Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
RENAULT-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
2 besök senaste veckan (3492 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Renaults modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Hej, är sugen på att köpa en rs250 men är lite fundersam till andrahandsvärdet. Förstår att säsongen är över för den här typen av bilar, men att det skulle stå helt stilla bland de bilar som finns ute på blocket är förvånande. I synnerhet när man kan få -11 för ca 200-210 och -10:or för 180. Stort värdetapp från ny på bara ett år, sen om man tittar på gamla modellen -07 så ligger den på ca 80-90! Tror ni rs250 kommer fortsätta falla lika mycket som föregående generation? Verkar ju vara en fantastisk bil, men jag är osäker som sagt.

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Har också kollat lite på megane rs.
Det som verkar bli kostsamt är värdefallet, har precis som dig sett vilken skillnad det är i pris på den nya karossen och den gammla.
Jag gissar på att värdefallet kommer att vara liknande på den nya karossen om några år tyvärr.
(Ser man exempelvis på Focus rs så är värdefallet per år inte alls lika blodigt, gammla vs nya karossen.)

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Lägg dessutom till att de Megane RS (mk3) som säljs har rullat betydligt mindre än gemene Ford RS (mk2) så speglas värdefallet ännu mer. Är också ute efter en leksak till 2013 och tänkte väl "fynda" nu, men känner mig avvaktande. Den verkar ju väldigt komplett som banåkarbil... Forden lockar inte, alternativen är m3 e46...

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Om man ska ska ha en "hot hatch" som bruks och banbil så vill man/jag ha så nytt som möjligt.
För min del står det mellan focus rs(mk2) eller megane rs(mk3).
Det som tilltalar mig på megane rs cupen är bromsarna och chassit.
Sedan har vi andrahandsvärdet som ett skapligt stort minus och frågetecken.
(M3 E46 börjar bli gammal och då skulle jag behöva en bruksbil också.)

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Känner likadant angående M3, börjar bli gamla. Annars finns ju japsarna Impreza STI 08- alt. Evo 8/9 men jag vet inte hur de är att köra bana med. Räcker standard bromsar/chassie eller måste man uppgradera? Klurigt. Tror priserna på Megane RS:arna dippar ytterligare lite innan nyår.

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



STI från -06 och nyare har väldigt mycket motorproblem så den går bort.
Det är då den nya 2.5 litersmotorn kom.

Evo 8/9 har problem med AYC-pumpen vilket kostar en hel del att laga.

Både evon och STI:n funkar bra att ta ut på bana i orginalskick(har själv haft en STI -02).

Efter vad jag kan se på nätet tycker jag megane rs och focus rs verkar vara bland de slitstarkaste bilarna vid hårdkörning(nu har de ifs inte så många år eller mil på nacken).

Jag tror också meganen droppar mera i pris under vintern, finns en del bilar som legat ute ett bra tag på blocket.
Sedan tror jag att det vankas lite sämre tider framöver och det kan vara folk som tvingas sälja.
Ska man våga hoppas på 170 papp för en megane rs -10 under vinter/våren....

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Patrickofsweden
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 49



Nu ligger 11:or under 200' (iallafall en) har ingen brådska egentligen men börjar bli riktigt sugen. Trots det usla vädret... Har du gjort slag i saken än?

_________________
Patrick Heddini
Megane RS250 Cup-11
Porsche 993 C2-94
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Har en -11 till salu. Dock ej under 200 000:- Tänk på att 10:orna bara har 2 års garanti och 11:orna som är uttagna efter september -10 har 5 års garanti.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Patrickofsweden skrev:
Nu ligger 11:or under 200' (iallafall en) har ingen brådska egentligen men börjar bli riktigt sugen. Trots det usla vädret... Har du gjort slag i saken än?

Nej, jag avvaktar fortfarande tills bilarna bli ett år äldre om jag inte finner något riktigt bra under vintern.

Är det denna -11 du kollat på för under 200'?(står att det är en -11 fast den är uttagen 24 aug.):
http://www.blocket.se/lund/Renault_Megane_III_2_0T_RS_3_d_43481437.htm . . . .

Billigast än så länge: 179' för en -10
http://www.blocket.se/stockholm/Renault_Megane_III_2_0T_RS_3_d_4246864 . . . .

Finns en del bilar som legat bra länge på blocket.
Bara att fortsätta att vänta på att värdefallet äter mera på dom....

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Ingen här som lyft drivlinan ur en clio mk2 och kan ge ngt tips?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Skruva banåkabil
RENAULT-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
2 besök senaste veckan (3492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande