Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Spyder - Umeå Designhögskola "Spyder" -10
2791 besök totalt
G:SSoN
Umeå
Här sen Dec 2004
Inlägg: 22


Trådstartare
[color=red][color=#444444][color=red]Hej alla på Rejsa.

Mitt namn är Daniel Gunnarsson. Jag representerar min klass, Transportation design årskurs 1 på Designhögskolan i umeå. www.dh.umu.se

Vårat program http://www.dh.umu.se/default.asp?ML=10439

Jag läser alltså transportdesign uppe i umeå och har varit en flitig läsare på den här sidan sedan flera år.

Anledningen till att jag skriver här och lagt upp en projekttråd är på grund av vårat projekt vi startade upp nu i måndags 4/10-09. Vi har fått i uppdrag av en Privat Person att på tio veckor designa både in och utsidan på en roadster/spyder. Just nu är vi uppstartningsfasen och detaljerna är väldigt kortfattade.

Vi skall under 10 veckor designa en tvåsitsig liten lätt roadster/spyder. Motor, växellåda och övrigt är plockat från en redan existerande bil. Vad det är och från vilken bil är än så länge hemligt för oss. (Vi vet alltså inte än om det blir en frontmotorbil, mittmotor, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift m.m.) Vi kommer inledningsvis skissa fritt var och en, sedan kommer kunden välja ut en design som vi alla skall jobba vidare på.

När vi går från skiss till modell kommer vi att använda oss bilmodell lera. vi kommer göra den exteriösa designen i början skala 1:4. Interiören görs i fullskala. sedan 3d scannas allt in i datorn. Sedan fintrimmar man å gör vissa ändringar på 3d modellen, efter det fräser man ut hela bilen i en fleraxlig 3d fräs, materialet är även där bilmodell lera. Mindre detaljer "skrivs" ut i friformsmaskiner, antingen i gips eller i plastkulor. Alla utrustning och maskiner finns på skolan.

Kunden har ett stort racingintresse och det skall väl genomsyra hela bilen, och det är därför jag tror det här projektet kommer vara intressant för er här på rejsa. Målet är att en fullt fungerande bil skall stå utställd på en motormässa i början av nästa år.



Skall också tillägga att det är inget megamiljonprojekt utan det finns en tajt budget, vi realiserar en persons dröm så det kommer inte bli en showoff i speciell teknik eller häftiga material, ledorden är keep it simpel, bang for the buck, och riktigt jävla ball.

[b]Det ska poängteras att vi skall bara ansvara för formen på bilen
. Chassie och själva konstruktionen av bilen är alltså inget vi skall inrikta oss på.

Till hjälp har vi 9 st personer från bilindustrin, ingenjörer, designers, inredningsdesigners m.m.)


I början kommer den här tråden vara väldigt tråkig och mest vara frågor, men jag lovar att det skall fetas på med bilder så mycket kunden tillåter. Den kommer säkert ta 50 olika vändningar innan den tar slut.

Spec på bilen:
Motor: 1.3L med en speciell touch.
Drivning:?
Mått:?
Vikt:?
Chassie: Monocoque

UP
DATE: 06/10[/color]-09[/b]

"I dag mötte vi våran klient.
Vi hade innan förberett med frågor till en intervju samt även bilder och ett diagram. Vi ville få en bild av vad han var för person, vad han gillar och vad hans tankar med bilen är.

bilderna vi förberett, det är ca 90 slumpmässigt utvalda bilder.


Här Intervjuar vi klienten.


Klienten fick sedan välja ut de bilder han gillade. Utifrån bilderna är tanken att vi ska hitta element som han gillar, dem kommer sedan avspegla sig i designen.


Han fick även fylla i ett formulär där vi hade vissa ledord som han fick välja som skulle genomsyra designen.


Efter informationen som vi fick id ag skall jag sedan försöka sätta ihop en profil över kunden och bilen.

I morrn kommer jag lägga upp min tolkning av hans ideér och tankar, och de första skisserna påbörjas...."

UPDATE[/color] 7/9-09[/color]

"NU är jag färdig med analyserna av klienten. Har börjat göra lite moodboards om vad han gillar. Sen utifrån det vilka designelement jag kommer använda mig av.


samt här är lite info om vilka bilar jag kommer ta inspiration ifrån...


skissar för fullt nu"

UPDATE 8/9-09

En bild med lite skisser från gårdagens, inget bestämt, bara tankar å ideér på papper...!Har skissat mycket mer, men nu börjar saker å ting bli hemligt innan dess än tagit fart, kommer vara sparsam med skisser å bilder som avslöjar för mycket, men ska ändå försöka göra tråden intressant!





Nu kommer jag till det JAG skulle vilja ha hjälp med. Vi kommer väl alla i klassen inrikta oss på olika saker men det jag vill inrikta mig på är hur man både genom form eller funktion(så långt JAG kan göra) ökar körupplevelsen. Ni här på rejsa sitter på en stor samling av erfarenhet och information som jag vill ta del av, det är viktigt att de jag gör på bilen faktiskt inte bara är "design"!

När jag tänker mig bilen är det en lätt liten bil för två personer som fungerar till rolig körning på kurviga vägar och framförallt inte gör bort sig på bana.

Förebilderna är nog mazda miata, fiat barchetta, Opel speedster men när det kommer till designen kanske har lite mer "edge".

Även om vi gör arbetet åt en kund så undrar jag, vad är ERA idéer och tankar när ni läser det här.

Vad höjer pulsen hos er? (när ni ser en bil, kör en bil)

Vad har ni gjort för förändringar för att höja körupplevelsen i eran bil?

Förstår om det här låter flummigt, vi kommer ha ett möte med kunden i morron bitti (06/10-09) klockan 9 och då skall många av mina frågetecken klaras upp. Självklart uppdaterar jag det här inlägget med ny info.

MVH/Daniel Gunnarsson

_________________
Daniel Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



vad händer, ju flera timmar sedan mötet nu !

Kan ni avslöja vem är kunden med det stora racingintresset är förresten , kanske någon man känner(till)

Jag har mina aningar, (eller flera faktiskt)


Säg till om ni behöver en chafför ;-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



Mina designparametrar för ett "roligt fordon":

Max 3 kg/hkr

Varje detalj ska ha minst tre oberoende funktioner (snott från the late Chapman).

Ska inspirera till att köra en liten sväng utan anledning.

Inga servon.

Balanserad viktfördelning över axlarna och lägsta möjliga tyngdpunkt.

Lite tokroliga designelement som sticker ut från tvålkopparna.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
G:SSoN
Umeå
Här sen Dec 2004
Inlägg: 22


Trådstartare
Benny Steen skrev:
vad händer, ju flera timmar sedan mötet nu !

Kan ni avslöja vem är kunden med det stora racingintresset är förresten , kanske någon man känner(till)

Jag har mina aningar, (eller flera faktiskt)


Säg till om ni behöver en chafför ;-)



Haha, nu är ni nyfikna va?

Har uppdaterat, just kunden vill jag hålla hemlig, kan säga att han byggt bilar själv sedan ung ålder, bland annat en replika på en Ferrari Mondial, båtar(snabba båtar). Han är från söder i sverige och har bland annat ägt en gocartbana.

Du har 9 st körsugna studenter före i kön=)

Kolja

Bra idéer, försöker lägga ihop en slags specifikation på vad körglädje är, dina saker passar på dem utmärkt! TACKAR!

_________________
Daniel Gunnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Spyder - Umeå Designhögskola "Spyder" -10
2791 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande