Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mazda RX7 cab som banbil?
1, 2   >>
3913 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Någon som har erfarenhet av dessa, dvs. generation FC. Vill minnas att det var någon här på forumet som körde Porsche 944cab på bana, sen så verkar Miator kunna gå ganska snabbt även när det svänger, så helt hopplöst borde det väl inte vara med en RX7'a?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Varför inte välja en coupé istället?

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
Varför inte välja en coupé istället?

Utbudet av RX7 FC turbo coupe till vettiga pengar är betydligt mindre, dessutom känns chansen för att hitta ett rostfritt välskött ex. större om man väljer glassätarbilen
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Re: Mazda RX7 cab som banbil?

Andrew Petrykowski skrev:
sen så verkar Miator kunna gå ganska snabbt även när det svänger, så helt hopplöst borde det väl inte vara med en RX7'a?

Det skiljer väldigt mycket mellan hur FC:n och Miatan är konstruerade, Miatan är mer lik FD:n.
Men FC coupé funkar ju bra så jag tror inte heller att caben är hopplös. Den delar ju coupéns gynsamma motorplacering och borde ha ännu lägre tyngdpunkt.

cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Jag har en lätt rostad FC-kaross som jag inte hinner göra någonting på just nu till salu. Komplett utan motor och växellåda med lite rostig plåt på köpet. Din för 6000kr!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

cocoanton skrev:
Jag har en lätt rostad FC-kaross som jag inte hinner göra någonting på just nu till salu. Komplett utan motor och växellåda med lite rostig plåt på köpet. Din för 6000kr!

Hade varit intressant om jag inte föddes med tummen mitt i hand
men tackar för erbjudandet
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

cocoanton skrev:

Det mesta går att operera thumbs up

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Lind4hl skrev:
cocoanton skrev:

Det mesta går att operera thumbs up

Det sägs juh det, men jag tror inte riktigt du förstår magnituden av mitt mek-handikapp
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

Jag ifrågasätter en RX-7 cab på bana pga vikten. EN stor del av vinsten med en RX-7a är just att vikten är låg bortsett från just cabben då.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

EDC skrev:
Jag ifrågasätter en RX-7 cab på bana pga vikten. EN stor del av vinsten med en RX-7a oavsett generation är just att vikten är låg bortsett från just cabben då. Extra så mycket gen1 och gen 3. Gen 2 är väl tyngst och lägg därtill cab-vikten så blir det lite väl lite för banan.

Kikad precis på transportstyrelsen på en importerad cab, tjäntevikt över 1500kg!!! Stämmer det verkligen, isf är juh en BMW 325 E36 lättare
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

Låter ganska spot on. Vanliga gen2 coupe ligger väl runt 1300-1350 väl. Lägg till 150 KG för att styva upp bilen o presto. Men jämför med en 325 cab får du se Är väl samma tillägg där ca 150 KG brukar vara standard o lägga på när det gäller en cab.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

EDC skrev:
Låter ganska spot on. Vanliga gen2 coupe ligger väl runt 1300-1350 väl. Lägg till 150 KG för att styva upp bilen o presto. Men jämför med en 325 cab får du se Är väl samma tillägg där ca 150 KG brukar vara standard o lägga på när det gäller en cab.

Då vart inte det inte intressant med någon RX7 cab isf, kommer nog en ny dum tråd från mig snart
Citera
Neider
Västerås
Här sen Jan 2004

Tack för du ställde denna fråga här.
Var med inne på rx-7 cab av samma annledningar men trode aldrig att vikten var så hög.

Så tack man slapp göra ett misstag thumbs up
Eller fundera för länge på att göra ett

Audi a3 sedan Limousine 2.0. Tdi-14
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Vet inte hur det är med cab:en men när det gäller coupén så verkar vikterna variera en del. Det finns bevisligen bilar som är betydligt lättare än uppgiven vikt. Gissningsvis beroende på utrustningsnivå. Dock certades nog alla varianter med samma (höga) vikt i pappren.
Sen är ju cabben garanterat ganska tung även i sina mest lågspecade utföranden så den är nog mer lämpad för posering vid glasskiosken.

Antar att du är ute efter en turbo? För de sugmotoriserade coupébilarna tycker jag inte brukar vara dyra....

Citera
Levinsson
Borås
Här sen Sep 2008

Här är en billig sugis:

http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=2673

Jag citerar mig själv från en tidigare tråd:

Levinsson skrev:
firefish skrev:
Tack för alla svar.
Jag ska kolla upp gen1 wankel.

Inom 50k skall inte själva driften rymmas utan "bara" själva bilen i rejsklart skick.

Frontmotorporsche, merca 190, miata går bort då denna nya bil kanske inte är min egen personliga utan något annat.

Skulle jag välja en bil att bygga åt mig själv låg nog 944 85b+ bra till.

Jag kan tipsa om en Gen 2 Rx-7 (FC) som ligger ute till VÄLDIGT bra pris på wankelregistret.se:
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=2673

Det finns mer eftermarknadsdelar till Rx-7 FD (Gen 3), men priserna till FC är betydligt bättre! T.ex. detta kompletta bussningkit: http://www.sfxperformance.com/parts/ENE1118101R.htm.

FC finns med två olika chassin, Amerikanskt och Japanskt. USA chassit är mer komfort anpassat och därför inte lika lämpligt till banbygge. Enklast att se skillnad på detta är antalet hjulbultar, USA = 4st, Japan = 5st.

Är själv tillsammans med två polare i startfasen med ett FC projekt: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?thread_id=1637. Dock är detta ett långtidsprojekt där 50k inte kommer räcka...

/Levinsson

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Sugis är tyvärr inte intressant, har tröttnat rejält på att åka undermotoriserat och vill prova bana med lite mer effekt, jag hann dessvärre aldrig ta ut Subban jag hade i Japan på bana, men blodad tand fick man av att harva runt i den bilen på allmänna vägar!
Citera
Levinsson
Borås
Här sen Sep 2008

Vilken prisklass på bil och projekt pratar vi om?

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Levinsson skrev:
Vilken prisklass på bil och projekt pratar vi om då?

Vill hålla mig så långt under 50k som bara möjligt, något större projekt lär det inte bli utan tanken är att köpa så färdigt som möjligt, fast just nu är det enbart i spekulationsstadiet, sitter och övervägar huruvida jag ska lägga pengar på en rolig mc eller ej också
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Sugis är tyvärr inte intressant, har tröttnat rejält på att åka undermotoriserat och vill prova bana med lite mer effekt, jag hann dessvärre aldrig ta ut Subban jag hade i Japan på bana, men blodad tand fick man av att harva runt i den bilen på allmänna vägar!

Du kan ju porta (eller låta någon annan göra det kanske). Då blir den inte undermotoriserad

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:

Du kan ju porta (eller låta någon annan göra det kanske). Då blir den inte undermotoriserad

Berätta mer! Sugmotortrim är vad jag förstått väldigt dyrt sett till effekt per krona investerat, är fallet annorlunda med wankel-motorer?
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005

Re:

Wankelsport skrev:

Berätta mer! Sugmotortrim är vad jag förstått väldigt dyrt sett till effekt per krona investerat, är fallet annorlunda med wankel-motorer?

Inget är billigt... Men på wankel så får du iaf mer hästkrafter per krona än en vanlig otto motor om man säger så.
Men att öppna motorn och få den portad så räkna med iaf 15.000-25.000kr, för när man väl öppnar och ska ha den som ban bil vill man nog byta till lite värre saker. Sen en ökning på ca 40-80hk, beroende på vilken portning du använder dig av.
Dock är byte av avgas ett måste och det är det som ger mest på en wankel. Så där blir det lite pengar.
På min wankel så ända gången jag märkt av att den var lite undermoteriserad var på långa rakan på mantorp när alla skyliners kom svisande förbi.
Annars när det var kurvigt så hängde man på ganska bra...
Det var med min gamla motor som var mildportad, nu har jag värre och har tyvärr inte hunnit testat motorn än...

http://nosc.worlddisease.net
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande