Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Problem med Cobra replica med jaggaframvagn o stor styrradie
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (15177 totalt)
Henrik Bylund
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej, bygger en Cobra replica med jaggaframvagn, har en styrradie på ca 100mm, SAI på ca 2 grader, lite osäker på camber samt Caster, Ackerman åt rätt håll vart fall. Kuggstång från SAAB, inget servo. Nu till problemet. SFRo gillar ej att man har en styrradie över 60mm (borde vara ca 5-10% av fälgbredden) i mitt fall 12-25mm max). Vad tror ni om denna sätt upp dvs 100mm styrradie? , svårt med högre ET då fälgen går mot spindeln, Kan självklart ändra bredden men blir ändå problem med att fylla hjulhusen med orginal länkarm. ET =ca 11,5mm
Tacksam för svar

mvh
Henrik

_________________
Henrik Bylund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Henrik Bylund skrev:
Hej, bygger en Cobra replica med jaggaframvagn, har en styrradie på ca 100mm, SAI på ca 2 grader, lite osäker på camber samt Caster, Ackerman åt rätt håll vart fall. Kuggstång från SAAB, inget servo. Nu till problemet. SFRo gillar ej att man har en styrradie över 60mm (borde vara ca 5-10% av fälgbredden) i mitt fall 12-25mm max). Vad tror ni om denna sätt upp dvs 100mm styrradie? , svårt med högre ET då fälgen går mot spindeln, Kan självklart ändra bredden men blir ändå problem med att fylla hjulhusen med orginal länkarm. ET =ca 11,5mm
Tacksam för svar

mvh
Henrik


Nu kan jag avslöja att Jaguar har 70mm styrradie orginal. Det är kanske något för SFRo att tänka på.
Det finns 100-tals cobror besiktade i Sverige med denna framvagn. Jag är pappa till sa 80st.
Fälgoffseten brukar ligga runt noll fram.
Vad har du för fälgoffset ?
Fälgbrädd ?

EDIT:
Jag såg just att fälgarna är 11,5mm.

Då får du be SFRo att läsa på lite...

Camber bör vara max 0,5 - 1 grad. (dessa framvagnar tål ingen camber, då börjar det vingla)
Caster har inte så stor betydelse med 2 grader axeltapp...ställ den 1,5 - 3 grader.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Jag har 100 mm på min Westfield. I praktiken funkar det alldeles utmärkt både på gata och bana, även om det inte är helt optimalt.

Jag tror det finns andra här som konstaterat att punka inte heller är något problem med stor styrradie på dessa bilarna.

SFRo hade så klart synpunkter, så bilen är besiktigad med andra hjul (smala 15"-fälgar), som ger 50 mm. Det är dock inget jag kan åstadkomma med "riktiga" hjul utan att köra alldeles för smala fälgar eller bygga om framvagnen, så jag kör med de ursprungliga hjulen... (Inget alternativ att tappa spårvidd fram, då jag redan kör "styvt fram/mjukt bak" för att komma undan utan diffbroms, och ändå har svårt att hålla styr på baken i vissa lägen.)

I vilket fall; viktigt att notera här är att jag kör alltså Westfield-spindlar, vilket innebär ungefär hälften så stora caster- och cambervinklar som man brukar få med spindlar från standardbilar, och dessutom har jag mindre än 350 kg på framaxeln. Med större vinklar och/eller mer vikt så blir det nog väldigt tungstyrt med såpass stor styrradie... Ska man köra bana så vill man ju gärna ha det ganska direktstyrt också, och det blir ju inte detta bättre av.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ett tips. Om du har styrväxeln vid övre bärarmen......bygg då om.
Sätt en Golf-växel vid nedre bärarmen......och sätt teflonbussningar i bärarmarna.
Staga ( oavsett Saab eller Golf) upp styrväxeln i sidled. Vi brukar sätta ett fäste på mitten......och du kommer att få en hellt annan bil..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



olofson skrev:
Med större vinklar och/eller mer vikt så blir det nog väldigt tungstyrt med såpass stor styrradie... Ska man köra bana så vill man ju gärna ha det ganska direktstyrt också, och det blir ju inte detta bättre av.


Tro mej....det stämmer inte på en Cobra, med dom ändringar jag föreskrivet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Den här bilen körde jag i Sportvagnsserien -88
Jaguar hjulupphängningar.
10,5x16 fram
11,5x16 bak
Registreringsbesikdad i detta skick, fast med 15"

Piskade Porsche 935 turbo på krokiga partier på tex på Falkenberg.



