Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 E30 med 2.7 liters motor.
4868 besök totalt
Medalist
Kungsör
Här sen Jan 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu är det dags att starta en tråd för min tilltänkta banåkar bil.

Tanken är att lätta, fixa bättre väghållning och renovera motorn. Det finns mycket jag vill göra, men det får bli lite i taget.

Bilen köptes avställd, obesiktigad och med en sliten motor så jag kommer börja med att renovera den. Jag gjorde ett leak-down test på den och det visade ca 80% läckage på alla cylindrar. Jag gjorde ett komptest också men det gav knappt utslag på mätaren, den bästa cylindern visade ca 5 bar.

Killen jag köpte bilen av sa att det satt en Hartgemotor i. Det kanske stämmer, jag misstänkte först att det bara var ventilkåpan som var bytt. Idag har jag tagit isär motorn och det är i alla fall längre slag än original, 81mm. Det sitter även en Schrick-kam i. Jag vet inte hur många grader den är på. Någon som vet hur man kollar det?
Däremot så verkar kolvarna vara original och toppen verkar inte portad. Jag har för mig att jag har läst någonstans att det ska vara gjort på Hartges H27 motorer. Det sitter inte heller något extraktorgrenrör och det finns ingen Hartgelogo på styrboxen.





Att göra:

Motor:

[ ] Renovering. Byta lager, kolvringar och slipa in ventiler.
[X] Hårdare ventilfjädrar från Schrick.
[ ] Lättare svänghjul.
[ ] Extraktorgrenrör.

Lättning:

[ ] Ta ur inredning och säten.
[ ] Ta ur taklucka.
[ ] Ta bort asfaltsmattor.
[ ] Skrapa underredsmassa och måla underredet vitt.
[ ] Byta ut förarstolen till en kevlarstol.
[ ] Motorhuv i glasfiber.
[ ] Baklucka i glasfiber.
[ ] Framskärmar i glasfiber.
[ ] Alla rutor utom vindrutan i plast.

Väghållning:

[ ] Coilovers. Antingen "Kina" med ställbara dämpare eller "finare" utan ställbara dämpare.
[ ] Hårdare bussningar.
[ ] Fullbur med rör till fjäderbenstornen.
[ ] Större bromsar.

Övrigt:

[ ] Laga rost och lacka bilen vit.
[ ] Lamelldiff med lämplig utväxling.
[ ] Avtagbar moccaratt.
[X] Bli medlem i BMW Sport Club.
[ ] Ta racinglicens.

_________________
Jimmy Karlsson

Levin Racing
Citera
Medalist
Kungsör
Här sen Jan 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu har jag kunnat bocka av en sak på listan. Har nu blivit medlem i BMW Sport Club.

För övrigt har jag inte hållt på så mycket med bilen över jul.
Förra veckan började jag ta isär topplocket, men det verkade vara skevt. Jag fick slå ur vipparmsaxlarna med ganska mycket våld ända tills dom kom till sista "hålet". Då gick det hur fint som helst att dra fram och tillbaka för hand. Kamaxeln gick kärvt när vipporna var borta, jag fick använda en stor polygrip för att kunna dra runt den.

Det hela slutade med att jag började kolla lite efter en begagnad topp och hittade ganska snart en som jag köpte. Det blir en portad topp med 304 graders kam, hårdare ventilfjädrar och justerbart kamdrev. Enligt säljaren är den i bra skick. Vi får se om jag använder 304 graderskammen eller den Schrickkammen som satt i den gamla toppen. Det kanske blir lite väl med 304 grader.

Kommer nog att beställa lager och kolvringar m.m till motorn snart också. Det blir förmodligen från Pelican Parts i USA. Det verkar bli mycket billigare även om man slår på tull och moms.

Nu hoppas jag bara att toppen anländer snart så att man kan se vad man har köpt. Bussgods verkar ju löjligt segt för tillfället.

_________________
Jimmy Karlsson

Levin Racing
Citera
airs
Kopparberg
Här sen Sep 2007
Inlägg: 101



Se till att balansera bottendelen och allt därtill, så tycker jag absolut du ska köra med 304graders kammen och varva 7500-8000. MYCKET KUL utlovas

_________________
Jens Almerstedt
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



Roligt med en till nybörjare, jag ska börja köra BMW cup nästa år med.
Har du bilen i Kungsör?
Min bil står hos en jobbarpolare i Kungsör.
Jag jobbar på Car-o-Liner, kanske kan man komma förbi nån kväll och kolla på dittt projekt?

Jag gjorde det lite enklare för mig genom att köpa en nästan färdig bil.

Gott Nytt år

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Halloj och välkommen till e30-träsket!

Dina planer ser trevliga ut! När du slutfört din lista lär du ha en riktigt trevlig banbil.

En tanke bara. En 304-graders kam känns svettigt när det kommer till avgasvärden...

Lycka till med allt!

_________________
L-P Johnsson
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Välkommen som sagt

e85 borde göra susen för avgasvärdena med den vassa kamen??

Mvh

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Medalist
Kungsör
Här sen Jan 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu har toppen kommit fram. Den verkar vara i helt ok skick förutom vipparmarna, hälften har börjat spricka. Den här toppen gick iallafall betydligt enklare att ta isär. Både vipparmsaxlarna och kammen gick lätt att dra ur för hand vilket borde bekräfta att den gamla toppen är skev.
Den verkar inte läcka igenom något i ventilsätena. Jag testade att hälla i t-röd och sedan kolla under, alla ventiler var torra utom en där det läckte igenom ytterst lite.

Det är inte dubbla ventilfjädrar på den nya toppen. Jag mätte lite snabbt och dom är 32mm i ytterdiameter, samma som dom M20-toppar som har singelfjädrar original enligt RealOEM. Någon som vet om man bara kan lägga i innre hårdare fjädrar också eller blir det konstigt när dom jag har är gjorda för att jobba själva? Dessutom undrar jag om det på något sätt går att se på kammen hur många grader den är? Jag har två Schrickkammar nu men det står inte klart och tydligt på dom vad det är för något, det finns lite siffror på ena kortsidan dock.
Har någon testat PPFs sats med förstärka gjutna vippor? Bättre eller sämre än originalvippor?


Har tagit lite kort som jag tänkte dela med mig av också

Såhär ser portningen ut på insugssidan. Undrar om det är bra eller dåligt att dom har slipat bort ventilstyrningen.


Såhär ser den värsta sprickan ut på vipparmarna. Alla har spruckit på samma ställe. Det är originalvippor om någon undrar.

_________________
Jimmy Karlsson

Levin Racing
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Tjena!

Vi "älter" lite om vipparmar i min tråd, häng på!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42780&postdays=0&postor . . . .

Har själv handlat Ireland Engineerings HD-vippor från PPF, men funderar vidare
i tråden. Vippan du tagit bild på såg inte så trevligt ut. Sådant vill man undvika.
Vore jag dig hade jag handlat en omgång med "häftigare" vippor och kompletterat
det med kraftigare och dubbla ventilfjädrar. Är ju lika bra att göra det riktigt från början.

Att man slipar bort den utstickande delen av ventilstyrningen är nog mer regel än undantag.
Flödet blir givetvis bättre. Inte lika stabilt för ventilen, men tillräckligt för en rejsbil där man
ändå river och inspekterar med "jämna" mellanrum.

_________________
L-P Johnsson
Citera
Medalist
Kungsör
Här sen Jan 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Nu har jag börjat skruva lite smått med bilen igen. Man känner sig lite körsugen när våren tittar fram.

I helgen har jag bytt ram- och vevlager samt kolvringar. Jag gjorde rent silen i oljepumpen också, mkt rester från en gammal toppackning där.

Annars har det inte hänt så mycket. Beställde vipparmar från Ireland Engineering, deras HD vippor. Min budget tillåter inte något värre för tillfället. Hoppas att dom funkar ok. Vart även tändkablar och en skvalpplåt därifrån. Så nu är det bara att vänta på delar så att motorn kan bli klar. Efter det ska jag spara ihop till en uppsättning coilovers.
Jag kan inte besikta bilen som den är nu. Verkar som att någon tidigare ägare tyckte att Epa-väghållning var häftigt. Det sitter jättekorta kapade fjädrar på men för att den inte ska vara för låg sitter det 5 cm tjocka aluminiumdistanser mellan toppmonteringarna och karossen, även under fjädrarna bak. Det är ju inte racing. Dessutom är nån fjäder av och en toppmontering fram trasig, vilket är största anledningen till att jag inte vill besikta.

En fundering. Någon som vet om Koed's extraktorgrenrör till M20 funkar vettigt? 1800 danska känns billigt iaf. Koed's Extraktorgrenrör

_________________
Jimmy Karlsson

Levin Racing
Citera
Medalist
Kungsör
Här sen Jan 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Idag blev det målning av motorblocket. Jag blev mycket nöjd. thumbs up
Får se sen när det torkat ordentligt om man ska lägga på ett lager till eller bara bättra på lite om man har missat nånstans.
Nu blir projektet förmodligen stående nån månad igen. Ska till Knutstorp nästa helg, Kemora helgen efter och sedan Karlskoga helgen efter det.

Bilder före, efter slipning och efter lack. Suddiga mobilbilder, men alltid något




_________________
Jimmy Karlsson

Levin Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -89 E30 med 2.7 liters motor.
4868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande