Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4 ... 158, 159, 160   >>
77 besök idag (690884 totalt)
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Ska sätta dit:

Spjäll/insug (325)
Btr 3bar (325)
Motronicbox (325)
Luftmängdmätare (325)
Spridare (325)

Eventuellt 325 kam eller bättre vid senare tillfälle.

Kan man förbättra exempelvis spjäll/insug på något vis ?
Några andra tips?

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
forsberg_80
Skellefteå
Här sen Jul 2005
Inlägg: 48



Har köpt en omgång nya H&R 60/30 fjädrar till min 328 E36, men när jag skulle byta upptäckte jag att mina stötdämpare var helt slut.
Eftersom jag var tvungen att byta båda bakhjulslagren och alla bromsslangar samtidigt så har det blivit dyrt tycker jag och nya dämpare som klarar sänkningen skulle bli tokdyrt (framförallt såhär i juletider). Efter en massa surfande så hittade jag en omgång Gula Koni till M3 E36. Läste på flera ställen att det bara var infästningen för krängningshämmaren som skiljde.

Nu när jag fått hem dämparna och ska skruva ihop bilen som stått i tre veckor nu så ser jag att fjädertallrikarna är mycket mindre på m3:ns fjäderben motför min 328:s original. Så nu undrar jag i ett sista desperat försök om jag kan plocka ur sjlälva dämparna ur fjäderbenen och skifta så-att-säga!? Eller går det göra på något annat vis? Eller är det kört så enda alternativet är att försöka sälja m3-dämparna igen och köra med cykelpumparna som satt där. För övrigt så är kolvstången i koni-dämparna ungefär dubbelt så lång som i dämparna som satt på bilen. Men visst ska gula koni passa bra till sänkningsfjädrar!?

Tacksam för snabbt svar.

_________________
Erik Forsberg
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



jontelinlugg skrev:
Ska sätta dit:

Spjäll/insug (325)
Btr 3bar (325)
Motronicbox (325)
Luftmängdmätare (325)
Spridare (325)

Eventuellt 325 kam eller bättre vid senare tillfälle.

Kan man förbättra exempelvis spjäll/insug på något vis ?
Några andra tips?


325 kam och spridare är väl samma som på 320?

Dock är de 2,5bars btr på 320 och 3bars på 325.

_________________
Kristian Svendsen
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



olika kamaxlar/spridare (olika reservdelsnummer)....

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Ett sätt att slippa den gamla klaffen/mängdmätaren. Någon extra polle borde det väl ge.
http://store.nexternal.com/shared/StoreFront/product_detail.asp?RowID=698&CS=ireland&All=

_________________
Magnus Lidholm
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Någon som kan hjälpa till med att identifiera en vevaxel.

1280
696 (eller 898?) M
H75
GGG700

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Vet någon hur man får ur glaset ur sin ram? De sitter som berget. Jag vill montera plastrutorna snyggt i orginalramen.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Ramen i sej är väl popnitad har jag för mej och rutan sitter väl bara iklämd i sitt spår i gummilisterna som sitter iklämda i ramen, borde inte sitta så hårt...
använde ett snöre som man drar runt rutan, som man pillar igenom till andra sidan, rakt igenom på lämplig plats för att få ur och i rutan.

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Häromdan när pappa skulle ha igång min 318is var den död. Lite felsökning har visat att det inte kommer nån bensin. Testade då att byta bränslerelät och huvudrelät men det hjälpte inte. Sen testade vi att lossa "från"-slangen på bensinpumpen som väl måste vara den som på bilden sitter halvt utdragen på böjda röret? Inte heller därifrån kom det nån bensin.

Innan jag börjar krångla med att plocka loss pumpen och byta den så tänkte jag kontrollera att pumpen verkligen får en elektrisk signal. Men vad styr två kontakterna? I den gummiklädda 3-stiftskontakten har jag 0 volt, 5 volt, 12 volt. På 2-stiftskontakten är däremot ingen spänning alls med tändningen på. Vilken kontakt är till vad???


_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



På e30 har ja för mig att pumpen inte går förens du vrider på starten.

Fast verkar vara lite olika, det är väl bara att bygla soppa pumps relaät fram under huven och kolla om du får någon spänning då?

Annars är det väl (?) boxen som styr relät.

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Klas Eriksson skrev:
Häromdan när pappa skulle ha igång min 318is var den död. Lite felsökning har visat att det inte kommer nån bensin. Testade då att byta bränslerelät och huvudrelät men det hjälpte inte. Sen testade vi att lossa "från"-slangen på bensinpumpen som väl måste vara den som på bilden sitter halvt utdragen på böjda röret? Inte heller därifrån kom det nån bensin.

Innan jag börjar krångla med att plocka loss pumpen och byta den så tänkte jag kontrollera att pumpen verkligen får en elektrisk signal. Men vad styr två kontakterna? I den gummiklädda 3-stiftskontakten har jag 0 volt, 5 volt, 12 volt. På 2-stiftskontakten är däremot ingen spänning alls med tändningen på. Vilken kontakt är till vad???



Prova kör med startmotorn och en medhjälpare knackar ganska ordentligt på tanken precis under pumpen. Dvs från utsidan under tröskeln, då hoppar den nog igång. Fungerar om pumpen lägger av så att det går att ta sig hem utan bärgare.

Edit: Jag kom ihåg fel om kontakten

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Inringad kontakt är bränslepumpen, tre-polig kontakt är till nivågivaren (lossa de fyra M5orna så får du upp hela givaren).

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006
Inlägg: 234



Tack för svaren! Det löste sig genom att jag till slut bytte pump med min andra E30. thumbs up

_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Jag undrar vad det är för skillnad mellan länkarmar och/eller spindlar på 328 och M3 E36. Jag är ute efter mer caster än vad jag har idag och M3 (3,2) har mer än 328.
Vad behövs byta?

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bortskänkes mot avhämtning, högtalare till BMW:




_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jaså, herrn har börjat smyglätta

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Hur fungerar framrute listen på E36? nr6 på denna bild http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Coupe/Europe/325i-M50/LHD/M/1992 . . . .

Det ser ut som den håller rutan? Eller är det något man smidigt kan byta?

Tänkte bli av med min fina tejp i ovankant då listen rest sig och läcker in annars

_________________
Viktor Starkman
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ultura skrev:
Hur fungerar framrute listen på E36? nr6 på denna bild http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Coupe/Europe/325i-M50/LHD/M/1992 . . . .

Det ser ut som den håller rutan? Eller är det något man smidigt kan byta?

Tänkte bli av med min fina tejp i ovankant då listen rest sig och läcker in annars


Det är bara en täcklist som fyller igen glipan mellan rutan och kaross, den tätar ingenting utan läcker det så är det nog missat vid limningen av rutan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Niklas Sandström skrev:
Ultura skrev:
Hur fungerar framrute listen på E36? nr6 på denna bild http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/Coupe/Europe/325i-M50/LHD/M/1992 . . . .

Det ser ut som den håller rutan? Eller är det något man smidigt kan byta?

Tänkte bli av med min fina tejp i ovankant då listen rest sig och läcker in annars


Det är bara en täcklist som fyller igen glipan mellan rutan och kaross, den tätar ingenting utan läcker det så är det nog missat vid limningen av rutan.


ok, tack för svar, blir o plocka bort o se om jag kan täta lite, trodde det hade med listen att göra eftersom den rest sig på mitten, blev lite förvånad i somras när det skvalade vatten som samlats i innertaket vid utrymmet där taklucke knapp osv sitter det är dock inte takluckan då det slutade när jag tejpade ner listen.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416



Sitter och funderar på hur mycket orginalkrängaren fram och dess fästen klarar av på min M5E34.

Jag skulle vilja styva upp den lite men är totalt pank. Min tanke var att tillverka en klämma att fästa staget i. Klämman skulle placeras runt krängaren precis bakom "örat" där staget normalt sitter.

Fattar ni vad jag menar? Kan det funka, eller kommer nått att ge upp?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Jaså, herrn har börjat smyglätta


Nääää, jag köpte fel, de som sitter i min är runda, inte så fyrkantig lådda som de här. Klart man ska kunna poppa lite i "räserbilen". Och så länge jag inte börjar lätta bilen kan jag ju skylla bort allt på att den är sååååå tung

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4 ... 158, 159, 160   >>
77 besök idag (690884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande