| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vagnbok med skruvbur - vad krävs?
|
1724 besök totalt |
|
Kollar möjligheten att sätta en skruvbur i bilen som uppfyller SBFs krav. Läste TR men utan att bli mycket klokare. SBF kräver: "Den ska antingen vara: a) Tillverkad i överensstämmelse med efterföljande artiklar. b) Certifierad av ett ASN i överensstämmelse med certifierings/homologeringsregler för skyddsburar. Ett homologeringscertifikat godkänt av ASN samt undertecknat av en kvalificerad tekniker representerad tillverkaren ska kunna uppvisas vid varje tävlingens förbesiktning. Certifikatetet ska innehålla ritning, fotografier på hela skyddsburen och måste verifiera att hela skyddsburen uppfyller dessa bestämmelser. En skyddsbur som homologerats av ett ASN och finns tillgänglig på den öppna marknaden fr.o.m. 2003-01-01 måste kunna identifieras genom en identitetsmärkning fastsatt på buren av Burtillverkaren, denna identitetsmärkning får inte vara möjlig att kopiera eller att flytta. (präglad, graverad eller självförstörande självhäftande dekal). Denna identitetsmärkning ska vara försedd med tillverkarens firmanamn, certifikatsnummer och det individuella serienumret som tillverkaren har. Dessutom ska ett certifikat som innehåller samma uppgifter finnas till bilen och kunna uppvisas i tävlingsbesiktningen. c) Homologerat av FIA i överensstämmelse med homologeringsreglerna för skyddsburar. Skyddsburen ska vara ett tillägg (Vo) till bilens homologeringshandlingen som FIA godkänt. Tillverkarens identifikation och serienummer, ska vara lätt att avläsa på alla skyddsburar som homologerats och sålts efter 1997-01-01. Homologeringshandlingen tillhörande skyddsburen ska visa hur och var informationen är placerad och köparen ska få ett numrerat certifikat som överensstämmer med buren." Ni som har detta, vilka papper har ni fått av burtillverkaren att visa upp vid vagnboksbesiktning?
Tacksam för hjälp genom djungeln..
_________________ Rikard Ahlin |
||
|
Re: Vagnbok med skruvbur - vad krävs?
Min är gjord av AMP i Belgien och står i vagnboken som certbyggd (dvs Certifierad av ett ASN ovan). Ett exempel på deras dokument http://www.amp-belgium.be/images/feu Han frågade vilket land jag skulle köra i (det skiljer tydligen lite vad som efterfrågas i olika länder) innan han utan ersättning skickade två kopior som köptes utan kommentar av Vagnboksbesiktaren. Men vad Rallyprodukter och andra certade skickar med för dokument vet jag inte, men det borde vara nåt liknande. |
||
|
Tack Niklas.
En sak jag fortfarande inte riktigt fattar är vad man menar med: "Dessutom ska ett certifikat som innehåller samma uppgifter finnas till bilen och kunna uppvisas i tävlingsbesiktningen"?
||
|
Re:
|
||
|
Enligt TR så skall "Certifikatetet ska innehålla ritning, fotografier på hela skyddsburen".
Har googlat lite på certifikat, men ännu inte hittat nåt med bilder på hela buren?
Någon som har erfarenhet av Wiechers cerifikat? Är det bilder med? Försökt nå Wiechers, men det är inte lätt..
||
|
Re:
Så här ser certifikaten ut från OMP i alla fall. (Från min gamla blå nioelva..)
_________________ -- |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1724 besök totalt |