Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 316
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (35670 totalt)
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Efter mycket velande hit och dit så blev det idag en till bil, en e36:a sedan.
Har ju funderat mycket på det här med att "bara slita R-däck" på gatbilskörningen och hur kul det än är så är det snäppet roligare att tävla.. Så nu är målet inställt på att bo i nya garaget en hel del under den kommande vintern och göra mitt första försök att bygga racebil själv.

Får oxå nytta av racedelarna som är kvar sen M3:an, har kvar stol(ar) m underreden, ratt m nav, krängningshämmare mm.. Bilstein PSS9 kitet är för fint för detta objekt så det är sålt. Blir att skaffa ett rent race kit i stället då detta ska bli en ren tävlingsbil och inte behöva ens tänka på Svensk Bilprovning.. jag kommer att få nog att göra ändå!

Jag ser detta bygge som ett lärobygge där jag vet med mig att jag kommer klanta till det en hel del, men jag räknar med att lugnt och metodiskt ta steg för steg och förvandla objektet till en godkänd och konkurenskraftig tävlingsbil. Sen finns det ju suverän support här på rejsa med många kloka och erfarna bilbyggare så det kommer att ordna sig.

objektet då, tja..
EDIT, bilder inlagda 2009-11-09





Bilen är en fyrdörrars (sedan) 316 med taklucka, från -91.. kanske inte det mest givna objekt att ha som utgångsläge men det finns både plus och minus med objektet:

+ Bilen var billig (3000 kr)
+ Det är nästan ingen rost på bilen, finns lite i främre skärmkanter men är i övrigt väldigt fin.
+ Superfräsch inredning med lite sportiga attribut, går att sälja och få tillbax pengarna för inköpet.
+ Allt funkar och en kaxig 1,6 liters motor m växellåda i bra skick borde oxå vara värd några små slantar
+ Bilen är mörkblå, bara en sån sak..
+ Sportig instrumentdisplay, har bara hastighet och klocka (ser det mer som en timer med tanke på effekten..)
+ Dubbla pumpar i tanken EDIT -det är inte alls dubbla pumpar, det vara ser ut så..
+ Ingen Airbag, ingen AC, inga elhissar osv..

- Taklucka, lite extra jobb att få bort och svetsa dit locket igen..
- Trumbromsar bak (tror Ni PEAN har PFC 01 i bromsbacksversion till trumbroms?)
- Ja vad f**n säger man, det är en 316!!!

Så planen är att riva ner bilen i beståndsdelar, nästan.. Och sedan installera riktig bur.
Antar att fram och bakvagn behöver bytas, tips om vad som passar, så bolt on som möjligt, välkomnas..
Sen är det väl byte av motor, växellåda.. ja drivpaketet helt enkelt..
På med dämpare och fjädrar av racemodell, tänker M3 varianten för bättre fäste till krängarna..
Å mitt i alltihop en massa snygga bussningar från bl a Millway..

Motorn och drivpaketet så tänkte jag M52 b25 eller b28.. eller om jag hittar något annat kul för en vettig peng.. men borde nog avvakta med den punkten tills reglementsgruppen i BMW SC slagit sina kloka huvuden ihop och presenterat det nya reglementet..

Vad tror ni, det känns som att jag tagit mig vatten över huvudet men det vore f*n så coolt att bygga min egen bil och kunna rejsa med den både i BMW Cupen eller SSK och även kunna tävla lite i långlopp..

M v h

// Johan
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Tycker det låter som en bra plan, men gör inte för mycket på en gång, börja inte med allt samtidigt för det är lätt att tröttna, ha en fin "to do" lista och följ den så gott det går.

Mitt första projekt gick i graven pga att jag ville för mycket, skriver detta bara för att detta är ju ett stort projekt, vet ju att du haft annat innan men vet ju inte hur stora dom varit.

Ska bli kul att se ytterligare en bil i cupen och hoppas du blir nöjd när du väl är där (borde man väl bli), syns du 2010? , det bästa är väl att få bilen raceduglig så fort det går och sen utveckla så den inte står i garaget år efter år, känns också som ett bra objekt då det ju finns lika mycket nyttig info om e36:or som E30 på detta forum numera, hoppas även jag kan nalla lite här sen

_________________
Viktor Starkman
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Välkommen till BMW Cup
Hoppas vi ser dig i klass standard

_________________
Patrik Skoog
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Välkommen till BMW Cup Johan !!

Du gör nog klokt i att avakta lite med ditt motorval innan reglements gruppen är klar.
Du har ju ändå en hel del att göra innan det är dags för att stoppa i en motor

Lycka till !

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Tack allihop!

Tänkte börja med att slita ut inredningen och få rent bilen från skojig asfaltsmatta osv.. göra den klar för burbygge helt enkelt..
Sen står ju lite olika alternativ till buds, typ M52B25 motor för standardklassen, skulle kanske vara ett bra första steg.. eller gå vidare till M52B28 och lite plast och mer rejsiga detaljer och sikta in på modifierad om nu den kombinationen tillåts, vi får se
Ett annat alternativ är ju att spåra ur totalt och få i en motor från en gammal M5:a.. men då kommer det ta för mycket tid, så en enkel anpassning av bilen till standard eller modifierad (efter att nya reglementet kommer ut..) känns väl klokast i dagsläget.

Någon som har koll på hur mycket man behöver komplettera framvagnen med för att få 323/328 spindel, ok osv.. att passa..?
Samma fråga på bakvagnen, hur mycket behöver bytas ut (och till vad) för att få 323/328-nivå..?
Eller ska jag försöka hitta M3 fram- och bakvagn på en gång..??

Blev lite impulsaffär igår då priset på objektet plötsligt antog riktigt trevliga proportioner, fick med fina vinterdäck på fälg, nästan ny avtagbar dragkrok, snygg BMW ratt, å lite delar.. så med tanke på vad jag fick för pengarna så ska jag klara det här på en rimlig budget är tanken.

Sen är ju bilen så lyxigt utrustad att den inte ens har AC men den har moderna fina manuella fönstervevar och väger in på 1270kg i tjänstevikt som den står just nu. Neråt en 1100 kg borde inte vara en omöjlighet lite beroende på val av drivlina och annat..

Tittade ut genom fönstret nyss på "fyndet" och skakade lite på huvudet, känslan av "-vad har jag nu gett mig in på?" är påtaglig. Men samtidigt så ska det bli riktigt kul!

Tips, tankar, idéer, kritik, hyllningar.. allt är välkommet så att jag kommer igång på ett bra sätt..

M v h

// Johan
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Framvagn: spindlarna från sexorna passar rakt på men tror även att skivor och ok från sexorna passar på fyrans spindel.

Bakvagn: dom längsgående bärarmarna måste bytas till ett par från en sexa så du får skivbroms, dom andra länkarmarna är samma på alla modellerna. Vilken klump du ska ha beror på vilken klass/effekt du bygger för, klumpen från fyran väger 28kg och klumpen från sexorna väger 35kg men drevsatsen på den större klarar mycker mer effekt.


Jag har ett par bakvagnar liggande.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Framvagn: spindlarna från sexorna passar rakt på men tror även att skivor och ok från sexorna passar på fyrans spindel.

Bakvagn: dom längsgående bärarmarna måste bytas till ett par från en sexa så du får skivbroms, dom andra länkarmarna är samma på alla modellerna. Vilken klump du ska ha beror på vilken klass/effekt du bygger för, klumpen från fyran väger 28kg och klumpen från sexorna väger 35kg men drevsatsen på den större klarar mycker mer effekt.


Jag har ett par bakvagnar liggande.


Kanon, tack!!
Vet tyvärr inte exakt vilken klass eller effekt jag bygger för men med största sannolikhet för klass standard i Cupen, med en m52b25, vilket borde ge ca strax under 200 hk.
Andra alternativet just nu är b28:an, vilket borde ge kanske 20 hk till.. så däromkring i effekuttag.
Men att både bak- och framvagn ska modifieras till sexornas nivå är helt klart.
Bromsad diff är oxå ett måste, vet inte skillnaden mellan de från 325 å de från 328, eller om en M3 diff passar rakt av?

Niclas, återkom gärna med vad du har som skulle passa och prisuppgift, endera i tråden eller via PM.

Tack

// Johan
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038




_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Roxnäs skrev:
http://www.racecarsdirect.com/listing/22321/BMW_GrA_front_and_rear_axel_E30E36E46.html
Mycket grejer att shopa här


Absolut.. ca 50 tkr då.. Visst vore det läckert med den nivån, men detta är ett budgetbygge (än så länge) så begagnade standardgrejer får räcka bra..


// Johan
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Grattis! thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Grattis till bil valet thumbs up

E ju nästan så man känner igen sig i ditt bygge
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Markus97 skrev:
Grattis! thumbs up


Tack!



// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Magnus (swe) skrev:
Grattis till bil valet thumbs up

E ju nästan så man känner igen sig i ditt bygge


Det förstår jag, har läst er tråd men inte skrivit något.. riktigt snyggt byggt.

Lagom mycket jobb och lite pengar är tanken, men troligtvis så blir det väl mycket jobb och ännu mer pengar...

Kunde inte hålla mig utan kände för att sätta igång lite, så idag städades garaget och bilen kördes in. Började med att riva ut inredningen och takluckan.. var inte så hemst mycket jobb, tog några timmar men det är fascinerande att se hur bilen är uppbygd och sedan göra tvärtemot .

Hittade lite smårost här och där, men det är mest ytrost, t ex så var reservdelsbaljan fylld med vatten.. kanske inte den mest lämpliga platsen att leka akvarium på, men lite torkning och fläkt senare så var det oxå bara ytrost. Har dock hittat att vänster framskärm är genomrostad nertill och att vid domkraftsfästet vänster bak så är det hål rakt igenom.. men det var bara väntat att det skulle vara lite rost på så gammal bil så det är mer att lära sig, måste skaffa svets eller superlim..

Resultatet av dagens arbete:





M v h

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Fastnade med en massa angående takluckan, fick bort hela modulen men hur får man bort själva luckan från modulen??


M v h

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Takluckeplåtbiten ordnade sig, gick med lite våld och lite skruvande att få bort, men även plåtbiten som är kvar väger ju.. Får testa att lätta den lite med vinkelslipen innan den ska svetsas tillbax..

På tal om det så står det nu en MIG/MAG svets i garaget, och att svetsa är ju inte så svårt.. bara att kolla in här hur GUNDE gör.. ... http://www.youtube.com/watch?v=ovsok8aj8-s
Bara älskar hur de klippt filmen och musiken.. jaaa, måste vara nåt gammalt soundtrack från nån P-våffla från 70-talet..

Har nu rivit ut all el fram till instrumentpanelen, fått bort dörrar, baklucka och motorhuv och håller på att riva ur motorn.. insåg dock att jag behöver en motorlyft för att få ur sportmotorn på 1,6l så det blev stopp på det området.. men under tiden jag väntar på att tomten ska dyka upp med en motorlyft (ingen som har en portabel jag kan låna??) så är det dags att hissa upp bilen på de obligatoriska pallbockarna och börja riva lite underifrån..
Hitills är det kul, men jag börjar fasa för att få tillbax allting som ska dit sen, tar lite kort med jämna mellanrum men.. Nåja, det kommer att ge sig..

Har fått loss ännu mer saker från bilen, bortskänkes o säljes billigt (eventuella intäkter går till min ARMCo-fond), se annons: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=861624

Fortarande extremt lite rost, bara några enstaka små rostfläckar under dörrlister osv..
Är glad att jag började med en gammal 316 från -91, ingen airbag att brottas med, inga elhissar osv..

Hur har ni andra gjort med elen? Jag försöker spara lite sladdar som verkar nödvändiga, resten klipper jag bort och slänger.. men då det ska i annan motor osv.. så gissar jag att det är lika bra att dra om det som behövs i stället för att stå med en stor kabelhärva och försöka lotsa sig igenom hur den är tänkt att fungera??

Grüss Gott!

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Nu börjar karossen bli klar för burbygge, skall iväg till burbyggare och därefter börjar väl det svåra att få ihop allt..

Nu med det utkastet till nya reglementet är de reviderade planerna just nu:

- 300 mm bromsar fram, orginal 328 bak, ej klart!
- Bistein Grupp N kit + camberplattor, beställt!
- TMS krängarna, ligger på hyllan..
- 2,5 tums rostfritt Ferrita system m racekat och enkel ljuddämpare, ligger på hyllan..
- M3 3,0 diff m 40% samt 3,64 utväxling, nybyggd av Metrix Motorsport, ligger under hyllan..
- Plasthuv, baklucka samt framskärmar, allt beställt!
- Utseendemässigt en e36 320 supertouring replika
- Färgschema BRAWN F1 2009
- Motor M52B28, står oxå snart under hyllan och väntar..

Siktar på klass modifierad i BMW Cup då det är kul att få bygga en lätt bil.

Har pysslat ihop en bild i Paint för att visa lite hur det skall se ut när det är klart, finns det någon duktig Photoshoppare så får ni gärna snygga till bilden / alternativt göra en ny bild som ser lite bättre ut..



Ser ni likheten


Bjuder oxå på en liten inspirationsfilm: http://www.youtube.com/watch?v=3WuJShNJt-E

Sist men inte minst så skulle jag uppskatta lite feedback på planerna, är det något Ni tycker jag missar eller kan förbättra så tjoa till, uppskattar all hjälp thumbs up . Å det är bättre att revidera planer INNAN än att få bygga om efteråt..

// Johan
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2233



Det blir kanon det här Johan! Konceptet är helrätt. Vår plan är att släppa utkasten av nya reglementet på hemsidan ikväll och då kan du läsa hur olika motoralternativ skulle passa i din bil. Men den kommer bli klockren in i modifierad och jag hoppas du lockar många att bygga liknande bilar!



Lugna dig med att kapa ur förardörren. Av säkerhetsskäl ska den vara original med förstärkningar och krockskydd kvar. Du kan läsa mer om det i nya reglementet också...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Samson skrev:
Det blir kanon det här Johan! Konceptet är helrätt. Vår plan är att släppa utkasten av nya reglementet på hemsidan ikväll och då kan du läsa hur olika motoralternativ skulle passa i din bil. Men den kommer bli klockren in i modifierad och jag hoppas du lockar många att bygga liknande bilar!



Lugna dig med att kapa ur förardörren. Av säkerhetsskäl ska den vara original med förstärkningar och krockskydd kvar. Du kan läsa mer om det i nya reglementet också...



Tack, väntar med spänning på utkastet till reglementet, men kommer nog inte ta beslut fullt ut avseende motor osv.. förrän reglementet är spikat. Har ju lite att göra innan dess så det spelar inte så stor roll.
Det verkar ju vara en hel del nya bilar på väg mot både standard och modifierad så det skall bli kul med ett gäng "nybörjare" bland alla vana rävar

//
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Härligt, det är ju så E36 ska se ut thumbs up Kan bli lätt med all plast

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Såg att du tänkte köra 325 bromsar bak.

Vill du ha ventilerat passar 328:ans bromsar rakt på.

Brosan kör med E46 330 fram & E36 328 bak
& är mycket nöjd med det
Han har carbotech XP10 fram & XP8 bak samt kylning fram

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Såg att du tänkte köra 325 bromsar bak.

Vill du ha ventilerat passar 328:ans bromsar rakt på.

Brosan kör med E46 330 fram & E36 328 bak
& är mycket nöjd med det
Han har carbotech XP10 fram & XP8 bak samt kylning fram


Har inte 325 och 328 samma bromsar bak?? I så fall blir det självklart 328 bak. Blir 328 fram oxå då reglementsförslaget inte tillåter större än den största för bilmodellen utom M-modeller..

// Johan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 316
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (35670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande