanning... Tips... Bygg en modell av dina stag för att kolla axelrollen/kärvning. Sen är det bara att videofilma bakaxeln vid starter och utvärdera med klockan för placering av infästning. Sen bör stagen vara parallella, eller nära nog, för att undvika att det blir kärvning och krängare av axelkonstruktionen. gissar att det är därför som bilen har lite problem med infästningarna. Gummin i ena änden av länken är för att mildra kärvning och att det blir lite mjukare övergång när man ska iväg från plattan. När jag körde hade jag länklager i båda ändarna. Funkade fint för mig. För "mjukare" start hade jag en hardiskiva på mellanaxeln. Den axelrycksutjämnaren var tillräckligt. Sen med uniballs behöver inte pinjonvinkel vara så stor och därmed är knuten rakare och man tappar mindre effekt. När jag byggde 4link sist. Tog jag och gjorde en modell utifrån att jag hade 25cm fjädringsväg. Upp till 10% på 50cm gick det att ha olika fram/bak. Sen blev det "kärvare"
Även om du har "helt" parallella stag, blir det skillnad på hur bakaxeln beter sig i förhållande till främre infästning. om det är långt ner på "kylskåpet"/volvo, långsam reaktion och axeln rymmer från marken men tillslut tar reaktionen över och skåpet tippar/vikt förflyttas till axel. Mitt på skåpet förflyttning sker direkt med den vikt du har. Upptill, aggressiv axel mot marken men med tanke på att det inte är spec. mycket fäste i ett rc-slicks och ej en massa motor (i förhållande till en dragster) Vilket krävs om man ska få viktöverföring längre fram. Jag höll mig kring mitten. Funkade bäst för mig, jag också lite ihop, fram omkring 5% om du kommer ihåg Lasse Larsson "Stinsen", så körde han med uniballs runt om, stagen "parallella, och hade infäst omkring mitten på sitt kylskåp. Fästöronen på axeln var ca 5cm höga. Och den killen hade ett riktigt startsnabbt kylskåp
/Rikard _________________ Rikard Niva |
|
Det var en intresant läsning. Du skrev att stinsen hade stagen omkring i mitten på bilen menar du då?
|
|
Nja inte mitten på bilen... Om jag nu minns rätt hade han korta fästöron på axel och horisontella/parallella stag.
Hade kanske en lite långsökt beskrivning av vad som händer om man trycker/skjuter på ett skåp. Trycker du nertill på ett skåp tippar skåpet så småningom på dig, men skorna har har dåligt grepp intill skåpet har fallit över dem så att säga.. Trycker du mitt på har du den vikt/fäste du har på sulorna. Och trycker du högt upp har du först mer fäste, du stärker ut dig, men när skåpet tippar framåt förlorar du fäste. Det funkar likvärdigt med hur du har stagen. En slående axel är coolt men du har för lite fäste å motor för att det ska funka. Och kommentarer på bilar: "fn va bra den sätter sig" betyder egentligen att man förlorar fäste i starten. Sen viktigast av allt efter de första 100m ska man börja svänga;) Så ang. mitten kan man prata om rise i %, men jag menar horisontella stag från axeln. Nu inverkar också bilens körhöjd, så några hål att justera i är att föredra. Du har även några begränsningar i reglementet, om jag nu minns rätt, att stegen i karossen inte får vara högre 200mm från golvet. Men som sagt klockan och film avslöjar ganska mycket vad som funkar. Det jag kollade efter var hur många varv hjulet (spreja en vit rand) snurrade innan bilen började röra på sig samt hur mycket bilen, "satte sig" eller "lyfte". Självklart lastade jag i och ur vikt, höjde och sänkte varv. Prövade även olika "koppling gas" metoder mm. Du måste hitta något som funkar för dig, å det varje gång
/Rikard _________________ Rikard Niva |
|
|
![]() |
Skruva banåkabil
4-link igen
|
1 besök senaste veckan (1317 totalt) |