| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med chassieberäkningar, alt tolk av förkortningar!
|
1323 besök totalt |
|
Jag har fulings excel dokument, men då jag inte riktigt hänger med i hälften av förkortningarna skulle jag behöva lite hjälp... Det är främst vilka fjäderhårdheter jag ska kika efter jag jagar nu! Jag har coilovers bak och ska bygga om för liknande fjädrar fram med ställbar höjd också.
Bilen är en Kadett C som får CIH motor. MR bak = 1 (fjäderbenet sitter i bakaxeln, lutar inget) MR fram = 0.57 har jag kommit fram till.. Viktfördelning ca 60/40 f/b. Totalvikt ca 1000kg. Har hellre lite mjukare fjädrar så man inte bara studsar omkring på gatan och kompenserar med hårdare krängare istället. Jag har 40 mil ner till mittsverigebanan så de blir nog mest gatkörning och en och annan konbana med denna bil! Krängaren fram original är på 45n/mm enligt fulings excel dokument, den hade jag tänkt uppgradera, frågan är hur mycket? Bak har jag ingen krängare alls ännu, har inte börjat fundera på hur jag ska bygga den heller. Har jag förstått de rätt om de är fjädern + krängaren som bestämmer egenfrekvensen eller är de bara fjädrarna? Det jag inte hänger med på i excel är: CGH, en viss procent av höjden på bilen har jag för mig jag läst? var de 40 kanske? RCH fram + bak? TW? WB? K-Fjäder: D? L? Arm? D1? D2? Hjälp uppskattas! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Lite löst ur mitt minne
CGH = Center Gravity Hight RCH = Roll Center Hight K-fjäder = Krängningshämmare D = Diameter L = Längd på fjädern Arm = armen/kniven ut från hämmaren D1 = Diameter 1 D2 = Diameter 2 Kan ha fel på några.. _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
RC är rollcentrumhöjden TW=spårvidd WB=axelavstånd
D är en diammeter, MEN måste sättas i dess sammanhang. L är en längd, men på vad? D1 och D2, se D Arm, hävarm på tex krängaren, måste veta sammanhanget. ps Jag vet att min förklaringar/förkortningar kan vara kryptiska. Så det är bara fråga. EDIT: Tack Anders, du han imällan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
OK då är jag med lite bättre
Men lite riktlinjer på hur man ska fundera och var man ska lägga sig skulle ändå inte vara så dumt
Jag har försökt lägga mig på Rdf/Rdb = 60/40 dvs gränsen för där överstyrt övergår till understyrt! Jag har satt krängaren fram till 90nm och bak till 50. Med 1.6hz fram får jag en fjäderhårdhet på 28.7N/mm men bak för att få Rdf/Rdb att ligga på 60/40 hamnar jag då på 2.2Hz bak med 32.2N/mm? Ska jag ens titta på Rdf/Rdb? Eller ska jag sätta säg 1.6hz fram och 1.7 bak sen försöka balansera upp med krängarens styrka? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re: Hjälp med chassieberäkningar, alt tolk av förkortningar!
En stel axel har ofta olika MR i Roll och i Pitch. I ditt fall är MRroll = avståndet mellan fjädrarna / spårvidden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Ingen aning :S Finns 2 rutor i excel dokumentet och då dom ligger på 60/40 säger de överstyrt, 60.1/39.9 säger den understyrt. eller om de var 59.9/40.1
Avståndet mellan fjädrarna säger du, och hur ska jag räkna med de måttet? :S _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1323 besök totalt |