Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -74 och lite Tii -73 SÅLDA
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (19086 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Tänkte köra igång en tråd om mitt lilla projekt. Omständigheter med jobb å så gör att det troligen inte kommer vara någon turbofart på bygget.
Men Turborovan sitter i motorstödet och väntar

Hittade lite info nu om skärmbreddarna som sitter på bilen. Gissa vart!
På Rejsa såklart! :-) Visade sig att jag haft mailkontakt med en kille i Vänersborg 2004 vilket ledde till ett svar som jag glömt bort.
Men i vilka fula fall så är det denna killens far, i länken som följer, som tillverkat mina breddare:
www.garaget.org/Cordt_Styling

och det var denna killen som också har Cordt breddare som jag mailade med:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9609

Steg 1. är att få igång 1,6L motorn som sitter i nu, bara så att den kan ta sig för egen maskin.
Steg 2. är att byta fronten och fixa lite rost. Skarpa asfaltmattor och förbereda för bur mm.
(Bur är inhandlad nu)

Detta är bilen som ska få alla idér man har i huvudet va det lider. Så originalfantaster får hålla i hatten troligen. Kan trösta dem med att Tii:n som står i vinterförvar nu ska fortsättningsvis förbli original.

EDIT: 2011-01-07... I somras bytte mina 02:or plats. 2002:an som tråden egentligen ska handla om
åkte in på förvaring och Tii:n togs ut på lite träffar och en och annan finkörning och efter det så
har den blivit kvar hemma i garaget. Div. delar är inhandlade och ska under vintern och våren monteras/bytas.
Bilder på detta finns på sista sidan.


Drog fram bilen med Jordfräsen i helgen 2009-11-14 :-P


Här är ska det bara i en fördelare och några slangar som saknas. Soppa i tanken och batteri ska i oxå.


_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Vad är det för breddare på denna bil? kapade PV-skärmar eller? otroligt rå, lite vedbodkänsla. Fräcka fälgar.

_________________
/Anders C
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Vad är det för breddare på denna bil? kapade PV-skärmar eller? otroligt rå, lite vedbodkänsla. Fräcka fälgar.


Jag vet inte vem som gjort dessa breddare. Har sett dem på E21 bara bak på knutan för några år sedan och även på en Ascona A eller B, kom inte ihåg riktigt.
Breddade Revolution på 8 och 9" :-P med Nya Yokohama 235/50-13"

Borde bli lite garagetittartilfälle här snart Anders! Allevåg har blivit av med lite bilar oxå nu (till vinterförvaring), vilket borde ge meckplats åt den röda som stått i hörnet å skämts i ett år nu.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Ja, Asconabreddare kan det vara.
Vems garage ska vi titta i?

_________________
/Anders C
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Ditt kan vi börja med. :-) Sen i mellandagarna kanske jag har kommit någonstans så att det finns anledning att kolla hemma.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Brutala breddare

Dom liknar, men ser inte riktigt lika ut som Ascona/Manta A rallybreddarna i vart fall:

http://image.europeancarweb.com/f/9306178+w750+st0/0407_45z+Opel_ascon . . . .
http://robson.m3rlin.org/cars/wp-content/uploads/2007/11/1973-Opel-man . . . .

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Ja breddarna är feta som tusan! och jag tror det blir riktigt bra med hjulen. Bara man sänker den en
10-15cm :-P Får se om det blir bakhängstuk på den eller jämnhög.

Jag tror den designen på breddare har använts till alla möjliga bilmodeller men att jag än så länge bara sett dem på Opel och BMW. Jag är inte så haj på plast och ingen direkt fan av det heller, men jag skulle väl kunna tänka mig att med lite snitts så skulle man kunna plasta om berddare så att de passar lite allt möjligt.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare

Demontering av front och framskärmar


Provmontering av fronten och framskärmarna. Passformen är ju si sådär kan jag säg. Klonkeholm grejer

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Här händer det inte mycket. Det är kallt som fan i garaget och snön ligger djup. Och jag ligger ute på jobb titt som tätt. Men suget att hålla på och ispirationen på rejsa håller drömmen vid liv . Nästa helg kanske, kanske. :-/

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Kalasfränt bygge, här måste man ju kolla in nån mer gång. thumbs up

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Blev lite meck idag iallafall. Skruvade på alla fethjulen och pillade dit slangen mellan kopplingssylindern och slavcylindern, så nu är heeela drivlinan ihop monterad kan man säg.
Blev lite bilder oxå :-)


Framifrån, saknar skärmbreddarna änsålänge eftersom det är nya skärmar
och jag har inte vågat såga i de nya skärmarna ännu.


Bakifrån, behöver verkligen breddare! Men jag är inte hundra på att jag ska
använda de breddarna jag har.


Bagage, här va det bytt av någon ägare.


Förarplats, här vill man sitta å ratta en vacker dag. Vågar jag säga Knutstorp
i augusti 2010 :-S

Fundrara på grupp H breddare som Götesson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42337 har på sin Alpina 02:a, dock så tror jag inte de räcker till :-/ Men, men vi får se va som händer. Har även fått lite bud på bilen, så det kan bli försäljning och ny motor till Tii:n istället som är välbehövligt.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Idag blev det lite garagetid, kors i taket!
Det som stog på vill göra listan för dagen var att montera i ett instrumenthus, genrör och byxrör. Sen hade det ju vart gött om den tänt till lite oxå, men det får vänta. Jag är inte hundra på att tändningen står rätt heller. Men motorn gick runt iaf. Och jag fick gjort det som jag vill ha gjort. :-)
Detta var kanske ett litet steg för ev. läsare med ett stort steg för mig eftersom det så sällan blir tid i garaget. Bilder kommer vid uppstart, en stillbild på en motor som går runt på startmotorn är det nog ingen som går igång på.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Lite bildupdate på vad som hänt senaste dagarna. Förutom lättare lackrengöring på tak och bagagelucka så har jag å "doktor 02" haft igång 1600 motorn och kört några dm fram och tillbaka, för att sedan fira med att köra in monstret för egen maskin i garaget
Anledningen till att det inte blev mer kört är att det visade sig saknas en frostplugg och att bromsarna inte har kollats över Hade det bara gått att fylla kylvätska så hade jag , för handbromsen funkar ju...
och igår kväll har höger fjäderben vart av och fått ett lager hammarlack och kapad fjäder (2 varv). Det får duga sålänge. Även bromsoket har juckats upp, förvånadsvärt lätt faktiskt eftersom bilen stått i X antal år. Men nya bromsklossar måste på. Hoppas bara att vänster sida är lika bra :-/


Började lite i ena hörnet och fick mersmak. Kl. 02:00 var jag nöjd och gick in.


Taket börjar bli färdigt oxå! Med en maskin hade det blivit än bättre :-)


Allt är i relativt bra skick, så lite stålborste och rostskyddsfärg blir bra, plus tectyl.


Silver hammarlack blir lagom rejsigt, ny röd rejsingfjäder hade inte skadat...
Blir en senare fråga, nu ska den ner på backen så motivationen bubblar över :-)

Ikväll kanske det blir vänster fjäderben

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Jaha! Det var inte lika fint på vänster sida! :-( Spindelleden var tvärslut och det innebär att man måste dela på fjäderben och styrarm. Tre skruvar som regel går av och sen måste man antingen värma å svetsa ut den eller borra ur och sätta helicoil. Det blir det senare alternativet eftersom jag inte har någon superbra svets och ingen gassvets att värma med. Blir en tripp till gamla jobbet i gbg nästa vecka å dra in en helicoil.



Nu till helgen är det Mantorp som gäller, fast inte med 02:a tyvärr. Det blir med pendlardroskan som det blivit lite racestuk på med svarta plåtfälgar bak. Fick tag på ett lika nytt å fint reservhjul (Pirelli P600 från -93) som jag själv hade i bagaget på denna bilen. Tycker det är lite slöseri att inte använda spitt nya däck. Någon som har fler att sälja?


_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Blev lite meck igår med avgassystemet. Måttade å tejpade ihop det och det kommer nog bli bra, ska bara svissa ihop det nu. Blev lite tajt över bakaxelbalken med 2,5".


Längre fram så är det bara raka rör :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Nu har Projektbilen flyttat till ladan där 2002Tii:n brukar stå och 2002Tii:n är hemtagen för fix innan knutstorpträffen :-) Men det blev ett ljudklipp på Projektbilen när den KÖRDES upp på kärran
:-)

Ljudklipp på avgassystemet... http://www.youtube.com/watch?v=fLCy67h0eyg

Så jag kapar min tråd med lite bilder på 2002Tii:n


Hemkommen och fick direkt ny olja i motorn, snart åker den in i garaget.


Typ så här ser det ut på en bil som är "nästan rostfri". Var visst lite mer än beräknat.


Efter en del jobb å blev det epoxifärg från Feltema. Får se hur det funkar...

Det som fixats och ska fixas på denna redan körklara, besiktigade, oskattade och försäkrade bilen
innan jag drar till Knutstorp på fredag

Inredning, matta,baksäte, dörrsidor (X)
Torkaramatur och elen till det..........(X)
Rost..............................................(X)
Kupefläkt......................................(X)
Kopplat klockan och varvräknaren...(X)
Slipa till och rostkydda under..........(X)
Koppla på hastighetswiren..............(X)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



bmw_ixen skrev:






Trodde alla förstärkte bärarmarna , fick tips från en rally åkare om att fixa det ( Boxar )

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Nä alla förstärker dem inte verkar det som... Rally är ju lite elakare mot hjulupphängningen än åka på banan bil, så det kommer i så fall fixas om det behövs. Och i så fall ska de förlängas för å få mer camber. Åh gör man det så ska man nog dessutom fundera på att tillverka en egen bärarm och då kan man även se sig om efter ett modernare fjäderben.
Slutsats! I första han ska bilen ut på banan och i andra hand kommer den uppdateras efter hand.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare

Före


Efter en 15min så var hela fronten av. Bör kanske nämna att jag skruvade dit fronten och framskärmarna själv för några år sedan och efter det så har den bara varit sommarkörd.

Det som ska göras nu i vinter är att byta bägge hjulhusen och sen svetsa dit front och framskärmar så rätt å riktigt jag har möjlighet och kunskap till.
För att inte hela frontpartiet ska bli snett å vint så ska motor och växellåda ur och fjäderbenen inkl. bärarmar ska bort. Troligen så kommer framvagnsbalken sitta kvar som stöd mellan rambenen.
Riktigt seriöst hade det ju varit att montera upp hela rasket i en jigg, men det har jag inte budget för på långa vägar, men jag ska försöka väga in den så gott det går med plåtbitar/shims på höga pallbockar som står på så sätt att de inte belastar rambenen.
Jag ska för mitt liv försöka begränsa mig så att den inte blir en "trailerqueen", för då kommer det stå i garaget i 10år innan den är klar.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Blev lite mera meck idag faktiskt. Dock så är det mest demontering än så läng och ständigt dåligt samvete för det låga tempot. Men garaget är trångt, buckligt kallt golv och dessutom ordning och för mycket grejer. Oordningen går sakta men säket åt mer ordning hållet och för mycket grejer beror väl på "02-hjärnan" Typ att det här kan ju vara bra att ha någon gång...


Motorn och växellåda ur!

Nästa garagetillfälle så ska elsystemet dras in i kupen och bromssystemet demonteras. Kanske redan ikväll! Är ju P3 Dans repris med Elektronisk musik från 80-90 talet

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 828


Trådstartare
Blev lite urrivning av bromssystem och pedalbox, så nu börjar den närma sig uppallning och uppmätning av framänden mm. Ska försöka få ihop någon typ av jigg för att få allt på rätt plats igen.

Har även börjat på en beställningslista idag. Den kommer bli låååång! Bara all gummiduttar, renoveringssats till kopplingscylindrar mm. Har till och med lagt in de små plastpluttarna som ska sitta på gängan till skruvarna för bromsvätskebehållaren, som förövrigt blir ny oxå.


Pedalboxen är bortttagen



Tomt va det här!

Nästa garagesväng blir det till å plocka ihop lite delar som ska blästaras och lackas.
Kommer nog att bli en sväng till www.specialsvarv.se skulle jag tro inom kort...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -74 och lite Tii -73 SÅLDA
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (19086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande