| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trådledare vid Mig/Mag svetsning
|
3 besök senaste veckan (3277 totalt) |
|
Hej! Jag har problem med att jag inte verkar få fram tillräckligt med gas till munstycket i min svets, resultatet av mina svetsförsök ser ut som vulkaner
Är det någon som kan hjälpa mig med information om hur långt fram i handtaget som trådledaren skall räcka? Dessutom hjälp med vart man kan finna vettig information gällande inställningar av En enfas 180A Kemppi svets? Mvh Peter _________________ Peter Einarsson PCS 7739 |
|
Kolla efter skador på slangpaket, sprickor osv. Kolla även o-ringen som tätar slangpaketet in i svetsen. skruva upp gasflödet en aning och lyssna då du trycker på knappen. det ska väsa tydligt i handtaget då gasen kommer. I övrigt, defekt gasklocka? Kollat att gas kommer ur klockan direkt på flaskan?
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
|
lättast är om ni är två, en som svetsar och en som justerar innställningarna,
du kan ha hål på plastslangen för gasen, alt så har tråden punktrat den. kolla även att gasens väg från flaskan genom svetsen är tät, kan vara en dålig koppling om du har tur. även o-ringen som nämts kan behöva bytas (förutsatt att du har ett avtagbart slangpaket) inga yttre skador som är synliga, har slangpaketet varit hårt ihoprullat kan innerlinen knäckas och tråden ta fel väg och punktera slangen. skaffa dej en sprayburk med läcksökare, jag renoverar och servar bla slangpaket så jag har varit med om konstiga läckor. på dom flesta bättre svetsar kan man stänga av trådmatningen för att ex, mäta gasen så skaffa dej en gasflödesmätare, hålls mot gashylsan. _________________ peter johansson |
|
innerlinen skall skalas ca30-40cm beroende på att när du svetsar blir det väldigt varmt i/vid hantaget och plasten smälter, om plasten trängt in i innerlinen alt, smält hål i gasslangen (ovanligt).
har du otur och får en skadar på slangpaketet kan du få korta det en bra bit om det går att rädda och inte blir FÖR kort. man byter även ut inner linen om den är skadad, rostig eller knäckt. den bör gå jäms med eller lite 1-2 mm utanför gasspridaren (den i mässing) för bästa kontakt. vilken storlek är det på innerlinen och vilken längd jag har ett stort urval av bla innerliners, och dessa kan vara färgmärkta vit,röd,eller blå mm. _________________ peter johansson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3277 totalt) |