Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vem kan något om Pillow Ball Bushings.
1256 besök totalt
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Någon som har erfarenheter av denna typ av bussningar?

Monterade nya bussningar på 355:an i helgen och fick erfara att de "hårda" bussningar jag köpt i verkligheten var mjuka som ostar jämfört med mina 10 år gamla original. Får återgå till nya original som för övrigt var rejält tighta och det finns antagligen inte så mycket att hämta som jag trodde.

Enda alternativet jag hittat var ett japanskt företag som tillverkar "Pillow Ball Bushings" blir väl liknande som att montera länkhuvuden skulle jag tro. Priset var dock inte plånboksvänligt 33164,30:- för en komplett sats!!!

http://www.rhdjapan.com/jdm/M-Tecnologia-Pillow-Ball-Bushing-Kit-Ferra . . . .

Någon som sett detta tidigare och kanske kan hitta någon genväg. Någon som tillverkar detta till bättre priser?

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ledlager med tätningar mao
"Pillow ball" är ju en Amerikansk översättning av den Japanska benämningen (det låter ju dyrare än det inhemska "Spherical Bearing").

om nu originalgummit hårdnat till på ett bra sätt så kanske du inte behöver leta så mycket (som du redan analyserat). Men att svarva till ledlagerlösningar kan du nog få gjort på närmare håll än Japan.
Se till att få till smörjkoppar också, så du kan göra rundsmörjning på klassiskt vis

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Vem kan något om Pillow Ball Bushings.

Johan6504 skrev:

Monterade nya bussningar på 355:an i helgen och fick erfara att de "hårda" bussningar jag köpt i verkligheten var mjuka som ostar jämfört med mina 10 år gamla original. Får återgå till nya original som för övrigt var rejält tighta och det finns antagligen inte så mycket att hämta som jag trodde.

Jag skulle nog inte rekomendera nått annat än orginal till den bilen med mindre än att jag sett hela upphängningen i verkligheten.
mvh
Göran

Tystberga
Här sen Mar 2004

Tekniskt sett så har de ju lite gummi längst ut som kan ta lite flex och vibbrationer för att innanför ha en kulled för att ta bort friktionen i leden enligt vad jag kan se.

om det är bättre eller sämre än orginal har jag ingen aning om.
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Beställde 1 bussning från energy suspension idag. Mest av nyfikenhet för hur den är konstruerad och om den ser ut att kunna göra någon skillnad...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Skruva banåkabil
1256 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande