Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
FORD-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (20444 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
FORD-tråden - platsen för märkesspecifika frågor

I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Fords modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



Fördelarlock CVH

Finns det krabblock till CVH?
Jag har tänkt montera en CVH i min Cortina och då måste termostathuset och fördelaren helst kortas ner en smula. Så om det finns låga fördelarlock där kablarna sticket ut åt sidan så vore det skitbra.

_________________
Per Ferm
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Motorproblem...

Sitter i en klurig sits..

Har fått tag på en Ford Zetec motor till min sjua, en -97:a, problemet är att det sitter startspärr på den och ägaren har slarvat bort nyckeln. Nä den är inte stulen, den är skrotad hos min lokale skrot.
Så till min fråga: Kan man ta elektroniken från en -94:a som inte har startspärr? eller skiljer det något på motorerna? Han har en -94:a med brusten kamrem.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Ja, visst kan man ta styrsystem från en äldre motor.

Men frågan är om det inte är lika bra att köra på eftermarknadsinsprutning direkt?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3485



Vill gärna att allt fungerar så jag inte behöver börja med att felsöka..

Får allt i ett paket på pall.. Har jag fel när jag säger att motorn är en "död" klump som inte fattar hur gammalt styrsystemet är..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Du har rätt, motorn bryr sig inte om vad som styr den, i detta fall.

Det som är klokt är att försöka få med all kringutrustning från bilen som donerar styrsystem, för säkerhets skull. Spridare, alla givare osv.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Kammar till Zetec-E

Tänkte skaffa lite vassar kammar till min Zetec (2,0 black-top). Har kikat på Pipers kammar och tänkt mej deras BP270-kammar. Dessa kammar är så snälla att de ska funka bra med motorn orörd invändigt. Nu visade sej att jag kan få tag på de lite vassare kammarna BP285 ganska mycket billigare och då uppstår frågan om även dessa kan funka med en orörd motor (på utsidan kör jag med TBI från en GSX-R, programmerbart sprut och lite öppnare grejer på avgassidan)? Någon som vet?





Per

_________________
Per Sjöberg
Citera
Baulan
Finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 7



Har någon kört med endast de lägre bakaxeln länkarmarna på en tc3 taunus?
Jag hade tänkt mig en 1030 bakaxel när original 1.6 ger upp, men har svårt med tanken på fästen svetsade i gjutjärnsklumpen.
Jag skulle självfallet förstärka både länkarmarna och fästena, och ha panhard- eller watts-stag.

_________________
Sebastian Sjökvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Axeln måste ju ha något som hindrar den att rotera framåt/bakåt, så man kan inte ersätta de övre framåtriktade stagen med panhard- eller wattlänk.

Jag har besiktat en Taunus -72 med Volvo 740-axel, där använde man original nedre länkarmar och byggde nya övre, rakt framåt, som en "riktig" fyrlänk, och kompletterade med panhard. Det funkade riktigt bra.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Baulan
Finland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 7



Jag tänkte självfallet svetsa fast bakaxeln i de nedre länkarmarna Men ideén att bygga framåtgående av de befintliga övre länkarmarna var en bra idé, då kan man svetsa dem i "rören" istället för klimpen. Tack för idén

_________________
Sebastian Sjökvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Det blir inte bra att svetsa fast axeln i de nedre länkarna, då kan axeln inte kränga, eftersom den inte kan röra sig i förhållande till dem. Det blir som att köra med "stegar", något kommer garanterat gå sönder i så fall.

Bygg fyrlänk med svetsade fästen i rören, det kommer bli bra.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



Kommit över en Cortina DL mk1 som jag funderar på och uppgradera. Tänkte 1.8/2.0 zetec från nån mondeo, men vilken växellåda behöver man då? Kan man få det regg-bart med en sån motor? Vart köper man delar till sånna? Både original och trim/uppgraderingar

Tack På Förhand

_________________
Mattias Axelsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Original Cortinalåda "passar" men de flesta väljer femväxlad typ 9 från Sierra/Scorpio (till 1988), den håller hyfsat och är ganska smidig i dimensionerna.

Ford godtar faktiskt 106 hk i Cortina om man har GT fjädrar, fjäderben, länkarmar etc. och bromsar motsvarande Cortina Lotus med servo. Det är i praktiken samma bromsar som Capri 2.0, Taunus kombi etc. Utöver det ska man ha bakaxelstag som Coortina Lotus.

Det betyder att man kan klara en Zetec 1.8 på 105 hk med bara regbes. Vill man använda 115 eller 130 hk 1.8 eller 130/136 hk 2.0 krävs dock reggning som ombyggt fordon, då får man byta även bakaxel.

Burton Power i England har det mesta till Zetec, och mycket till Cortina.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



Re:

therealpinto skrev:
Original Cortinalåda "passar" men de flesta väljer femväxlad typ 9 från Sierra/Scorpio (till 1988), den håller hyfsat och är ganska smidig i dimensionerna.

Ford godtar faktiskt 106 hk i Cortina om man har GT fjädrar, fjäderben, länkarmar etc. och bromsar motsvarande Cortina Lotus med servo. Det är i praktiken samma bromsar som Capri 2.0, Taunus kombi etc. Utöver det ska man ha bakaxelstag som Coortina Lotus.

Det betyder att man kan klara en Zetec 1.8 på 105 hk med bara regbes. Vill man använda 115 eller 130 hk 1.8 eller 130/136 hk 2.0 krävs dock reggning som ombyggt fordon, då får man byta även bakaxel.

Burton Power i England har det mesta till Zetec, och mycket till Cortina.

Gustaf


Tack för infon thumbs up

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1795



vad sitter det för innre knutar på olika escorter och sierror?

är ute efter en 100mm knutt med 28 invändig splines


Edit: hittade nu att de är 108mm

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Bakaxelbredd Taunus och Capri

Hur mycket bredare är en Taunus-axel (sista generationen) jämfört med Capri-axeln? Inte bilens spårvidd utan avståndet mellan anliggningsytorna för fälgarna.
Är det samma bredd på de olika varianterna av axlar (engelsk, atlas, tysk och allt vad de kallas)?
Har förstått det som att Capri MkI har en smalare axel än de senare men det kanske är fel?


Min Seven har nämligen Taunusaxel. Den är lite väl bred tycker jag, hade gärna haft en som är ca 20-40 mm smalare mellan anliggningsytorna. Det är lättare (billigare) att hitta fälgar då.
Finns ju även alternativet att byta till Volvo axel (troligen är det nog 140 som ligger närmast i bredd i så fall) men då syns det ju att axeln är ändrad och jag behöver göra en ny kardan. Med en annan Ford-axel så syns det inte någon skillnad och ingen utomstående behöver få huvudvärk av det....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Om det räcker med "tumme-pekfinger" så kan man säga att:

Escort MkI cirka 48"
Capri MkI cirka 50"
Capri MkII/III cirka 52"
Taunus 1971-82 cirka 54"

Bredderna är samma oavsett axelmodell.

Volvo 140 och 740/940 är ungefär som Taunusaxeln, Volvo 240 är ungefär som Capri MkII/III.

Har du Taunusaxel nu är det förmodligen en Kölnaxel, lock bakpå och locket har lodräta kanter "kl 9 och kl 3". Atlasaxeln har också lock bakpå men inbuktningar i locket på motsvarande ställen.

Capri Atlasaxel och Taunus ser ganska lika ut förutom att Capri saknar fästena för de övre reaktionsstagen som är gjutna på Taunusklumpen. Volvoaxeln är också ganska lik dessa två.

Engelsk axel har ingen lock bakpå, man tar ut diffen framåt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Tack för svar Gustaf. Jag tar hellre ungefärliga värden än inga alls

Fast stämmer det verkligen? 52" för Capri skulle ju innebära 1310 mm. Eller är det spårvidd så att man ska lägga på ca 50-60 mm (är osäker på Capris offset) för att få själva bakaxelns bredd?
Kollade spårvidden på min bil (enligt regbeviset) och la på fälgarnas offset. Stämmer de uppgifterna så är min axel 1540 mm bred (mellan trummorna). Nu vet jag ju inte hur noga de mätte när den besiktades men det är ju oavsett väldigt mycket mer än 55" (ungefär 140 cm). Efter att jag postat frågan här hittade jag en uppgift på brittiska Locost-forumet där man hävdade att Cortina Mk IV och V (dvs Taunus) skulle ha en bakaxel som är 1515 mm bred mellan trummorna... Vilket kanske faktiskt kan stämma ganska bra om jag räknar på hur bred (totalbredd) min bil bevisligen är

Från din beskrivning av axlarna så verkar min mycket riktigt vara en Kölnaxel.
Bra att veta, jag kan inget om Ford!
Kan i och för sig konstatera att jag egentligen inte vet att det är en Taunus-axel. Det står inget i pappren om det alls. Det enda som anges är att bromsarna är Taunus. Fast de är väl dessutom säkert likadana till många Fordmodeller.

Hur är tillgången på Capri-axlar? Går de att hitta eller är det svårt?


I just denna tråden är det OT men vad jag kan minnas så är 240 axeln 1350 mm bred, 140/164 är 1380 mm (på ett ungefär) och 740/940 är 1510 mm. Då menar jag alltså själva axeln, inte spårvidden.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5868



Mina mått är inte exakta utan de som Fordfolk brukar använda, det kan vara axelhusets bredd också men inbördes förhållande är ungefär rätt.

Bilprovningen mätte min Capri MkII till 1420 mm spårvidd bak, det är med 7" fälg som har ET 13.

Det går hyfsat bra att hitta bakaxel till Capri MkII/III.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



SIERRA FRÅGA

Skruvar i hop en Ginetta den har sierra nav och jag blev osäker på dom vensterjängade muttrarna vilken sida dom skall sitta på. Sedan tycker jag att dom går trökt efter lager bytet vad kan det bero på ?
Någon här som har koll på det här

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 309



Re: SIERRA FRÅGA

RCM skrev:
Skruvar i hop en Ginetta den har sierra nav och jag blev osäker på dom vensterjängade muttrarna vilken sida dom skall sitta på. Sedan tycker jag att dom går trökt efter lager bytet vad kan det bero på ?
Någon här som har koll på det här


Vänster gäng på vänster sida.

Det brukar inte gå lätt direkt med nya lager, men det ska ju inte gå så trögt så det känns som det kärvar heller. Man kan ju liksom inget göra, i med lagren och dra ihop det, finns ju ingen justeringsmöjlighet.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Skruva banåkabil
FORD-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (20444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande