Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorbyten och reg-besiktningar?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4289 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Motorbyten och reg-besiktningar?

Lite OT på rejsa.nu kanske, men jag hoppas på kunnandet här. Det är ju en hel hoper bilbyggare här.

Vad gäller på motorbyten på äldre bilar i samband med registreringsbesiktningar? Bilen är en gatbil.

Ett scenario kan vara att karossen är från en fabrikant och motorn från en annan. Ett annat scenario är att motorn byts till en modernare variant av en motor som dock inte funnits i modellen tidigare.

(Nä, det är inte killen som skrivit inlägget som medverkar i filmen... )

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sätta Saabmotorer i Porschar verkar ju poppis på forumet, det är väl inget sådant du planerar?

Borde bli bra snurr i 924:an med din Saabmaskin i iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Andreas, visst har tanken existerat i min vilda fantasi... (Men 924:an e ganska trång i motorrummet i både bredd o höjd...)

I ena fallet är det fantasin "Annat fabrikat på motor i 924-kaross", i den andra är det "Modernare Saab-motor i äldre kaross".

Men själv är jag mest nyfiken, projektidén är inte min. Jag lever nämligen på nudlar och försöker få ihop pengar till min 924:a som ska vara standard... Till en början!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Vilken årsmodell är det ??

Antar att det är nån gång mellan 1976-88 eller ?
och har inte katalysator orginal ?
Då finns det ett undantag som man kan använda sig av..
Man gör ett "uppdatering" av bilen, dvs att man monterar en motor som har katalysator orginal med komplett avgasrening.
Det innebär att man ska montera motorn med orginal insprutning, kolkanister och katalysator.
Ev. måste man bygga om påfyllningsröret till tanken så man får den mindre diameter som är på bilar nyare än 88(det åkte jag på..)
Motorn får givetviss inte ge mer effekt/vrid än vad tillverkaren har sagt är max.

Gör man så här behöver man inte papper på något...
Så har jag gjort, inga problem.

http://ascona400.pointclark.net/gallery/min_ascona
Lite bilder...

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
Aha! Tackar, Emil! Det var synneligen intressant.

I mtt fall: 1979
I det andra fallet: 1991...
om ursprungsbilen är utrustad med kat, då är det alltså värre? Inget sätt att regga om bilen då?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Ascona 400 skrev:
Vilken årsmodell är det ??

Antar att det är nån gång mellan 1976-88 eller ?
och har inte katalysator orginal ?
Då finns det ett undantag som man kan använda sig av..
Man gör ett "uppdatering" av bilen, dvs att man monterar en motor som har katalysator orginal med komplett avgasrening.
Det innebär att man ska montera motorn med orginal insprutning, kolkanister och katalysator.
Ev. måste man bygga om påfyllningsröret till tanken så man får den mindre diameter som är på bilar nyare än 88(det åkte jag på..)
Motorn får givetviss inte ge mer effekt/vrid än vad tillverkaren har sagt är max.

Gör man så här behöver man inte papper på något...
Så har jag gjort, inga problem.

http://ascona400.pointclark.net/gallery/min_ascona
Lite bilder...


om man skulle ta en gammal rostig daihatsun utan kisse, får man då hissa ned vw W12'a i den bara man monterar katt o rubbet?
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Magnus K skrev:
Aha! Tackar, Emil! Det var synneligen intressant.

I mtt fall: 1979
I det andra fallet: 1991...
om ursprungsbilen är utrustad med kat, då är det alltså värre? Inget sätt att regga om bilen då?


Ska gå att regga om, men nya motorn måste ha kat. Du måste även byta hela bromssytemet om jag har fattat det hela rätt.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Andrew Petrykowski skrev:

om man skulle ta en gammal rostig daihatsun utan kisse, får man då hissa ned vw W12'a i den bara man monterar katt o rubbet?


15kw/100kg ska det nog vara också? Eller vad gäller för reg. bes.

Men det kan nog lösa sig med rejäla blyplattor i bilen.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Eric Josefsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

om man skulle ta en gammal rostig daihatsun utan kisse, får man då hissa ned vw W12'a i den bara man monterar katt o rubbet?


15kw/100kg ska det nog vara också? Eller vad gäller för reg. bes.

Men det kan nog lösa sig med rejäla blyplattor i bilen.


jo, men han skrev att det inte behövdes några andra papper om man bara hissade i en upgraderad motor. Jag antog att man slapp regga om bilen då utan att det bara blev en sån dära avvikandepunkt på regpappret.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andrew Petrykowski skrev:
jo, men han skrev att det inte behövdes några andra papper om man bara hissade i en upgraderad motor. Jag antog att man slapp regga om bilen då utan att det bara blev en sån dära avvikandepunkt på regpappret.


Missade du: Motorn får givetviss inte ge mer effekt/vrid än vad tillverkaren har sagt är max....

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kristian Larsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
jo, men han skrev att det inte behövdes några andra papper om man bara hissade i en upgraderad motor. Jag antog att man slapp regga om bilen då utan att det bara blev en sån dära avvikandepunkt på regpappret.


Missade du: Motorn får givetviss inte ge mer effekt/vrid än vad tillverkaren har sagt är max....


Nej, det missade jag inte. Men jag trodde du menade tillverkaren av motorn i fråga, inte bilen som skulle få ny motor.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Jag har pratat med bilprovningens tekniska avdelning om att plocka i en saab b234 i en nissan 200sx, och han gav inget klart svar utan mumlade en massa saker som jag redan visste.

Han nämde dock ingenting om bromsuppgradering.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Registrera som amatörbygt fordon.... myyyyycket jobb å inte alls gratis men då slipper man mycket problem (skapar iofs många nya)... 15kw / 100kg gäller dock fortfarande.... > men när det gäller val av motor mm... så är det bara att välja fritt (i stort sett) thumbs up

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003
Inlägg: 135



Magnus K !
Min bil är oxså en 79a, det är bara att kasta i en motor
Nyare bilar så blir det lite annat..
Eftersom det undantag som man kan regga bilar mellan 76-88 inte gäller.
Då behöver man nog en hel del papper för att det ska gå.
Testa att höra med "TheRealPinto" på forumet han har bra koll på saker.


Man kan inte regga en bil med mer effekt/vrid än vad tillverkaren angivet som max. I vissa fall så har inte tillverkaren satt några högre siffror än vad den starkaste motorn i modellen ger, typ bmw.
Då får man gå på den effekten.
Har iofs hört att man kan få gå upp 10% på effekten och 20 % på vridet vet dock inte om detta stämmer..

15kw/100kg gäller amatörbyggen samt ombyggda fordon...

Bromsuppdatering kan man behöva göra..

_________________
Mitsubishi Evo TME RS
Opel Ascona 400


MVH Emil Olsson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
OK, tack allihopa, speciellt Emil!

Tror att jag ska inrikta mitt projekt på
1. besiktningsbart skick
2. rostlagning
innen uppgraderingar blir inplanerade.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Nu ska vi försöka reda ut detta (igen...hihi...)

ALLA motorbyten där man byter till en motor som inte är 100% identisk med original, måste regbesiktas. Alla.

För att man ska kunna regga med nya motorn måste två "huvudkrav" vara uppfyllda;
A. Motorn måste klara de krav som avgasbestämmelserna sätter upp
B. Motorn måste ligga inom tillåtna värden på effekt och vridmoment

För A gäller olika krav beroende på årsmodell, lite förenklat;
1. tom 1975; Vilken motor som helst är OK, bara den har sluten vevhusventilation och ger max 4,5% Co på tomgång

2. 1976-1988; Motorn måste antingen vara avgascertifierad i Sverige (dvs i strikt originalskick från en svensksåld bil) och det måste bevisas med intyg, ELLER så måste motorn ha katalysator, lambdasond och kolkanisteravluftning av tanken samt klara utsläppsvärdena för en kattad bil vid kontrollbes - inga intyg krävs på avgasreningen

3. 1989 och framåt; Motorn måste vara avgascertifierad, intyg på detta krävs, motorn måste också uppfylla avgaskraven för bilens årsmodell vilket i princip betyder att den måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare

För B tolkar Bilprovningen oftast reglerna som att så länge man ökar effekten med max 20% och vridet med max 10%, ELLER så länge man är inom eventuella gränsvärden som tillverkaren satt, så är det bara att regbesikta (förutsatt att A uppfylls förstås).

Det finns en möjlighet att gå förbi 20%/10%/tillverkarens intyg och det är om man reggar som ombyggt fordon. Kräver som någon nämnt till exempel att man byter minst motor och drivlina samt hela bromssystemet, och då kan man få ha max 15kW/100kg tjänstevikt - förutsatt att SFRo anser att bilen klarar den nya effekten. SFRo-besiktning krävs. A måste fortfarande uppfyllas, ingen skillnad där.

Ska man planera ett bygge för att "passa" de reglerna så ser man alltså ganska fort att det är smart att bygga på årsmodeller före 1989 (och att använda motor med kat, förstås) och det är smart att bygga på bilar med klenaste motorn/bromsarna (eftersom det då är större incitament att ändå uppgradera dem) om man inte ska ha monstereffekt. Ibland är 20% ökning av ursprungseffekten mer än 15kW/100kg tjänstevikt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gustaf// thumbs up

Magnus// Det som Gustaf precis gett svar på är en återkommande frågeställning. Kan vara läge att lägga upp någonstans...
Kanske något för "best-of"-forumet?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886


Trådstartare
ord o inga visor där från Gustaf. thumbs up Tackar för alla svar!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Hur bevisar man sin effekt i motorn om den är modifierad?

Det står juh på SFRo's sida att bromsintyg inte accepteras utan motornummer avser effekt, vilket jag förusätter avser orginalmotorer.

Så hur gör man om motorn är modifierad?
Inte nödvändigtvis för att öka effekten, utan kanske bara av utrymmes skäl...

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



David Berglund skrev:
Hur bevisar man sin effekt i motorn om den är modifierad?

Det står juh på SFRo's sida att bromsintyg inte accepteras utan motornummer avser effekt, vilket jag förusätter avser orginalmotorer.

Så hur gör man om motorn är modifierad?
Inte nödvändigtvis för att öka effekten, utan kanske bara av utrymmes skäl...


Hur är den moddad? Jag har fått min Kadett Gsi -90 godkänd med Calibra T.motor. Det som kollades på Opelverkstan (komponentkontrollen) Var att alla detaljer som är väsentliga för avgasreningen hade rätt nummer. Vad som kan vara svårt att se i en sån kontroll är om det sitter ett större kompressorhjul i ett uppsvarvat originalhus, om det sitter ett utbytt chip i databoxen, om wastegateklockan är bytt (ingår i turbons artikelnr) eller om kammarna är bytta.

Att flytta en original laddluftkylare av utrymmesskäl lär ingen klaga på, däremot om den byts ut till en annan

Att rulla igenom med tex ett kompressorbygge på samma motor är nog däremot svårt.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Visst vore infon bra i "Best-of" men i så fall bör det väl inte flyttas dit innan tråden "självdör"...

Ändringar av motorn "får" egentligen bara utföras om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre. I så fall är det egentligen upp till besiktningsmannen på Bilprovningen (det är Bilprovningen och inte SFRo som ogillar bromspapper i första hand) att avgöra hur effekten ska bevisas. Det beror också på hur motorn är ändrad, och vad bromspapperen visar. Till exempel är det betydligt mer uppskattat om man har en liten motor där man ökat effekten (typ turbokonvertering) än om man har en stor motor som "stryps" (typ Cheva V8 som ger 122 hk...). I de allra flesta fall går det bra med (rimliga) intyg från rullande landsväg.

Ändringarna ska vara "uppenbara och varaktiga" för att det ska bli tal om bromspapper.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Motorbyten och reg-besiktningar?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande