Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, ... 158, 159, 160   >>
77 besök idag (690884 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



johan sjöström skrev:
Jag klämmer oskulden på den här tråden då Hoppas frågan är godkänd oxå

Jag kommer troligtvis växla upp till M3 E36 frambromsar till nästa säsong och funderar på att växla upp en liten bit även bak. Någon som VET vad som passar bak på compacten? Har hört något om att M5 E34 (om det var 3.6:ans bromser eller 3.8:an minns jag inte) skall vara bolt on men kanske någon vet mer än så?


Svarar på min egen fråga så ni andra som är nyfikna på svaret blir lugna

Bromsoken från följande modeller är bolt on, samma bromsrör och skivor går att använda.Det som skiljer är att kolvarna har en större diameter.

5' E34:
518i (M40)
518i (M43)
520i (M20)
520i (M50)
524td (M21)
525i (M20)
525i (M50)
525ix (M50)
525td (M51)
525tds (M51)
530i (M30)
530i (M60)
535i (M30)
M5 3.6 (S38) EDIT: före oktober -89 då det kom ventilerade skivor bak)


7' E32:
730i (M30)
730i (M60)
730iL (M60)

Infon hittades här: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?p=245846 där det även finns bilder på skillnaden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



När jag kör på banmöten så har jag två bilar med mig, Porschen på släpet som är det egentliga banredskapet och en BMW 330i Touring som jag släpar med.

Nu är det så att jag oftast kär några pass på banan med BMWn och bilen som har M chassie känns som ett gungande hangarfartyg än som den lite småstötiga bil som jag upplever den vara i stan och på småvägar.

Finns det något rimligt sätt att styva upp chassiet utan att rensa ur plånboken och göra den okärbar på allmän väg. Eller skall jag leta efter ett beggat M3 chassie, går det ens att montera nya topplagringar etc.

Jo visst är det så att frågan är på gränsen med tanke på trådreglerna, men jag använder faktiskt bilen på bana.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Äsch dubbelpost...

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Både krängisar och M3 chassien begagnat finns att hitta till vettiga pengar. M3 E46 original chassie är enligt mig ganska stötigt även jämfört med eftermarknadschassie.Iallafall enligt mig

Sen kan du ställa släpet hemma


Edit: menar M3 E46

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



johan sjöström skrev:


Senkan du ställa släpet hemma


Eller släpa med Porschen

Var hittar man alla dom här prylarna, ebay, blocket, autopower?

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Precis, sen finns ju alltid THE PLACE https://rejsa.nu

pm:ar tips på M3 E46 chassie begagnat

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



964RS skrev:
När jag kör på banmöten så har jag två bilar med mig, Porschen på släpet som är det egentliga banredskapet och en BMW 330i Touring som jag släpar med.

Nu är det så att jag oftast kär några pass på banan med BMWn och bilen som har M chassie känns som ett gungande hangarfartyg än som den lite småstötiga bil som jag upplever den vara i stan och på småvägar.

Finns det något rimligt sätt att styva upp chassiet utan att rensa ur plånboken och göra den okärbar på allmän väg. Eller skall jag leta efter ett beggat M3 chassie, går det ens att montera nya topplagringar etc.

Jo visst är det så att frågan är på gränsen med tanke på trådreglerna, men jag använder faktiskt bilen på bana.


Kör själv min E90 330 på bana ibland och har haft div. M3:or. Och att uppgradera till M3-chassi kanske är prisvärt. Men det känns inte som det blir sådär stor skillnad. Isåfall måste man byat till M3:ans krängare och bussningar om man ens ska få det som det är på M3:an. Och då kommer du ändå tycka att det är för mjukt på bana.
Men det finns ett chassi till din bil som heter Bilstein PSS Ridecontrol. Då kan man ned en magisk knapp inne i bilen ändra bilen från väldigt komfortabel till räserhård. Mycket vettigt för oss som kör bana ibland. Har själv ett sådant.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



964RS skrev:
Nu är det så att jag oftast kär några pass på banan med BMWn och bilen som har M chassie känns som ett gungande hangarfartyg än som den lite småstötiga bil som jag upplever den vara i stan och på småvägar.

Finns det något rimligt sätt att styva upp chassiet utan att rensa ur plånboken och göra den okärbar på allmän väg. Eller skall jag leta efter ett beggat M3 chassie, går det ens att montera nya topplagringar etc.


