| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Renault Twingo V8
|
2177 besök totalt |
|
Renault Twingo V8
Japp, mittmonterad V8: http://www.automotorsport.se/nyhetsb
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Re:
Nej men en fantastisk V8 från Rover på 3.5 liter och 180 hk
|
||||||||
|
Re:
M a o Bjuck 215.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
Re:
Jo, var lite otydlig. Menade att man skulle byta ut moroten till en BMW V8
_________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||||||
|
Fånigt motorval tycker jag, en jättetung V8 med endast 180hk att visa upp, varför inte ta en mindre men lika stark (starkare?) motor och spara 50-60kg? Diverse turbofyror eller om man är antiturbo, även en hel del sug-fyror/femmor/sexor hamnar ju runt där, känns som att det borde vara ett bättre val?
_________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Ja det är klart fast är man en seriös tuningfirma kanske man borde lägga stålarna på något mer bang for the bucks än 3,5liter V8 som spottar ut 180hk?
Notera även, BMWs M3-V8 i senaste puttar ut 414hk ur sina 4 liter, Rover får ut 180 ur sin 3,5... Säger kanske en del antingen om Rover/BMW eller teknikens utveckling?
_________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Sådär tung är den väl knappast. Den är ju helalu och väger mindre än många 6or. Satt ju i den inte helt tunga bilen Morgan +8.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re:
170kg utan låda har jag sett nånstans? En kompis som kör 200SX berättade att hans CA18 (Turbofyra) väger runt 115kg utan låda, och knappt kommer upp i 170 med lådan ens. Att spara in vikt motsvarande vikten av en växellåda (Man får väl räkna med iaf 50kg?) känns nog ganska värt om man ser till de få fördelar man får i annat fall (Saftigt ljud, kanske lite mer bottenvrid?). _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Glass-ätar-bil, hör väl hemma i något annat forum
Kan man inte fixa det enklare med högtalare? Själv njuter jag av dunket från en feskebåt..... en riktig tännkula
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||||
|
170 kg är ju rätt lätt.
Det finns ju en fördel i att den bara har 180hk, den är ju lätt att regga i ett bygge. Sen går det ju att skrämma upp den en hel del. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
170kg är rätt lätt för en V8 men tungt om man ser till alternativen (Turbofyra?). _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Turbofyra, alternativ? Nää...
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
som du säger, mer bottenvrid osv. Det går inte titta på hk. det kan vara sjukt drag från 0km/h t.ex _________________ Tomas M |
||||||||
|
Re:
Bottenvrid i all ära, men i en turbofyra (jag vet att jag tjatar) där laddet kommer relativt tidigt har du ju fortfarande ganska så gott om vrid över hela det register du kommer befinna dig i, och ärlig talat, är man ute och leker med bilen så är du ju sällan runt 2000 varv ändå, det är ju runt 4-5 du kommer befinna dig mest... Eller för den delen en V6a eller till och med en sug-fyra eller femma med lite extra volym, jag tycker nog att det är onödig vikt och onödigt ovarvvilligt med en tung och förhållandevis klen V8. _________________ Axel Tanner |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Renault Twingo V8
|
2177 besök totalt |