Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök senaste veckan (67117 totalt)
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Guson skrev:


om du flyttar spindelleden åt det "röda" hållet så leden ligger an mot fyrkantröret kan du inte flytta leden åt det "blå" hållet alls. Först kommer en ansats på den släta ytan, sedan kommer ledens runda sektion. Måttet mellan fyrkantrören minus diametern på ledens runda sektion är den totala caster-justermånen vid alla camberjusteringar. Jag föreslår även en räkneövning på hur mycket justering i längsled som krävs för att ändra caster en grad. Justermånen ser liten ut.

Guson


Aha okej, nu är jag med
Bilden med pilarna är på bakre infästningen så där är inte så stor justermån på castern. Fram är det mer så spindelleden kommer innanför profilerna typ. Annars kan man ju slipa en radie på profilerna så finns där lite mer plats.
Castern kan justeras 2,1 grader åt varje håll och cambern 1 grad åt varje håll. Kanske lite lite

Tack för smarta påpekande thumbs up

_________________
Rickard Sponza
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag tycker det är liten justermån. Beroende på vad du har för däck så kan det skilja vilken camber som är lämplig och plus minus en grad låter lite (beroende på vad mittläget motsvarar för camber förstås). Caster vet jag inte riktigt vad som kan vara lämpligt, till viss del kan ju justermånen gå åt att reglera olikheter sida-till-sida och då kanske det inte blir så mycket kvar. Är castervinkeln noll i mittläget låter det definitivt i minsta laget.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Guson skrev:
Jag tycker det är liten justermån. Beroende på vad du har för däck så kan det skilja vilken camber som är lämplig och plus minus en grad låter lite (beroende på vad mittläget motsvarar för camber förstås). Caster vet jag inte riktigt vad som kan vara lämpligt, till viss del kan ju justermånen gå åt att reglera olikheter sida-till-sida och då kanske det inte blir så mycket kvar. Är castervinkeln noll i mittläget låter det definitivt i minsta laget.

Guson


"grundinställning"
camber fram 2 grader
camber bak 1 grad
caster fram 70% av SAI = 8 grader
caster bak 0

_________________
Rickard Sponza
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Med den grundinställningen borde du väl klara dig rätt bra. Camber fram mellan -1 och -3 grader, bak mellan 0 och -2 samt caster från 6 till 10 grader ringar väl rimligen in vad du vill ha.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Beror ju mycket på geometri, däck osv, men jag kör -2.8° fram på Westfielden nu, och det verkar inte vara för mycket... Kanske skulle ha någon tum bredare fälgar, dock; kör 7" nu. (Yokohama A048 205/60 R13.)

Jag kör iofs med öppen diff och därför styvt fram och mjuk bak, vilket gör att jag inte har speciellt mycket tryck på inre framhjulet i kurvorna. Å andra sidan blir det väl ungefär samma effekt med mittmotor? Jag har ju "bara" 53% på bakaxeln, så jag får ta till krängningshämmare och fjädrar för att få bett bak.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Efter ett litet sommaruppehåll så får man kanske börja bygga lite igen.
Jag har dock kommer underfund med att det är bättre att bygga när man faktiskt har tid och vill bygga istället för att stressa för att den ska bli klar.
Det känns som att det är sundare att ha den inställningen.

Har börjat svetsa lite kryss. Även inhandlat stol som blev en gokartstol från Tillett.




Förstärkningar på länkarmarna



_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Jag har nu snickrat dit lite mer rör. Bland annat har en kardantunnel byggts ihop och körställningen är nu nästan helt bestämd. Ska beställa ratt så man vet exakt hur man kommer sitta.







Även bromsservo och pedalställ har hittat dit


ombyggt saab 9000 pedalställ



_________________
Rickard Sponza
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



bara en liten tanke ang framvagnen

varför gjorde du inte ramen så att noderna blir där fästena är för bärarmarna är?

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Tänndal skrev:
bara en liten tanke ang framvagnen

varför gjorde du inte ramen så att noderna blir där fästena är för bärarmarna är?


En hel del av måtten på ramen är tagna direkt från LCR's ramar, och då det såg riktigt tight ut på deras bilar ville jag inte minska måtten direkt. Bromsservot hade tex inte passat, visst det går ju att fixa men ändå. Såhär i efterhand har jag redan kommit på en del missar som jag inte hade gjort på ett framtida projekt, så man lär ju så länge man lever

Jag tror faktiskt inte att det kommer flexa herrejisses mycket pga att infästningarna sitter en bit in på röret, men det kanske bara är jag som är lite väl possitiv

_________________
Rickard Sponza
Citera
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009
Inlägg: 226



hehe jo man lär sig allt eftersom, instämmer om det!

Blir nog bra iaf! lycka till!

_________________
Joakim Tdal
Porsche 951
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ett spontant tips: skippa bromsservot och spara komplexitet och vikt thumbs up

Tveksam? Kontakta nån som kör Seven eller liknande (tror ingen kör med servo?) och be att få provköra. Det behövs inte servo på så här lätta bilar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Westfield skrev:
... skippa bromsservot ...

+1

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Westfield skrev:
Ett spontant tips: skippa bromsservot och spara komplexitet och vikt thumbs up

Tveksam? Kontakta nån som kör Seven eller liknande (tror ingen kör med servo?) och be att få provköra. Det behövs inte servo på så här lätta bilar.


Även om bilen kommer väga (förhoppningsvis högt räknat) 850-900kg?

_________________
Rickard Sponza
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Det går nog tyngre bilar än så på banorna utan servo... Min väger iaf ca 750 kg med gubbe och full tank, och visst får man trampa lite, men det är inga problem att låsa hjulen om man vill det.

Tycker snarare det känns obehagligt om det är för mycket servoverkan på saker och ting. Svårt att få kontroll, speciellt när det är lite G-krafter som drar och sliter i en samtidigt! (Jag kommer över 1.2 - utan vingar och med aningen hårda R-däck.) Speciellt besvärligt är det med häl-tå om bromsen är för känslig.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



sponza skrev:
Westfield skrev:
Ett spontant tips: skippa bromsservot och spara komplexitet och vikt thumbs up

Tveksam? Kontakta nån som kör Seven eller liknande (tror ingen kör med servo?) och be att få provköra. Det behövs inte servo på så här lätta bilar.


Även om bilen kommer väga (förhoppningsvis högt räknat) 850-900kg?


Det är min uppfattning ja, det kommer funka även vid de vikterna. Varför skulle den bli så tung? du har ju inte mer prylar i den där än godtycklig Sjua plus kanske lite mer kaross (låt säga +50kg) så borde du hamna på runt 650kg.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har kört bilar på 1500Kg+ utan servo. Inga som helst problem.

Man ska inte tro att en bil utan servo är samma sak som en bil där det sitter servo, men utan vacuumassistans. Det ger helt fel uppfattning.

Man har större pedalratio med bromsvåg som gör den mer lättrampad thumbs up thumbs up

Dvs Skippa servo och kör med våg

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Dude skrev:
..Man ska inte tro att en bil utan servo är samma sak som en bil där det sitter servo, men utan vacuumassistans. Det ger helt fel uppfattning..


Det var här jag tänkte snett Man har ju bogserat avstängda bilar och det är ju trögtrampat utav bara helv..
Tog bort servot och såg att där sitter en rejäl fjäder som mothåll innuti thumbs down
Snackade också med farsan och han tyckte att det var bara att slänga ock köra utan.

Sagt och gjort



_________________
Rickard Sponza
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



man brukar ha ett lite annat utväxlings förhållande på pedalen när man kör utan servo..
dvs man bör inte bara plocka bort servo klockan då det kan bli trögtrampat då. i ditt fall flyttar man upp cylindern för att få mer kraft..
ja alltså ledpunkten i pedalen för tryck stången till cylindern...

_________________
Michael Thulesius
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Michael Th skrev:
man brukar ha ett lite annat utväxlings förhållande på pedalen när man kör utan servo..
dvs man bör inte bara plocka bort servo klockan då det kan bli trögtrampat då. i ditt fall flyttar man upp cylindern för att få mer kraft..
ja alltså ledpunkten i pedalen för tryck stången till cylindern...


Såklart ja, men jag kommer köra med bakok med större kolvarea än denna cylindern normalt har, så det får provköras först helt enkelt

_________________
Rickard Sponza
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Vi plockade bort bromsservot på vår volvo 360, resultatet var som att ersätta hela pedalen med en stor sten som låg på golvet. Helt stumt och ingen märkbar bromseffekt.
Sen byggde vi om pedalstället för att få bättre hävarm och då blev det bra. Så det är nog inga problem att ta bort bromsservot men räkna med att du kan behöva bygga om för att få bättre hävarm.

om det inte skulle funka utan bromsservo så finns det bromsservo till amazon(?) som sitter separat och med slang till pedalstället, det kan man placera lite där man har plats.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
En växelspak har knåpats ihop
Tog aningens mer tid än vad jag räknat med men är helnöjd med resultatet

Tyvärr blir det lite nyansskillnad då knoppen är aluminium och resten rostfritt


Med backspärr också såklart


Där ungefär ska den väl sitta sen

_________________
Rickard Sponza
Citera
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök senaste veckan (67117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande