Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (20322 totalt)
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996

Hej.

Nu när jag ska sälja SAABEN och börja jobba till våren efter studierna så tänkte jag byta upp mig och ha en bil som man inte behöver göra något med *förutom småsaker som man vill uppgradera =)*

Bilarna jag tittar på och läser om är porsche turbo från 01 och gt3an.

Bilen ska köras på bana och kunna ligga länge och hårt på motorvägen också om man vill ta en bilsemester någonstans.

Gt3an har jag förstått är billigare att äga emot turbon.
Vikten är ju avsevärt högre i turbon samt att det är lite för mycket lyx för rejs känslan som man ändå vill ha.
Eller vad vet jag, jag har inte provkört någon av dessa bara åkt med i en gt3a på nurburgring och den var minst sagt hårt och underbar =).


Vad skulle krävas för att få en turbomodell att gå som en gt3a runt banan, pengar och i delar?

De ligger ungefär på samma prisklass vad jag kan se.


Hejsan svejsan.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Vad menar du med "gå som en gt3a runt banan"?
I hastighet är de väl ungefär lika snabba vad jag förstått (även om någon säkert kommer att säga emot).
I känsla skiljer det nog en hel del, den ena är lättare, har sugmotor och är bakhjulsdriven. Den andra tyngre, har turbomotor och fyrhjulsdrift.
Känslan kommer antagligen alltid att vara olika även om du modifierar dem.
Fundera på vad du vill ha bilen till och var ärlig mot dig själv då du gör det.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005
Inlägg: 342



ska du ngnstans när en bana; GT3. Finns inget annat val.... Du kommer bara bli fattig om du väljer turbon.

_________________
Andreas Håkansta
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Tackar för svaren.

Tänkte mer på vad krävs för en turbo ska gå som en gt3a på bana eftersom den inte är lika snabb på bana som gt3an så borde det krävas en del modds men som sagt.

gt3an är ju mer präglad för bana men på väg till banan är det ju roligt att kunna ha lite fart också och om man då skulle ha en turbo istället vad krävs det då för modds att få den att gå runt banan som en gt3a.


Jag vet också att gt3an är bäst för bana men man åker ju även utanför banan ibland =)

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



En GT3:a eller en turbo går inte automatiskt fort utom möjligen rakt fram utan det är piloten bakom ratten som gör att det går fort

om du skall gå på Turbospåret kolla in Pär's bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31902 den går riktigt bra med en duktig chaffis som Pär

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Folk säger så mycket som inte har koll på nått, syftar inte på denna tråd

Är lite olika saker man måste fråga sig själv när man står inför detta val, vad ska man ha bilen till...HU rär man som förare, vad har man får mål med bilen osv

Det är väldigt få männiksor som köper sin bil för att bara köra bana, oftast så ska manha bilen som en sommar bil och den ska gå ett par ban träffar men även gå ett anntal hundra mil på gatan, då är valet turbon självklart..har man bilen för att åka bana typ 10-15 träffar och bara tar fram den för att åka till banan då är gt3an kanske mer rätt, men inte i mina ögon heller, då är en moddad turbo eller gt2 mer rätt ändå, detta är för en bil utan turbo finns liksom inte i mina ögon..

En turbo med en bra chassie sats och lite mer små skaer åker ifrån en gt3 på bana, och presterat bättre på gatan med, att gt3an är så poppis i så mångas ögon är för porsche har marknads för den som derras ban vapen, men en turbo med lite gt3 modds så den närmare sig det bästa alltså en gt2a är mitt val alla dagar i veckan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Jag har uppenbarligen fallit för Porsches marknadsföring, jag gillar GTX vagnarna och för mig känns det som en 3:a skulle räcka långt och det är även en av de få bilar jag spekulerar i att byta till om jag hade finanserna för det.

När det sägs att Turbon passar bättre som gatbil måste jag verkligen fråga, vad är det som gör GT3:an så jobbig som gatvagn? Är det att den är obekväm, eller nåt annat? Det syns ju iof. i profilen vad jag har som entusiastbil så jag kanske har skev uppfattning om vad som räknas som bekvämt!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

krämbulle skrev:
Jag har uppenbarligen fallit för Porsches marknadsföring, jag gillar GTX vagnarna och för mig känns det som en 3:a skulle räcka långt och det är även en av de få bilar jag spekulerar i att byta till om jag hade finanserna för det.

När det sägs att Turbon passar bättre som gatbil måste jag verkligen fråga, vad är det som gör GT3:an så jobbig som gatvagn? Är det att den är obekväm, eller nåt annat? Det syns ju iof. i profilen vad jag har som entusiastbil så jag kanske har skev uppfattning om vad som räknas som bekvämt!

//Johan

Antar att GT3 är olämplig som gatbil just för att den är så, i förhållande till Turbon, kompromisslös i chassi och inredning. Det vore ju den uppenbara anledningen iaf.

_________________
Axel Tanner
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

AxelT skrev:
krämbulle skrev:
Jag har uppenbarligen fallit för Porsches marknadsföring, jag gillar GTX vagnarna och för mig känns det som en 3:a skulle räcka långt och det är även en av de få bilar jag spekulerar i att byta till om jag hade finanserna för det.

När det sägs att Turbon passar bättre som gatbil måste jag verkligen fråga, vad är det som gör GT3:an så jobbig som gatvagn? Är det att den är obekväm, eller nåt annat? Det syns ju iof. i profilen vad jag har som entusiastbil så jag kanske har skev uppfattning om vad som räknas som bekvämt!

//Johan

Antar att GT3 är olämplig som gatbil just för att den är så, i förhållande till Turbon, kompromisslös i chassi och inredning. Det vore ju den uppenbara anledningen iaf.


Det är väl bara RS-modellen som kan kallas kompromisslös inredningsmässigt...?

_________________
Mattias Meldert
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2421



Turbon är betydligt gatvänligare än en gt3a. Men jag kan lova, en turbo, helt original, är inte långsam runt en bana!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

meldert skrev:
AxelT skrev:
krämbulle skrev:
Jag har uppenbarligen fallit för Porsches marknadsföring, jag gillar GTX vagnarna och för mig känns det som en 3:a skulle räcka långt och det är även en av de få bilar jag spekulerar i att byta till om jag hade finanserna för det.

När det sägs att Turbon passar bättre som gatbil måste jag verkligen fråga, vad är det som gör GT3:an så jobbig som gatvagn? Är det att den är obekväm, eller nåt annat? Det syns ju iof. i profilen vad jag har som entusiastbil så jag kanske har skev uppfattning om vad som räknas som bekvämt!

//Johan

Antar att GT3 är olämplig som gatbil just för att den är så, i förhållande till Turbon, kompromisslös i chassi och inredning. Det vore ju den uppenbara anledningen iaf.


Det är väl bara RS-modellen som kan kallas kompromisslös inredningsmässigt...?

Jämfört med Turbon är nog GT3 ganska kompromisslös även i sitt snälla utförande. Därav "i förhållande till".

_________________
Axel Tanner
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Jag har inte jämfört ägandekostanderna mellan gt3an och Turbon heller. Någon som sitter på några siffror mellan tummen och pekfingret?

När man pratar om uppgraderingar för Turbon för att gå fint runt banan som en gt3a, pratar man bromsar, dämpare och r däck, eller är det mycket mer saker som koppling, svänghjul, bussningar, länkarmar, krängningshammare och mycket mer saker?

Andrahandsvärdet på gt3an och turbon eftersom detta är en bil som man vill ha kvar många år så tycker jag det är lite viktgit hur det ser ut när man säljer den sen, vilken bil kommer sjunka i värde och vilken bil kommer hålla kvar sig på samma nivå?


Min lärare Micke hade en silver turbo 996 "tweety" som han tagit till ringen när han ägde den och han var ju mer än nöjd med den. Synd att han inte har kvar den dock så man kunde få provköra.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Hej!
Jag tror att Gt3 an kommer ha ett betydligt högre andrahandsvärde. Så brukar det vara med Porsches specialare.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2421



Re:

Mr C skrev:
Hej!
Jag tror att Gt3 an kommer ha ett betydligt högre andrahandsvärde. Så brukar det vara med Porsches specialare.

Det är nog hugget som stucket.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517



Eftersom jag ägt en gt3 cs är jag nog partisk när jag anser att på banan finns det bara ett alternativ, om du inte vill lägga en massa tid och pengar på ombyggnad/underhåll..

MEN jag har bekanta som ägt och plågat både gt3 och 996 turbo på bana och väg. Dom hade tveklöst rekomenderat dig att köpa gt3.

Jag är nog ganska övertygad om att du kommer bli nöjd med vilken du än väljer

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Många vet inte vad skillnader är på bilarn utan går mer på vad dom tror och vad porsche sagt då dom styr folk åt gt3 hållet, vet man skillnader och vad som ska byta så är en turbo så rätt, den blir snabbare på alla sätt liskom

Men gt3 är fin bil med inget snack men lite under motoriserad bara

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
valet och kvalet bra att man inte måste välja snart utan har ett tag på sig ett kolla upp båda bilarnas ägarkostander och timodefierings kostander för att få dom som man vill, priset att modda en turbo tex.
lite avgörande också tycker jag om man köper en dyr bil vill man inte börja med att slänga ut 100 direkt på diverse modds men som ni alla skriver går båda bilarna bra på bana i direkt utförande

i slutändan kanske det står i vilken bil som finns tillgänlig dess skick och pris på just den bilmodellen som avgör.

turbo ligger ju varmt om hjärtat men jag är inte så mycket för lyx och lull lull som väger mycket det är just det.. mera för det råa stuket

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Re:

Supramannen skrev:
Många vet inte vad skillnader är på bilarn utan går mer på vad dom tror och vad porsche sagt då dom styr folk åt gt3 hållet, vet man skillnader och vad som ska byta så är en turbo så rätt, den blir snabbare på alla sätt liskom

Men gt3 är fin bil med inget snack men lite under motoriserad bara


Undatage supermoddade 996 Turbos, vilka tider visar att en Tubor är väsentligt snbbare runt en bana än GT3?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

johann skrev:
Supramannen skrev:
Många vet inte vad skillnader är på bilarn utan går mer på vad dom tror och vad porsche sagt då dom styr folk åt gt3 hållet, vet man skillnader och vad som ska byta så är en turbo så rätt, den blir snabbare på alla sätt liskom

Men gt3 är fin bil med inget snack men lite under motoriserad bara


Undatage supermoddade 996 Turbos, vilka tider visar att en Tubor är väsentligt snbbare runt en bana än GT3?


behöver inte modda mycket alls, kolla på macburn den äter gt3 på löpande band

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jt996
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 7



Intressant tråd då jag själv kör 996 Turbo och nu ska uppgradera för att få den lite mer "ban-inriktad". Det jag siktar på nu är nytt chassi och bromsar. Bromsarna känns helt slut efter ett banmöte, men jag kör också ganska mycket på ett banmöte. I mitt tycke är GT3 och Turbo väldigt olika. På rakan har GT3 inte en chans, i kurvorna känns GT3 snabbare. Vilket den antagligen är. Dock körde jag väldigt jämnt med en GT3 CS sist jag körde på Kinnekulle. Om det beror på mig som förare i turbon eller på föraren i GT3an låter jag vara osagt . Men vill du ha en bil som du kan köra lite bana och kanske en bil semester i europa med, då rekommenderar jag turbon. Men du ska veta att turbon älskar soppa under banmöten. Sist började vi köra klockan 9 och så tankade jag runt 12. Runt 15.00 fick jag tanka igen..

_________________
Joakim Träff
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

jt996 skrev:
Intressant tråd då jag själv kör 996 Turbo och nu ska uppgradera för att få den lite mer "ban-inriktad". Det jag siktar på nu är nytt chassi och bromsar. Bromsarna känns helt slut efter ett banmöte, men jag kör också ganska mycket på ett banmöte. I mitt tycke är GT3 och Turbo väldigt olika. På rakan har GT3 inte en chans, i kurvorna känns GT3 snabbare. Vilket den antagligen är. Dock körde jag väldigt jämnt med en GT3 CS sist jag körde på Kinnekulle. Om det beror på mig som förare i turbon eller på föraren i GT3an låter jag vara osagt . Men vill du ha en bil som du kan köra lite bana och kanske en bil semester i europa med, då rekommenderar jag turbon. Men du ska veta att turbon älskar soppa under banmöten. Sist började vi köra klockan 9 och så tankade jag runt 12. Runt 15.00 fick jag tanka igen..


det är för att turbon har halva storlken på tanken typ

en gt2/3 har 80 liters tank

Exakt som du säger ovan, ett litet chassie kit och en liten översyn på bromsar och vips så ha rman en gt3 smiskare som även mår guld på autobahn, men smaken är olika

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (20322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande