Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (20322 totalt) |
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
Hej. Nu när jag ska sälja SAABEN och börja jobba till våren efter studierna så tänkte jag byta upp mig och ha en bil som man inte behöver göra något med *förutom småsaker som man vill uppgradera =)* Bilarna jag tittar på och läser om är porsche turbo från 01 och gt3an. Bilen ska köras på bana och kunna ligga länge och hårt på motorvägen också om man vill ta en bilsemester någonstans. Gt3an har jag förstått är billigare att äga emot turbon. Vikten är ju avsevärt högre i turbon samt att det är lite för mycket lyx för rejs känslan som man ändå vill ha. Eller vad vet jag, jag har inte provkört någon av dessa bara åkt med i en gt3a på nurburgring och den var minst sagt hårt och underbar =). Vad skulle krävas för att få en turbomodell att gå som en gt3a runt banan, pengar och i delar? De ligger ungefär på samma prisklass vad jag kan se. Hejsan svejsan. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Vad menar du med "gå som en gt3a runt banan"?
I hastighet är de väl ungefär lika snabba vad jag förstått (även om någon säkert kommer att säga emot). I känsla skiljer det nog en hel del, den ena är lättare, har sugmotor och är bakhjulsdriven. Den andra tyngre, har turbomotor och fyrhjulsdrift. Känslan kommer antagligen alltid att vara olika även om du modifierar dem. Fundera på vad du vill ha bilen till och var ärlig mot dig själv då du gör det. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
Tackar för svaren.
Tänkte mer på vad krävs för en turbo ska gå som en gt3a på bana eftersom den inte är lika snabb på bana som gt3an så borde det krävas en del modds men som sagt. gt3an är ju mer präglad för bana men på väg till banan är det ju roligt att kunna ha lite fart också och om man då skulle ha en turbo istället vad krävs det då för modds att få den att gå runt banan som en gt3a. Jag vet också att gt3an är bäst för bana men man åker ju även utanför banan ibland =) _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
En GT3:a eller en turbo går inte automatiskt fort utom möjligen rakt fram utan det är piloten bakom ratten som gör att det går fort
![]() om du skall gå på Turbospåret kolla in Pär's bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31902 den går riktigt bra med en duktig chaffis som Pär _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Folk säger så mycket som inte har koll på nått, syftar inte på denna tråd
Är lite olika saker man måste fråga sig själv när man står inför detta val, vad ska man ha bilen till...HU rär man som förare, vad har man får mål med bilen osv Det är väldigt få männiksor som köper sin bil för att bara köra bana, oftast så ska manha bilen som en sommar bil och den ska gå ett par ban träffar men även gå ett anntal hundra mil på gatan, då är valet turbon självklart..har man bilen för att åka bana typ 10-15 träffar och bara tar fram den för att åka till banan då är gt3an kanske mer rätt, men inte i mina ögon heller, då är en moddad turbo eller gt2 mer rätt ändå, detta är för en bil utan turbo finns liksom inte i mina ögon.. ![]() En turbo med en bra chassie sats och lite mer små skaer åker ifrån en gt3 på bana, och presterat bättre på gatan med, att gt3an är så poppis i så mångas ögon är för porsche har marknads för den som derras ban vapen, men en turbo med lite gt3 modds så den närmare sig det bästa alltså en gt2a är mitt val alla dagar i veckan _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Jag har uppenbarligen fallit för Porsches marknadsföring, jag gillar GTX vagnarna och för mig känns det som en 3:a skulle räcka långt och det är även en av de få bilar jag spekulerar i att byta till om jag hade finanserna för det.