Fler blider finns här.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42867&start=0

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



ButterflyRacing skrev:
olofson skrev:
Med större vinklar och/eller mer vikt så blir det nog väldigt tungstyrt med såpass stor styrradie... Ska man köra bana så vill man ju gärna ha det ganska direktstyrt också, och det blir ju inte detta bättre av.


Tro mej....det stämmer inte på en Cobra, med dom ändringar jag föreskrivet.

Nej, är det bara 2° SAI så borde det ju verkligen inte vara några problem. Med Sierra-spindlar och liknande elände får man däremot problem med allt över 40 mm t o m på en Seven - men då snackar vi 11° eller mer...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Henrik Bylund
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
Vilket jäkla bra forum, svar direkt och vettiga sådana.
Ska försöka skaffa andra fälgbanor till mina splitfälgar, då skulle man ju kunna öka et vart fall, problemet är att de är svåra och dyra och få tag på samt nya däck då det är tight till spindeln. beträffande kuggstången så är den monterad vid nedre bärarmarna och "ledad" runt själva A armens inre infästning så bumpsteer problem verkar det inte ge. Jag antar att man mäter bumpsteer med hjulen stående rakt fram? , när man svänger är det ju omöjligt att behålla styrled/a-arm i samma "knutpunkt"
Fick tips om att annars montera 140 spindlar , dom har sai på 8 grader,et orginal på 40 mm, styrradie ca 35 mm men det känns som ett tråkigt jobb, vill bara ha den besiktad till att börja med, Ska bjuda sambon på glass i midsommar
Kollade på Göran Malmbergs hemipanter specs och han har 106mm styrradie, finns det till och med fördelar av en hög styrradie? Kanske inte kan jämföra jaguarens framvagn med hemins men ändå

_________________
Henrik Bylund
Citera
Henrik Bylund
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
kom du ihåg et på dom fälgarna du körde med samt styrradien?

Den här bilen körde jag i Sportvagnsserien -88
Jaguar hjulupphängningar.
10,5x16 fram
11,5x16 bak
Registreringsbesikdad i detta skick, fast med 15"

Problemet verkar vara att SFRo vill "rensa upp" vid nybyggen, Tydligen efter dom har kört Cobror med C4 framvagn, skall tydligen vara lättkörd o fin. Dom har ett et på 60mm orginal samt styrradier på ca 10-20mm

Nu kan jag avslöja att Jaguar har 70mm styrradie orginal. Det är kanske något för SFRo att tänka på.
Det finns 100-tals cobror besiktade i Sverige med denna framvagn. Jag är pappa till sa 80st.
Fälgoffseten brukar ligga runt noll fram.

Gammal hävd köper dom inte heller >

Gustav ulander, du får gärna kommentera lite ang det här

_________________
Henrik Bylund
Citera
Henrik Bylund
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
missade citera "knappen" ang föregående inlägg men jag lär mig

_________________
Henrik Bylund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ta ett snack med SFRo. Dom kan inte begära en styradie som är mindre än orginalbilen har.
Det har varit samma regler i många år.....och det finns mängder med bilar som är byggda så.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Henrik Bylund
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ta ett snack med SFRo. Dom kan inte begära en styradie som är mindre än orginalbilen har.
Det har varit samma regler i många år.....och det finns mängder med bilar som är byggda så.


Får göra det, men reglerna är inte statiska, det är helt upp till besitningsmannen., kom du ihåg styrradie samt ET på dom fälgarna du körde i sportvagnsserien 88 med.

Ska maila Gustav Ullander (therealpinto) då han skrev specifikt i bilsport om detta förförra numret om just jagga framvagn och att de inte längre lämpar sig för byggen.

Står även i nya SFRo handboken att Jaggans framvagn är speciellt usel att använda sig av, jättekul när man precis har köpt projektet
Har du nån koll på C4: ans framvagn då allt i SFRo boken handlar om låg styrradie och att den ska vara så fin.

_________________
Henrik Bylund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag ska inte bli upprörd av detta.....men SFRo har inte tort på fötterna i dett.

Jag har byggt Cobrareplikor i 30år.....längre än dom funnits.

När vi byggde MK2.....gjorde vi så som SFRo vill att du ska göra.

Det tog mej tre veckor av ombyggnader, med tester varje dag, för att få skiten att fungera någotsånär.

Jaguarspindlar och lite styrradie fungerar mycket dåligt.

När axeltappen är så liten, får man en "död" framvagn.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Henrik Bylund skrev:
Får göra det, men reglerna är inte statiska, det är helt upp till besitningsmannen., kom du ihåg styrradie samt ET på dom fälgarna du körde i sportvagnsserien 88 med.

Ska maila Gustav Ullander (therealpinto) då han skrev specifikt i bilsport om detta förförra numret om just jagga framvagn och att de inte längre lämpar sig för byggen.

Står även i nya SFRo handboken att Jaggans framvagn är speciellt usel att använda sig av, jättekul när man precis har köpt projektet
Har du nån koll på C4: ans framvagn då allt i SFRo boken handlar om låg styrradie och att den ska vara så fin.


Detta utspel bygger på okunnighet och misstolkning av problem.
Att en bil med Jaguarspindel kan kännas vinglig....beror på att styrväxeln sitter i för mjuka fästen.
Skulle man ha lika stadig styrväxel som orginal....finns inte problemet.

Dom bilar som har styrväxeln uppe vid övre bärarmen....funkar inte alls bra. Men det är ju inte spindelns fel.

Mina fälgar var cirka noll. Styrradien bör ha varit ca. 80-90 mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Henrik Bylund
Sundsvall
Här sen Nov 2009
Inlägg: 15


Trådstartare
Låter "bra" , energin började nämligen tryta ska försöka lägga upp bilder på bygget till veckan, kanske man kan få lite synpunter,
har byggt kuggstångsfästet i 8*50mm plattjärn samt funderar på stagning i sidled också snett upp mot ramen. Körde du med orginal kulled till styrarmen eller vände du kulleden upp och ner (obs ej spindeln.)
Länkarmsbussningarna är teflon. Har även lite funderingar på bakvagn, behövs det några stag från främre undre länkarmsinfästningen vertikalt upp mot ramen, klumpen är monterad stumt... kanske enklare med bilder.

_________________
Henrik Bylund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi vände på p-ändarna. Funkar kanon.

PLATTJÄRN.... ....det bygger man väl inte bil av....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag vet inte riktigt var jag ska börja i detta...om jag ens ska börja?

Det är ju en komplex fråga eftersom det både handlar om styrradie generellt sett, och egenskaperna hos en viss komponent (Jaguarspindlar/framvagn).

Generellt sett tror jag de flesta är överens om att stor styrradie inte är bra på en gatbil. Därav SFRos rekommendation om att hålla ned den.

Samtidigt ska man läsa hela texten vi har på hemsida och i boken.

"Det finns inget absolut övre tak för styrradie, eftersom bilens
uppförande beror på många andra saker i kombination."

om bilen funkar när man provkör så kan godkännas även om konstruktionen är teoretiskt fel, till exempel för stor styrradie.

Men varför ska man bygga en bil med sämre egenskaper än nödvändigt? Varför ska man chansa och bygga in egenskaper som kan ge problem vid en slutbesiktning?

Jag har visserligen bara besiktat amatörbyggen en ganska kort tid jämfört med hur länge många andra hållt på, men utan undantag så har Cobror med Jaguarframvagn (undantagslöst med stora styrradier) på olika sätt varit sämre att köra än de med andra framvagnar. Kanske är det för att byggarna inte anpassat bitarna optimalt. De har inte varit katastrofala men bilarna med andra bitar (Corvette, Volvo 960, Volvo 164) har alla varit bättre.

Alltså, rådet till byggaren är att fundera på om det är klokt att bygga vidare med Jaggadelarna.

Att det går att köra fort på bana med stor styrradie betyder ju inte att det är bra på gata. Det exempel som ligger närmast mig själv är ju Capri/Escort, med breddning gick de bilarna med grymma styrradier på bana och det funkar att köra ifrån både BMW och Porsche med det. Men provar man på gata är det inte alls lika kul och det är faktiskt för gata SFRo besiktar bilarna...

Kan SFRo kräva mindre styrradie än på donatorbilen? Ja, självklart. Ett amatörbyggt fordon är ett nytt fordon och det ska uppfylla kraven som gäller för nya amatörbyggda fordon. Det finns mängder av (i olika grad) dåliga lösningar som olika tillverkare släppt ut på marknaden som inte skulle godkännas på ett nytt amatörbyggt fordon.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ja..det är skillnad att råda.
och det är möjligt att många bilar inte är optimerade.

Jag tycker ändå att det är en feltolkning att det är styrradiens fel.
Vi stagar upp styrväxeln på våra nyaste chassin också, med negativ styrradie.
Att det vinglar är nog mer däcksbrädden/konstruktionen.

Dom Fordar du hänvisar till, har vad jag kan förstå, mer spindeltappslutning än två grader.
Hela mitt resonemang bygger på att det är väldigt lite lutning.
På bilar som inte har det...är vi helt överens.

Min bil gick 3-4000 mil på vägen under 5-6 år.
Den kördes på bana ett år.
Den teststräcka vi hade....har allt du kan tänka dej. Spår, krön där det lyfte...kompretion så chassit gick i bakken mm.
Det finns ingen i Sverige som har mer på fötterna än jag...när det gäller dessa bilar.

och tro mej......2 grader och lite offset är ingen hitt. Och jag hoppas att SFRo inte råder till detta.
Det är en annan sak om man råder till byte av framvagn, helt och hållet.

Jaguar var inte helt dumma .....men naturligtvis har utvecklinge gått frammåt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Henrik Bylund skrev:

Har du nån koll på C4: ans framvagn ........


Ja....det finns två versioner.

En -84 - -87 (har jag för mej)
En -88 - -96

Den äldre passar nog bäst, den har 8grader
Den nyare har 17grader.
Den nya är skitfrän....men kräver en del tankearbete och servostyrning.
Spindel och bärarmar är i aluminium.
Jag har provat att åka med orginal bladfjäder....men det är inte värt jobbet.
Samma bultmönster som Jaggan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



[quote="ButterflyRacing
Att en bil med Jaguarspindel kan kännas vinglig....beror på att styrväxeln sitter i för mjuka fästen.
Skulle man ha lika stadig styrväxel som orginal....finns inte problemet.

Dom bilar som har styrväxeln uppe vid övre bärarmen....funkar inte alls bra. Men det är ju inte spindelns fel.

Mina fälgar var cirka noll. Styrradien bör ha varit ca. 80-90 mm.[/quote]

Jag är tveksam att kasta mig i dialogen...men i min värld, kan en bil ha lite styrradie om man har mycket caster - det ger styrkänsla (T.ex. har Mazda MX-5 typ 5-7 grader caster, men väldigt låg eller 0 styrradie - bilen prisas för sin styrkänsla och grepp). Har man lite caster, behöver man mer styrradie för att få lite känsla i ratten, nackdelen är att det är tungt att vrida ratten när bilen står stilla, ännu mer om man dessutom har foten på bromsen.

Att leder samt styrstång behöver sitta stabilt är ju liksom en förutsättning...

Vad är det som är så "speciellt" med en jaguar-spindel som gör att de är så dåliga?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Westfield skrev:


Jag är tveksam att kasta mig i dialogen...men i min värld, kan en bil ha lite styrradie om man har mycket caster - det ger styrkänsla (T.ex. har Mazda MX-5 typ 5-7 grader caster, men väldigt låg eller 0 styrradie - bilen prisas för sin styrkänsla och grepp). Har man lite caster, behöver man mer styrradie för att få lite känsla i ratten, nackdelen är att det är tungt att vrida ratten när bilen står stilla, ännu mer om man dessutom har foten på bromsen.

Att leder samt styrstång behöver sitta stabilt är ju liksom en förutsättning...

Vad är det som är så "speciellt" med en jaguar-spindel som gör att de är så dåliga?


Det framgår inte vilken axeltapp Mazdan har. Troligtvis ganska mycket.

om jag omvärderar det du skriver ang. lite caster/mer styrradie och lägger in mina erfarenheter.

Har man lite spindeltapp......reagerar bilen inte på caster. En kompis till mej har provat 15 grader, har jag för mej.
Skilnaden blir mycket liten.
Men med större styrradie blir det bättre.
Slutledning: Har man liten spindeltapp....får man kompensera med styrradie. (då caster inte gör någon nytta)

Edit: Det dåliga med Jagga-spindeln är att den har just liten spindeltapp (och den är tung)
Men det finns bot...och bör därför inte ratas av SFRo.
Se till så folk gör rätt istället.

EDIT 2:
Det är svårt att få fram allt man menar i text.
Jag har naturligtvis inget emot att SFRo varnar för Jaggaspindeln.
och det finns definitift ingen anledning att använda den till ett nybygge, om det inte är just den beskaffenheten man vill ha.
Men till påbörjade byggen kan man se till att det görs på rätt sätt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Problem med Cobra replica med jaggaframvagn o stor styrradie
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (15177 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande