Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
V70R mot V70 T5 mot Hirsch 95
4223 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
V70R mot V70 T5 mot Hirsch 95

Från Auto Bild Test &Tuning.

Spec:

V70R 6 vxl man 300hp/400nm AWD
V70T5 5 vxl man tunad av MR Sweden 330hp/447nm FWD
9-5 Aero 5 vxl man Hirsch 305hp/420nm FWD

Weight

V70R 1760kg
V70T5 1655kg
95 Hirsch 1685kg

Volvo V70R V70T5 95 Hirsch

0-100 6.3s 7,9s 7,0s
0-160 15,3s 17,9s 14,9s
0-200 26,3s 30,0s 23,5s
100-200 20,0s 22,1s 16,5s


Motopark oschhersleben

3667m long 28 C Sunshine

Ranking

1: Manthey 996 GT-MR
1,41,79min 129,69km/h

46: Volvo V70R
1,56,27min 113,60km/h

48:Mercedes E 500
1,56,47min 113,30km/h

60:Hirsch Saab 95
1,57,60min 112,32km/t

65: Volvo V70 T5
1,58,40min 111,5km/h

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Ser väl ut som ganska väntade siffror?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Har de inte missat att man skall göra en bil lättare när man preppar för bankörning?! Menar V70R

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
Har de inte missat att man skall göra en bil lättare när man preppar för bankörning?! Menar V70R


100 kg för AWD är ganska normalt.

Sen har de ju ett helt annat chassi inkluderat i priset.

Men jag är rätt säker att en T-5 med Bilstein/H&R/Whatever ger både bättre tider och mindre hål i plånkan vs. R-modellen.

Hirschen är hyfsat snabb, men jag har sett bättre siffror till 200 tidigare.
Kring 21 sek. Om jag minns rätt.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Det man möjligen skulle kunna fundera över är väl effektangivelsen i den trimmade Volvon, men men... finns ju lika många sätt att mäta som det finns folk som mäter...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Grymt vad mycket bättre SAABen går mellan 100-200km/h....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
ThomasT skrev:
Grymt vad mycket bättre SAABen går mellan 100-200km/h....


Nånstans efter 160 km/h verkar det hända grejor...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Erik B skrev:
ThomasT skrev:
Grymt vad mycket bättre SAABen går mellan 100-200km/h....


Nånstans efter 160 km/h verkar det hända grejor...


Måste vara greppet, eller?

_________________
Stefan Larsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



höfläkt skrev:
Måste vara greppet, eller?


Jepp, i den farten är inte ens Hirsch:ens lastbilsturbo stark nog att dra loss framhjulen som annars spinner som om de hade provision.

om man nu skall titta på acc-tider så är det ofta roligt att bryta ner tiderna på det sätt som gjorts ovan. Om man jämför en 9-5 (150hk) och en V70 (140hk) så är SABBen 0,2-0,3 sek snabbare till hundra än Vobblon. Men om man tar stående kilometern så är Vobblon 9 sek! snabbare.

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



BTG skrev:


om man nu skall titta på acc-tider så är det ofta roligt att bryta ner tiderna på det sätt som gjorts ovan. Om man jämför en 9-5 (150hk) och en V70 (140hk) så är SABBen 0,2-0,3 sek snabbare till hundra än Vobblon. Men om man tar stående kilometern så är Vobblon 9 sek! snabbare.

Mvh/Micke


Nämen, nu måste du väl ha blandad ihop siffrorna Stående kilometren tar någonstans runt en halvminut (?) för dom bilarna, hur kan då den ena plötsligt vara 33% långsammare? (vilket isåfall skulle betyda en slutfartsskillnad på ca 40-60%)

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Pär Hylander skrev:
Nämen, nu måste du väl ha blandad ihop siffrorna Stående kilometren tar någonstans runt en halvminut (?) för dom bilarna, hur kan då den ena plötsligt vara 33% långsammare? (vilket isåfall skulle betyda en slutfartsskillnad på ca 40-60%)


Ja, jag vet! Jag fattar inte heller hur det skulle gå till?
Det är inte jag som mätt upp det
Jag har läst det i en AMS. Testet låg tidigare till allmän beskådning på aftonbladet men de tycks ha börjat med betaltjänster på de sidorna...

Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



BTG skrev:
Pär Hylander skrev:
Nämen, nu måste du väl ha blandad ihop siffrorna Stående kilometren tar någonstans runt en halvminut (?) för dom bilarna, hur kan då den ena plötsligt vara 33% långsammare? (vilket isåfall skulle betyda en slutfartsskillnad på ca 40-60%)


Ja, jag vet! Jag fattar inte heller hur det skulle gå till?
Det är inte jag som mätt upp det
Jag har läst det i en AMS. Testet låg tidigare till allmän beskådning på aftonbladet men de tycks ha börjat med betaltjänster på de sidorna...

Mvh/Micke


Då tycker jag att vi skyller på Nisse! (tryckfels-nisse alltså)

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Pär Hylander skrev:
Då tycker jag att vi skyller på Nisse! (tryckfels-nisse alltså)


Ja, så är det säkert.
Mvh/Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jag var nyfiken på vem 'Mr Sweden' kunde vara tills jag såg prestandasiffrorna...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mätte precis en RS6 med 500 hk.

100 -200 km/h på under 11 sek.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Erik B skrev:
Mätte precis en RS6 med 500 hk.

100 -200 km/h på under 11 sek.


omöjligt!!!

http://saab.ath.cx/stcs/presho/0-200EconomyLMM%20SAAB%20Presho.mpg

Det är nått som inte stämmer, din klocka eller antal hästar?

Denna filmen är en SAAB 9000T en 86an 175HK

och denna är 100-195 men bara på 3ans växell på 8.77 sec
Detta med en 250+ HK

http://saab.ath.cx/stcs/presho/100-150%20tester%20med%20Eko%20LMM/100- . . . .
Ha D

_________________
Presho - Predrag Pejicic
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Hej Presho å välkommen hit!

Du bör läsa igenom forumreglerna, speciellt delen om namn:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Presho skrev:
Erik B skrev:
Mätte precis en RS6 med 500 hk.

100 -200 km/h på under 11 sek.


omöjligt!!!


Du får väl spana in filmen jag postade och klocka själv.

Hohenester är inte kända - som vissa andra trimmare - för att överdriva sina effektsiffror.

PS. Om du ska mäta 100 - 200 km/h är det bra om du ens är i närheten av 200 på mätaren när du kör.
Växlingar m.m. spelar rätt stor roll i de hastigheterna.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Tjena!

Nja. menade inte att det är omöjligt att dra 100-200 på 11 sec, men detta är lite förlång tit för detta jag är van med.

Ha D

_________________
Presho - Predrag Pejicic
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Höhöhö...vilken sandlåda!

Trimmade bilar är trimmade bilar...det är svårt att jämföra dom med varandra.

Bara för att understryka detta så postar jag länk till en sketen SAAB 900 Turbo som går 100-200 på ungefär 6-7 sekunder (när framhjulen greppar dvs.)

http://www.nordictuning.biz/movies3/saabtest.mpeg

Här är samma kärra som kör om Ferrari 360 på Mantorp rakan, framhjulsdrift och hela kalaset:

http://www.nordictuning.biz/movies3/robmantorp.wmv

Betyder det att den är bättre än 360 Modena? Nää...men den går som en skållad troll.

En sak är säker, jag har forskat runt ämnet och dessa SAAB B234 motorer har ett sjujävla trimmpotential , vilket vi tänker bevisa så fort som möjligt i ett chassie som gör motorn rätta.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Hej!

Beepbeep>> Det va inte direkt mening att hamna på sandlåde nivå, fast tack vare att du påpekade, har jag insätt detta med, därav editering av mn tidigare innlägg.

Att 234 blev nominderad till världens bästa R4 talar klart att det fins pottencial (tekniskt) i denna maskin.
Nu är det till stor del tack vare trionicen att den kan tåla massa utan att det blir en kärnreaktor av den.

Men som du vet, redan fins det en annan kombination av 2X4 som är bättre ur anndra sinpunkter.

Klagar inte på Italiensk potenca häller, men att kamma hästkrafter ur stål i Sverige ska man hälst göra med hemmagörda konstruktioner, och vad just en B2X4 är ju en sådär "hemma" bygge
Jag prioriterar en motor som sammanväxer med min fot, snabb respons, en varvvillig rackare där man styr med högerfoten , du vet

Ha D

_________________
Presho - Predrag Pejicic
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
Allmänt banåkaforum
V70R mot V70 T5 mot Hirsch 95
4223 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande