Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
bra tumregel för chassievridstyvhet.
1882 besök totalt
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009

Trådstartare

Tja!

Jag håller på att bygga en finfin racebil, men blir lite lur på hur styv man skall bygga ramen. Bilen är en lättviktsbil, hoppas komma ner till 500kg fulltankad och med mig i 100-150 pållar.

I en av mina biblar så rekomenderas 10 000 ft-lbs/degree (13500Nm)( i vridstyvhet mellan framaxel och bakaxel. Sedan var jag nere och mätte på min "färdigsvetsade ram och kom fram till att det behövdes 481Nm för att vrida ramen 1 grad. kom även fram till att det var runt motorn som det viker sig. Visst ska det på lite alupaneler som säkert hjälper till lite Men men

Jag antar även att den fina höga siffran gäller på finfina på 1500 pannor med en bigblock8a, vilket ju kräver lite stöddigare saker.

Någon som har en bra tumregel eller någon formel på ungefär vad som är lagom?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

480N/m skulle jag säga är alldeles för lite oavsett bil
En sjua har låg vridstyhet och ligger på ca ca 1500Nm/grad

För att balansera över/understyrning ändrar man krängstyvhet på fram eller bakvagn. Den del som behöver mera grepp ska göras mjukare eller så görs den motsatta änden hårdare. Om ramen då är för mjuk kan det hända att den inte kan "överföra" krängstyhet mellan fram o bakände. Hur stora krafterna blir beror på viktfördelning fram/bak, däck, fjädrar, effekt osv. Om ramen vrids så kan hjulvinklar ändras ogynnsamt, återkoppling på vad hjulen håller på med blir sämre osv. Därmed inte sagt att en ram måste vara vridstyv för att det ska gå fort. Sjuor är ju som bekant snabba, och man kan balansera över/understyrning med däcksbredder fram/bak

Men en 10 ggr styvare än 480Nm/grad skulle jag personligen tycka var OK, men vad som krävs?

Fixa en byggtråd och lite bilder så kommer du säker få många råd hur ramen kan bli vridstyvare thumbs up

Sök och du ska finna...många trådar t ex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6593

södra nållåtta
Här sen Okt 2009

Trådstartare
Kan ju göra ett tillägg om att jag mätte från bakaxel--> torpedvägg har jag ca 3000 Nm/grad, vilket känns OK. ska kolla hur mycket det skulle ge att kryssa golvet, men vill snåla maximalt med rör.

Men som sagt det är framför torpeden det viker sig.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

schnyggve skrev:
Kan ju göra ett tillägg om att jag mätte från bakaxel--> torpedvägg har jag ca 3000 Nm/grad, vilket känns OK. ska kolla hur mycket det skulle ge att kryssa golvet, men vill snåla maximalt med rör.

Men som sagt det är framför torpeden det viker sig.

Du skall mäta mellan infästningarna för coilovers i ramen. Vill man veta hur det blir för krängfjädrarna så gäller mätning mellan infästningarna för dessa. 5000 Nm/grd borde räcka. Vikten på bilen samt hur hårda coiloversuppsättningar man har bestämmer styvheten för ramen. Använder bilen bara halva fjädringsvägen mot normalt pga hårda fjädrar så krävs mycket styvare chassie eftersom flexet i chassiet blir en större del av fjädringsvägen.
mvh
Göran

1882 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande