Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20444 totalt) |
FORD-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Fords modeller. OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||
Fördelarlock CVH
Finns det krabblock till CVH? Jag har tänkt montera en CVH i min Cortina och då måste termostathuset och fördelaren helst kortas ner en smula. Så om det finns låga fördelarlock där kablarna sticket ut åt sidan så vore det skitbra. _________________ Per Ferm |
||
Motorproblem...
Sitter i en klurig sits.. Har fått tag på en Ford Zetec motor till min sjua, en -97:a, problemet är att det sitter startspärr på den och ägaren har slarvat bort nyckeln. Nä den är inte stulen, den är skrotad hos min lokale skrot. Så till min fråga: Kan man ta elektroniken från en -94:a som inte har startspärr? eller skiljer det något på motorerna? Han har en -94:a med brusten kamrem. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Ja, visst kan man ta styrsystem från en äldre motor.
Men frågan är om det inte är lika bra att köra på eftermarknadsinsprutning direkt? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Vill gärna att allt fungerar så jag inte behöver börja med att felsöka..
Får allt i ett paket på pall.. Har jag fel när jag säger att motorn är en "död" klump som inte fattar hur gammalt styrsystemet är.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Du har rätt, motorn bryr sig inte om vad som styr den, i detta fall.
Det som är klokt är att försöka få med all kringutrustning från bilen som donerar styrsystem, för säkerhets skull. Spridare, alla givare osv. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kammar till Zetec-E
Tänkte skaffa lite vassar kammar till min Zetec (2,0 black-top). Har kikat på Pipers kammar och tänkt mej deras BP270-kammar. Dessa kammar är så snälla att de ska funka bra med motorn orörd invändigt. Nu visade sej att jag kan få tag på de lite vassare kammarna BP285 ganska mycket billigare och då uppstår frågan om även dessa kan funka med en orörd motor (på utsidan kör jag med TBI från en GSX-R, programmerbart sprut och lite öppnare grejer på avgassidan)? Någon som vet? ![]() Per _________________ Per Sjöberg |
||
Har någon kört med endast de lägre bakaxeln länkarmarna på en tc3 taunus?
Jag hade tänkt mig en 1030 bakaxel när original 1.6 ger upp, men har svårt med tanken på fästen svetsade i gjutjärnsklumpen. Jag skulle självfallet förstärka både länkarmarna och fästena, och ha panhard- eller watts-stag. _________________ Sebastian Sjökvist |
||
Axeln måste ju ha något som hindrar den att rotera framåt/bakåt, så man kan inte ersätta de övre framåtriktade stagen med panhard- eller wattlänk.
Jag har besiktat en Taunus -72 med Volvo 740-axel, där använde man original nedre länkarmar och byggde nya övre, rakt framåt, som en "riktig" fyrlänk, och kompletterade med panhard. Det funkade riktigt bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag tänkte självfallet svetsa fast bakaxeln i de nedre länkarmarna
![]() ![]() _________________ Sebastian Sjökvist |
||
Det blir inte bra att svetsa fast axeln i de nedre länkarna, då kan axeln inte kränga, eftersom den inte kan röra sig i förhållande till dem. Det blir som att köra med "stegar", något kommer garanterat gå sönder i så fall.
Bygg fyrlänk med svetsade fästen i rören, det kommer bli bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kommit över en Cortina DL mk1 som jag funderar på och uppgradera. Tänkte 1.8/2.0 zetec från nån mondeo, men vilken växellåda behöver man då? Kan man få det regg-bart med en sån motor? Vart köper man delar till sånna? Både original och trim/uppgraderingar
Tack På Förhand _________________ Mattias Axelsson |
||
Original Cortinalåda "passar" men de flesta väljer femväxlad typ 9 från Sierra/Scorpio (till 1988), den håller hyfsat och är ganska smidig i dimensionerna.
Ford godtar faktiskt 106 hk i Cortina om man har GT fjädrar, fjäderben, länkarmar etc. och bromsar motsvarande Cortina Lotus med servo. Det är i praktiken samma bromsar som Capri 2.0, Taunus kombi etc. Utöver det ska man ha bakaxelstag som Coortina Lotus. Det betyder att man kan klara en Zetec 1.8 på 105 hk med bara regbes. Vill man använda 115 eller 130 hk 1.8 eller 130/136 hk 2.0 krävs dock reggning som ombyggt fordon, då får man byta även bakaxel. Burton Power i England har det mesta till Zetec, och mycket till Cortina. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Tack för infon ![]() ![]() _________________ Mattias Axelsson |
||
Bakaxelbredd Taunus och Capri
Hur mycket bredare är en Taunus-axel (sista generationen) jämfört med Capri-axeln? Inte bilens spårvidd utan avståndet mellan anliggningsytorna för fälgarna. Är det samma bredd på de olika varianterna av axlar (engelsk, atlas, tysk och allt vad de kallas)? Har förstått det som att Capri MkI har en smalare axel än de senare men det kanske är fel? Min Seven har nämligen Taunusaxel. Den är lite väl bred tycker jag, hade gärna haft en som är ca 20-40 mm smalare mellan anliggningsytorna. Det är lättare (billigare) att hitta fälgar då. Finns ju även alternativet att byta till Volvo axel (troligen är det nog 140 som ligger närmast i bredd i så fall) men då syns det ju att axeln är ändrad och jag behöver göra en ny kardan. Med en annan Ford-axel så syns det inte någon skillnad och ingen utomstående behöver få huvudvärk av det.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Om det räcker med "tumme-pekfinger" så kan man säga att:
Escort MkI cirka 48" Capri MkI cirka 50" Capri MkII/III cirka 52" Taunus 1971-82 cirka 54" Bredderna är samma oavsett axelmodell. Volvo 140 och 740/940 är ungefär som Taunusaxeln, Volvo 240 är ungefär som Capri MkII/III. Har du Taunusaxel nu är det förmodligen en Kölnaxel, lock bakpå och locket har lodräta kanter "kl 9 och kl 3". Atlasaxeln har också lock bakpå men inbuktningar i locket på motsvarande ställen. Capri Atlasaxel och Taunus ser ganska lika ut förutom att Capri saknar fästena för de övre reaktionsstagen som är gjutna på Taunusklumpen. Volvoaxeln är också ganska lik dessa två. Engelsk axel har ingen lock bakpå, man tar ut diffen framåt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack för svar Gustaf. Jag tar hellre ungefärliga värden än inga alls
![]() Fast stämmer det verkligen? 52" för Capri skulle ju innebära 1310 mm. Eller är det spårvidd så att man ska lägga på ca 50-60 mm (är osäker på Capris offset) för att få själva bakaxelns bredd? Kollade spårvidden på min bil (enligt regbeviset) och la på fälgarnas offset. Stämmer de uppgifterna så är min axel 1540 mm bred (mellan trummorna). Nu vet jag ju inte hur noga de mätte när den besiktades men det är ju oavsett väldigt mycket mer än 55" (ungefär 140 cm). Efter att jag postat frågan här hittade jag en uppgift på brittiska Locost-forumet där man hävdade att Cortina Mk IV och V (dvs Taunus) skulle ha en bakaxel som är 1515 mm bred mellan trummorna... Vilket kanske faktiskt kan stämma ganska bra om jag räknar på hur bred (totalbredd) min bil bevisligen är Från din beskrivning av axlarna så verkar min mycket riktigt vara en Kölnaxel. Bra att veta, jag kan inget om Ford! Kan i och för sig konstatera att jag egentligen inte vet att det är en Taunus-axel. Det står inget i pappren om det alls. Det enda som anges är att bromsarna är Taunus. Fast de är väl dessutom säkert likadana till många Fordmodeller. Hur är tillgången på Capri-axlar? Går de att hitta eller är det svårt? I just denna tråden är det OT men vad jag kan minnas så är 240 axeln 1350 mm bred, 140/164 är 1380 mm (på ett ungefär) och 740/940 är 1510 mm. Då menar jag alltså själva axeln, inte spårvidden. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Mina mått är inte exakta utan de som Fordfolk brukar använda, det kan vara axelhusets bredd också men inbördes förhållande är ungefär rätt.
Bilprovningen mätte min Capri MkII till 1420 mm spårvidd bak, det är med 7" fälg som har ET 13. Det går hyfsat bra att hitta bakaxel till Capri MkII/III. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
SIERRA FRÅGA
Skruvar i hop en Ginetta den har sierra nav och jag blev osäker på dom vensterjängade muttrarna vilken sida dom skall sitta på. Sedan tycker jag att dom går trökt efter lager bytet vad kan det bero på ? Någon här som har koll på det här _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re: SIERRA FRÅGA
Vänster gäng på vänster sida. Det brukar inte gå lätt direkt med nya lager, men det ska ju inte gå så trögt så det känns som det kärvar heller. Man kan ju liksom inget göra, i med lagren och dra ihop det, finns ju ingen justeringsmöjlighet. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (20444 totalt) |