Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2053 besök totalt |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Mitsubishis modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
Här har ju ingen skrivit något!?! Bäst att ta tag i detta
![]() Testade mina nya XYZ coilisar på mantorp förra torsdagen..De är justerbara i hårdhet i 32 lägen och för att se hur det blev körde jag på "läge 16". Mellanhårt alltså.. Framdäcken hasade lite märkte jag..om jag ställer om hårdheten fram så den blir mjukare kommer bilen då styra in lite bättre och behålla greppet längre eller får jag motsatt effekt? Tyvärr är jag inte tillräckligt skicklig förare eller tillräckligt jämn runt banan för att kunna testa hur det blir. Att dessutom körpassen endast är 15 minuter vardera hjälper ju inte till heller! Så det jag är intresserad av är hur det blir i teorin, om ja tänker rätt!? Mjukare fram än bak så kommer framändan bli följsam?? Funkar det i teorin så borde det funka i praktiken också tycker jag. XYZ Racing Spec 14kg fjädrar fram och 12kg fjädrar bak. Whiteline-krängare sitter på bak också och original fram. Toyo R888 205/55-16 90W däck sitter på runtom med ett varmtryck på 2,1 bar. Några teorier angående detta?? MVH Pontus _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
Passar på och använder denna tråd. Jag har tyvärr ingen aning om stötdämparlägen, men kan rekommendera att läsa banracingboken.
Jag undrar om grenrörsflänsen på mitsubishi 6G73 (2,5l V6) är samma på 6G72 (3l V6). 6G72 sitter i bland annat mitsubishi eclipse och det finns väldigt mycket godis till den motorn. Utseendemässigt ( bild över nätet ) ser de ut som kopior på min maskin (6G73) Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
Mjukare fram är justering åt rätt håll.
Men det finns annat som kan göra större skillnad. T.ex vad har du för camber? Jämnt slitna framdäck? Jobbar inte framdäcken bra går de varm och den hasar/understyr. Har precis köpt evo och funderar egentligen kring samma sak. Vad för hjulvinklar? och vad gör man för att lindra understyrningen. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
Glömde ju skriva att ja kör med -2,1 grader camber fram och -1 grad bak. Mer går inte justera topplagringarna just nu!
Tiderna går åt rätt håll iaf! 4 sekunder snabbare iår än förra året hittills ![]() _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
ok, ja då är det ju läge att prova något annat
![]() Mindre toe-in eller kanske lite toe ut fram ger ju mer instyrning vid ingång i kurva. Mjukare fram eller hårdare bak ger en flytt mot övertyrning. Men det är väl inte så mycket dämparna utan mer fjäderhårdheten det gäller för. Kom på nu att det finns en setuptabell i sparade trådar sektionen här på rejsa som ger tips om hur förändringar normalt påverkar egenskaperna. En personlig reflektion är annars att 2.1bar varm i 205/50-15 R888 på min E30 är i överkant. Kan ju prova sänka ett par hekto bara för att prova. Kostar ju inget så att säga. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
Men en E30 väger ju en hel del mindre än min evo också? 1360 enligt papprena hasar jag runt med. Då behövs det kanske en aning mer tryck för att däcket ska kunna jobba ordentligt. Tror mest på att det är skit bakom ratten
![]() _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2053 besök totalt |