När det sägs att Turbon passar bättre som gatbil måste jag verkligen fråga, vad är det som gör GT3:an så jobbig som gatvagn? Är det att den är obekväm, eller nåt annat? Det syns ju iof. i profilen vad jag har som entusiastbil så jag kanske har skev uppfattning om vad som räknas som bekvämt! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
Re:
Antar att GT3 är olämplig som gatbil just för att den är så, i förhållande till Turbon, kompromisslös i chassi och inredning. Det vore ju den uppenbara anledningen iaf. _________________ Axel Tanner |
||||||
Re:
Det är väl bara RS-modellen som kan kallas kompromisslös inredningsmässigt...? _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Turbon är betydligt gatvänligare än en gt3a. Men jag kan lova, en turbo, helt original, är inte långsam runt en bana!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Jämfört med Turbon är nog GT3 ganska kompromisslös även i sitt snälla utförande. Därav "i förhållande till". _________________ Axel Tanner |
||||||
Jag har inte jämfört ägandekostanderna mellan gt3an och Turbon heller. Någon som sitter på några siffror mellan tummen och pekfingret?
När man pratar om uppgraderingar för Turbon för att gå fint runt banan som en gt3a, pratar man bromsar, dämpare och r däck, eller är det mycket mer saker som koppling, svänghjul, bussningar, länkarmar, krängningshammare och mycket mer saker? Andrahandsvärdet på gt3an och turbon eftersom detta är en bil som man vill ha kvar många år så tycker jag det är lite viktgit hur det ser ut när man säljer den sen, vilken bil kommer sjunka i värde och vilken bil kommer hålla kvar sig på samma nivå? Min lärare Micke hade en silver turbo 996 "tweety" som han tagit till ringen när han ägde den och han var ju mer än nöjd med den. Synd att han inte har kvar den dock så man kunde få provköra. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Re:
Det är nog hugget som stucket. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Eftersom jag ägt en gt3 cs är jag nog partisk när jag anser att på banan finns det bara ett alternativ, om du inte vill lägga en massa tid och pengar på ombyggnad/underhåll..
MEN jag har bekanta som ägt och plågat både gt3 och 996 turbo på bana och väg. Dom hade tveklöst rekomenderat dig att köpa gt3. Jag är nog ganska övertygad om att du kommer bli nöjd med vilken du än väljer ![]() _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé ![]() |
||||||
Många vet inte vad skillnader är på bilarn utan går mer på vad dom tror och vad porsche sagt då dom styr folk åt gt3 hållet, vet man skillnader och vad som ska byta så är en turbo så rätt, den blir snabbare på alla sätt liskom
Men gt3 är fin bil med inget snack men lite under motoriserad bara _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
valet och kvalet bra att man inte måste välja snart utan har ett tag på sig ett kolla upp båda bilarnas ägarkostander och timodefierings kostander för att få dom som man vill, priset att modda en turbo tex.
lite avgörande också tycker jag om man köper en dyr bil vill man inte börja med att slänga ut 100 direkt på diverse modds men som ni alla skriver går båda bilarna bra på bana i direkt utförande i slutändan kanske det står i vilken bil som finns tillgänlig dess skick och pris på just den bilmodellen som avgör. turbo ligger ju varmt om hjärtat men jag är inte så mycket för lyx och lull lull som väger mycket det är just det.. mera för det råa stuket _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Re:
Undatage supermoddade 996 Turbos, vilka tider visar att en Tubor är väsentligt snbbare runt en bana än GT3? |
||||||
Re:
behöver inte modda mycket alls, kolla på macburn den äter gt3 på löpande band _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Intressant tråd då jag själv kör 996 Turbo och nu ska uppgradera för att få den lite mer "ban-inriktad". Det jag siktar på nu är nytt chassi och bromsar. Bromsarna känns helt slut efter ett banmöte, men jag kör också ganska mycket på ett banmöte. I mitt tycke är GT3 och Turbo väldigt olika. På rakan har GT3 inte en chans, i kurvorna känns GT3 snabbare. Vilket den antagligen är. Dock körde jag väldigt jämnt med en GT3 CS sist jag körde på Kinnekulle. Om det beror på mig som förare i turbon eller på föraren i GT3an låter jag vara osagt
![]() _________________ Joakim Träff |
||||||
Re:
det är för att turbon har halva storlken på tanken typ en gt2/3 har 80 liters tank Exakt som du säger ovan, ett litet chassie kit och en liten översyn på bromsar och vips så ha rman en gt3 smiskare som även mår guld på autobahn, men smaken är olika _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (20322 totalt) |