Hej Anders,

Det är gatdäck som gäller då va? (Inte r-däck?)

Hämmarna är väl det som man kommer att tänka på som "rimligt enkel" uppgradering för att räta upp båtkänslan lite iaf. Hämmare är löjligt dyrt på H&R, Bilstein, Koni m.fl. för två järnpinnar men det går kanske att köpa M-versionernas på skroten till försvarliga


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



köpte min M3 E46 för en femhundring, finns en här på rejsa som begär 700:- jag PM:ar Anders
Nyprist på BMW ligger runt 1600 innan ev. rabatter.

Men på frugans 318 var det ingen natt o dag skillnad med krängaren på plats.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Hammarström skrev:
Börja med att morsa på er alla mitt första inlägg här.
Jag åker en M3a E36cupe och min fundering är finns det nån fungerande bakvinge till dessa skulle vilja att den va så diskret som möjligt,vill inte hänga dit nått som inte funkar.
Vill minnas att jag har läst en artikel om ett bmw fungerande tillbehör, En list som sitter längst bak på luckan så lite fjuttig ut men skulle funka.Kan det bli nån skillnad?


BMW sålde förut ett paket , med front och bakvinge , sitter orginal BMW M3 GT , och är en fungerande enhet , enligt en gasglad norrman som gillar Mo i Rana banan.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://files.conceptcarz.com/img/BMW/95_BMW_M3_LghtWt_DV_05_HH_01.jpg&imgrefurl=http://forums.vwvortex.com/zerothread%3Fid%3D4151681&usg=__nENYOIaOL_1BCKGB-zUVs7Go4XA=&h=681&w=1024&sz=120&hl=sv&start=28&um=1&tbnid=JONIFv5YlaIGDM:&tbnh=100&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dbmw%2Bm3%2Be36%26ndsp%3D21%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D21%26um%3D1

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



En liten fråga:

Tror den samlade E30-expertisen här på rejsa att 325-luftburken passar på 318 Is.
Jag har försökt forska lite i ämnet, men det ser olika ut på bilder och RealOEM, så jag känner mig lite förvirrad.

_________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Niklas_Falk skrev:
En liten fråga:

Tror den samlade E30-expertisen här på rejsa att 325-luftburken passar på 318 Is.
Jag har försökt forska lite i ämnet, men det ser olika ut på bilder och RealOEM, så jag känner mig lite förvirrad.


Det är olika

316,318,318is har samma
320,323,325 har samma denna finns även i vissa E28 & i Z1

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Michael Bäck skrev:
Niklas_Falk skrev:
En liten fråga:

Tror den samlade E30-expertisen här på rejsa att 325-luftburken passar på 318 Is.
Jag har försökt forska lite i ämnet, men det ser olika ut på bilder och RealOEM, så jag känner mig lite förvirrad.


Det är olika

316,318,318is har samma
320,323,325 har samma denna finns även i vissa E28 & i Z1

Surt.

Tack!

_________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Niklas_Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Niklas_Falk skrev:
En liten fråga:

Tror den samlade E30-expertisen här på rejsa att 325-luftburken passar på 318 Is.
Jag har försökt forska lite i ämnet, men det ser olika ut på bilder och RealOEM, så jag känner mig lite förvirrad.


Det är olika

316,318,318is har samma
320,323,325 har samma denna finns även i vissa E28 & i Z1

Surt.

Tack!


EDIT: Det enklaste är väl att jag går ut på gården och testar....jag har både modellerna sående.

Men...fästena i innerskärmen är väl samma. Eller..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Niklas_Falk skrev:
Michael Bäck skrev:
Niklas_Falk skrev:
En liten fråga:

Tror den samlade E30-expertisen här på rejsa att 325-luftburken passar på 318 Is.
Jag har försökt forska lite i ämnet, men det ser olika ut på bilder och RealOEM, så jag känner mig lite förvirrad.


Det är olika

316,318,318is har samma
320,323,325 har samma denna finns även i vissa E28 & i Z1

Surt.

Tack!


EDIT: Det enklaste är väl att jag går ut på gården och testar....jag har både modellerna sående.

Men...fästena i innerskärmen är väl samma. Eller..?

Håkan, jag tror Nicke egentligen behöver en överdel till en 318is burk. Om jag fattat rätt så har han en frisk underdel. Föregående ägare har slarvat bort halva luftburken.
om du har nå'n liggande kan du väl PM'a Nicke...




_________________

Rice and shine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag håller på att skrota en e36. Men skulle vilja starta den innan jag river ur motorn.

Nu hade jag sönder kontaktstycket till tändningslåset, när jag försökte få bort det. (har ingen nyckel)

Är den någon som har ett kopplingsschema till tändningslåset.....där man ser vilka bläck som ska ha ström, vid "tändning på" och "startläge"....?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Håller ju på att lägga i en M50 i min E30 enligt projekttråden.

Försöker få ihop värmesystemet nu så det ska bli rätt.


Bak på toppen är ju en utgång där vattnet kommer ut, och fram vid oljefilterhuset är en ingång där vattnet ska in igen.

Jag vill ha det till att dessa två ska vara ihopkopplade för man ska få cirkulation och kylning i toppen... Så långt är allt lugnt.
Men sen kommer värmepaketet in i bilden också, där är nedre anslutningen vatten in, och övre anslutningen vatten ut.
Dessa kopplar man ju med enkelhet ihop med motorn, MEN, på utgående rör till värmeelementet sitter en vattenventil. Denna antar jag utan att veta, öppnar och stänger beroende på hur man ha valt värme inne i bilen. På sommaren när motorn går som varmast och man inte vill ha värme i bilen, kommer ju denna ventilen vara stängd, mao ingen cirkulation i toppen...

Micke, jag vet att du pluggade anslutningarna, men fick väl lite varmgång i motorn också?

Jag själv har innan bara kopplat ihop anslutningarna på toppen med varandra med gott resultat, men nu ska ju kupévärmen igång också...

Hjälp bitte...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Tjena,
Nu kmr jag med en rolig torsdags fråga
om man råkar ha en e30 (-89 320) stående med fin fina koni gul dämpar på och en e21a (-76) som skulle behövas styvas upp lita Finnes det då någon möjlighet att flytta över dämparna? Passar det i huvudtaget? elr kan det vara så vackert i livet att fjäderbenen passar över rakt av ?

Jag har inte ens lagt mig ner å kollat och mätt mellan bilarna, det är ju kallt ute å det är ju så varm kundskap här på forumet

Mvh Simon

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



johan sjöström skrev:
johan sjöström skrev:
Jag klämmer oskulden på den här tråden då Hoppas frågan är godkänd oxå

Jag kommer troligtvis växla upp till M3 E36 frambromsar till nästa säsong och funderar på att växla upp en liten bit även bak. Någon som VET vad som passar bak på compacten? Har hört något om att M5 E34 (om det var 3.6:ans bromser eller 3.8:an minns jag inte) skall vara bolt on men kanske någon vet mer än så?


Svarar på min egen fråga så ni andra som är nyfikna på svaret blir lugna

Bromsoken från följande modeller är bolt on, samma bromsrör och skivor går att använda.Det som skiljer är att kolvarna har en större diameter.

5' E34:
518i (M40)
518i (M43)
520i (M20)
520i (M50)
524td (M21)
525i (M20)
525i (M50)
525ix (M50)
525td (M51)
525tds (M51)
530i (M30)
530i (M60)
535i (M30)
M5 3.6 (S38) EDIT: före oktober -89 då det kom ventilerade skivor bak)


7' E32:
730i (M30)
730i (M60)
730iL (M60)

Infon hittades här: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?p=245846 där det även finns bilder på skillnaden.


Påbyggnadsfråga. Jag har en 530 med m60... funderar på att bara för att jag tror mina ok bak är dåliga... finns det flerkolvsok att "slänga dit" istället.
Eller mer specifikt frågan. Vilka ok är flerkolvsok av ovanstående?

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Alla dessa är likadana alltså ingen skillnad alls och samma reservdelsnummer.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Vart hittar jag en hylsa som passar för muttern för hjullagrena bak på E36 325? letar och letar men hittar inget till dom där 12kantiga rackarna ..


Edit: har nu förstått att det är en vanlig 12kantshylsa storlek 30.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, ... 158, 159, 160   >>
77 besök idag (690884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande