Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini JCW Clubman -08: MINI Cup #21
8613 besök totalt
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Efter ha kört BMW-dieslar ett tag så växte suget efter nått kul att köra igen så det blev till att göra om bilparken lite. Eftersom tjänstebilsvalet på jobbet är antingen Skoda oktavia MPI eller SAAB 93 sprit edition (pest eller kolera), så fick man lösa bilfrågan på annat sätt.
Fick en väldigt förmånlig finansiering via jobbet och kunde då välja bil själv enligt vissa krav och då blev det en sån här istället
Lite skadad måste man vara som köper en mindre men roligare bil med tillskott i familjen med det har fungerat över förväntan, barnvagnar och stolar går in utan större problem, skulle det bli jobbigt får man väl köpa en takbox och funkar inte det får det bli nån gammal Volvo som extrabil

Nog om det, det ena ledde till det andra och efter först varit inne på Clubman D och sedan Cooper S så dök det upp en Mini JCW Clubman till ett i mina ögon bra pris så jag sålde den BMW 320d jag kört innan och slog till.

Kul liten bil, billig i drift, går att trycka in familjen på helgturer utan problem samt en bil som inte alla andra har

Några bilder:






Lite tekniska fakta då

Effekt / Vridmoment (kortfakta) 211 hk / 280 Nm

Vikt 1280kg halv tank utan förare

Motor, växellåda och avgassystem
Delvis baserad på Mini Challange-motorn,
Turbomatad 1,6l 4-cylindrig motor
Modifierad/större turbo, laddar 1,3bar istället för 0,9 som standard, sänkt kompression, smidda kolvar, uppgraderade ventiler. Mer friflödande avgasystem annan katalysator + ljuddämpare.
Modifierad/förstärkt växellåda.

Prestanda 0-100km/h 6,8s fabriksuppgift
Toppfart 240km/h

Enligt Performancebox:
0-100km/h 7.5s
100-150km 6.4s
0-200km/h 25,5s

201m 10.1s 124.4 km/h
402m 15.2s 158.6 km/h
0-1000m 27.0s 203.8 km/h

Fälgar, däck och bromsar
Gata
7X17" Cross Spoke JCW CHALLENGE
Dunlop RFT 17"

Bana
7.5X17" Rota Torque
Yokohama A048 215/45 17" R-däck
Brembo 4-kolvsok med 316mm skivor fram, 280mm skivor bak

Chassi
original Stötdämpare
KW sänkfjädrar

Förbrukning
Uppgiven snittförbrukning 0,7l/mil
Uppmätt förbrukning mestadels stadskörning 0,9l/mil

På Gång
Alta 22mm Bakre krängningshämmare

Önskelista
Lång




Startnummer #21 i MINI Cup 2010
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vi ses på Mantorp i maj med BMWSC
Ännu en "blöjracer" med fart i

_________________
BMW MC-klubben
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



En till Mini!

Välkommen Johan! Minin är kanonkul på bana!

Jag har H&R sänkfjädrar på min Clubman, den är perfekt. Lagom hård, väghållningen är mycket bättre än med sportchassiet som satt original på min S.

Man får köra lite lugnt över farthinder bara.


Ses på Mantorp!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering till våren kanske

Sommaren är ju snart här så det är ju dags att börja se över inköpen, listan är lång så vi får se vilken ordning det köps. (Har hus och familj som hela tider kommer mellan )

Det som är klart är
Beställt
R-däck till sommarens banträffar, blir Dunlop Direzza 03g i dimensionen 215/45 R17"

Fälgar blir antingen orginalfälgarna eller kanske nån annan uppsättning om man hittar något billigt och bra
Får dom inte förräns i Juni troligvis så man får halka runt på run-flatsen första träffarna

Önskelistan (utan inbördes ordning)
Ställbara topplagringar för att få lite mer Camber
Nytt chassi, KW Variant 2 el 3 har inte bestämt mig än, troligvis orginalchassi + ev sänkfjädrar över denna säsong
Defi oljetemp samt laddtrycksmätare
JCW front med kylkanaler till bromsarna

JCW Alcantarastol
[/img]
+ massa annat kul

Målsättning för året är att köra en del med BMW SC träffar, en och annan konbana, challange samt förhoppningsvis nån sväng till ringen om tid ges
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Var köpte du däcken? thumbs up för bilen

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Narin skrev:
Var köpte du däcken? thumbs up för bilen


Beställt via en kompis som ska beställa hem ett gäng https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63334
Toppenkul bil thumbs up Trotts drivningen fram
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



jaså det var därifrån, okej då vet jag. Tack

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Ändrade planer, p.g.a. leveranstid på drygt 3 månader på Direzzorna blir det med all säkerhet Yokohama A048:or istället, borde inte bli fel

Börjat jaga fälgar att ha R-däcken på, lutar åt Rota Torque i dimensione 7.5 x 17"

, ET45 mao perfekt för Minin, blir nog från England = bra pris när pundet är så lågt som nu.
Tar dock gärna emot förslag på fälgar och bra ställen att beställa från, http://www.rarerims.co.uk har jag hört ska vara ok?

Mvh Johan
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Ser bra ut Johan!

Själv har jag ett set svarta OZ Superturismo på min. Kolla bilderna på Miniclub ifall du vill ha något att jämföra med1

Kul att du tar ut den på banan. Jag kör ju själv vanliga sänkfjädrar på min, tillsammans med r-däck så understyrde det en del. Justerbara topplager samt ev krängninghämmare bak får den nog neutral igen utan problem. Det blir något billigare än ett set coilovers också, frågan är hur stor skillnad det gör....

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Blir lite seriösare i år än det var tänkt från början i och med min anmälan till MINI Cup 2010https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63530 med startnummer 21 kommer helt klart bli riktigt kul

Svängaschemat som planen ser ut just nu.

2010-05-08 Mantorp
2010-06-05 Konbana Lunda med New Mini Club Sweden
2010-06-13 Gelleråsen
2010-08-14 Emmaboda
2010-09-11 Gotland Ring
2010-10-09 Gelleråsen

Tillkommer säker lite annat kul

Jahopp då har iallafall fälgarna dykt upp
Bidde Rota Torque, 7.5x17", en snabbvägning på badrumsvågen säger 8.2kg, borde iallafall vara drygt 2kg lättare per fälg än original.





Ut i snögloppet för att provmontera


Gick bra, gott om utrymme


Nu saknas bara 048:orna som förhoppningsvis kan dyka upp innan banpremiären på Mantorp den 8:e maj
Chassimässigt så blir det nog rätt lungt iår som det ser ut nu, blir nog antingen Eibach eller KW sänkfjädrar + camberplates fram, samt ev grövre kränghämmare bak. Vi får se lite efter första passet på Mantorp vad som behövs.

Lite bling blir det också iform av nya dekaler + lite annat smått och gott.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Köpte en sån här leksak (GOPro Hero HD)


Testade att sätta den på regplåten fram
http://www.youtube.com/watch?v=SuMq2YM1qX8

Samt bak
http://www.youtube.com/watch?v=23TN9W8zHk0
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Familjebilen har påbörjat sin förvandling.
Snabbaste MINI:n med monterad barnstol thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Då var iallafall banpremiären avklarad, kunde dock varit lite bättre förutsättningar +5 grader och ihållande regn var kanske inte optimalt men rätt kul. Körde på Mantorp med BMW SC.
Fastnade på bild iallafall
2010-05-08 BMWcup MantorpPark/415 BMWcup MantorpPark 2010-05-08


Var en stor fördel att man inte hunnit få på dom chassitmodifieringar jag har på önskelistan, (camberplates, Alta 22mm kränghämmare bak samt lite hårdare fjädrar) Var ju 2 till Clubmans med dessa modifieringar och dom hade rätt stora problem med överstyrning och nervöst uppträdande vilket inte jag hade med orginalchassit.

Under dom här förutsättningarna blev ju inte riktigt varvtiderna vad man önskat men man hade ju kul iaf


Passat på att dekaltrimma lite också, inte helt lätt att få till men man lär sig allt eftersom.
Stripsen ska fortsätta ner hela vägen samt samma på bakluckan också
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Då börjar det närma sig premiären för MINI Cup på Gelleråsen (nu på Söndag), inte fått testa bilen alls under rätt förutsättningar (läs ösregn via dom tillfällen som bjudits )

Kör en liten budget-chassi-uppgradering i år, får se hur det räcker.

Har beställt KW-fjädrar, tyvärr verkar det omöjligt att få tag i fjäderkonstanterna på originalfjädrarna och dom nya, men enligt utsago ska dom nya iallafall vara hårdare, ska också sänka c:a 30mm. Vi får se hur det känns, blir hur som helst troligtvis en tillfällig lösning tills nya Coilovers kommer på plats.

Har också beställt en ny bakre kränghämmare (22mm ställbar vs 16mm original) med inställningarna 213%/260%/330% styvare än original.


I väntan på Camberplats har jag hittat ett sätt att utöka Cambern fram till -1,0grad istället för -0,5 som är standard. http://www.minicooperspeed.com/minicooper-frontcamber-adjustment/ Gratis och 10 minuters jobb och ska ge en kännbar skillnad. Också en tillfällig lösning tills camberplates kommer på plats, då kan man gå upp till -3 grader fram istället.

Passade också på att väga bilen på en seriös våg (Lunda industriområde) Vågen visade 1260kg med barnstol och 20l soppa i vilket väl är helt ok iaf.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vad bra att det har blivit enbart lite träning då

Vi ses på Gelleråsen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Härligt Johan,

ett litet tips bara, sätt inte Altan på hårdaste läget

Min biluppför sig fantastiskt med -2.5 camber fram (2mm toe out), -1.5 camber bak samt krängaren i mjukaste läget. thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Lugn på uppdateringsfronten för tillfället, tjej som varit mammaledig i 1 1/2 år samt semestertider gör budgeten ganska stram

Liten uppdatering dock, ordern på kränghämmaren verkar ha kommit bort, fjädrarna har dock dykt upp och sitter på plats.

Blir en intensiv helg med Superstage på Lördag och Knutan på Söndag så jag insåg att det var dags att se över orginalbeläggen som hängt med 2500mil och några bankörningar. Att hitta nya belägg till Brembo-oken fram var lättare sagt en gjort, BMW original finns alltid men dom kostar 1600:- och över en veckas leveranstid.

Ringde Stacke på PEAN som hade en uppsättning Carbotech XP10 på hyllan som jag slog till på, beställde en uppsättning bak också, blev budgetlösning med stoptech-belägg där istället, får se hur det funkar.
Verkar dock lovande efter lite småtester

Ett par bilder på bilen som den ser ut nu iaf



Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini JCW Clubman -08: MINI Cup #21
8613 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande