Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fjäderbalans
427 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Fjäderbalans

Säsongen 2002 fick jag byta fjädrar 4 gånger innan bilen blev hyfsat balanserad. Efter att ha gjort detta räknade jag lite slarvigt på krängningsmotståndet och kom fram till att teori och praktik, för en gångs skull, stämde ganska bra överens.
Nu har jag tankar på att skriva ihop ett litet program för att underlätta dessa beräkningar och till detta har jag lyckats att samla på mig de formler/modeller som jag behöver med ett undantag: "Friktions"koefficienten beroende av Camber. Är det någon på detta eminenta forum som har någon formel/modell för detta beroende?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Fjäderbalans

ice skrev:

Nu har jag tankar på att skriva ihop ett litet program för att underlätta dessa beräkningar och till detta har jag lyckats att samla på mig de formler/modeller som jag behöver med ett undantag: "Friktions"koefficienten beroende av Camber. Är det någon på detta eminenta forum som har någon formel/modell för detta beroende?

Det lär du få leta efter. Jag har botaniserat i friktion, och dom svar man får är att det påverkas av "en massa faktorer". All right, vi tar en av allihopa, Cambern. Då blir det genast att däckskonstruktionen påverkas av Camber. Så är man där igen med nya "alla faktorer". T,ex så reagerar mina Avon annorlunda än Michelin TB som jag använt tidigare.
Avon kan jag misshandla med camber utan att det får dramatiska konsekvenser.

Detta handlar då om en konstruktion av däcket, cordmässigt kontra profilen. Camber orsakar ju en omfördelninga inom det enskilda däckets yt-tryck mot marken. Liknande det som sker mellan två hjul på samma axel med olika K-fjädrar. Men för att reda ut denna omfördelning måste vi i stället för K-fjäder titta på corduppbyggnaden av däcket.

Sedan kommer gummiblandningen in i bilden. Som bl,a med sitt hysteresistal förändrar koefficienten efter belastning. Däckets friktion är temperaturberoende i hög grad, och olika gummiblandingar reagerar helt olika. Om jag utnyttjar motoreffekten så får jag bra bakhjulsgrepp och bilen understyr i nästa böj. Med vanliga gatdäck kan det bli tvärt om.

Jag tror att man får göra ett grundprogram som baserar sig på bilgeometrin. Sedan lägga in en vanlig belastnings koefficient för friktionen. Hör med fuling här. Compensationerna, som t,ex camber, separat i någon sorts kurva (kurvor) som man kan ändra för att passa varierande däckstyper o gummi.

Men lätt är det inte.

Göran Malmberg.

Fjäderbalans
427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande