Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Gsi 16vT -90
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (15587 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Sedan inköpet 1994 har min Kadett modifierats i omgångar, numera är den ganska omgjord.

Kaross:
Tak bytt till ett utan taklucka, komplett störtbur från Guss motor monterad inkl extra krysstag bak samt stag mellan stötdämpartornen, extra stag till främre fjädertorn, hjulhus fram och bak helsvetsade. Dörrlås borttagna, hjulhus bak breddade 25 mm. Kjolar och frontspoiler från Irmscher, Bakkjol från SFJ, ändrad front för mer kylluft.

Motor:
C20LET Från Opel Calibra Turbo. 2.0 16v. Enem chip, XE-insugskamaxel, SPM vevstakar, SBD alusvänghjul, Gik turbo med KKK K24 kompressorhjul i uppsvarvat originalhus, Forge T70 wastegate, oljetråg med extra skvalpplåt, Skräddarsydd vattekylare, Mitsubishi Lancer Evo3 intercooler med 60 mm alurör, Laminova C43-182 oljekylare.

Växellåda:
F28 från Opel Calibra turbo. I växellådshuset är ett extra uttag upptaget som förberedelse för kommande oljekylare. Quaife ATB-diff.

Chassie:
Fjädrar och Justerbara stötdämpare från Koni. Främre fjäderbenslagring specialbyggd, uniball, av Stötdämparexperten för mer negativ camber. Främre bärarmar i Cr-Mo med ledlager, justerbar caster Powerflex polyuretanbussningar i bakvagnen.

Bromsar:
ok, skivor, huvudbromscylinder och servo från Calibra T. Stålspunna teflonslangar. Bremboskivor i fram. Performance Friction PFC90 belägg i fram, original i bak.

Inredning:
Glasfiberstolar monterade på egentillverkade underreden, mockaratt och pedaler från MOMo.

Övrigt:
odyssey batteri som är placerat i reservhjulsbaljan. Fjäderbensstag av polerad aluminium. Cargard T70S alarm.

Hjul gata: BBS 7,5x17", Bridgestone S02 225/35-17
Hjul bana: OZ Superleggera 7x15", Bridgestone RE540S 205/50-15

Tjänstevikt 1120 kg, effekt ca 250-270 hk
Tider på:
Kinnekulle 1.04.93
Gelleråsen 1.22.93
Ringen, BTG 8.53 (06-09-27)

Regbesiktigad som ombyggt fordon och godkänd med Calibra T.-motorn








_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?


Jag vet, men jag tror du ligger och gnisslar tänder varje kväll när du försöker somna och inte kan släppa tanken på de dumt placerade kilona däruppe som försämrar vridstyvheten...
Visst har jag rätt?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Micke Holmström skrev:
Nisse Classon skrev:
Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?


Jag vet, men jag tror du ligger och gnisslar tänder varje kväll när du försöker somna och inte kan släppa tanken på de dumt placerade kilona däruppe som försämrar vridstyvheten...
Visst har jag rätt?


Hur många kilo sparar man på att inte ha taklucka?

/Henrik
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Henrik Fredman skrev:
Hur många kilo sparar man på att inte ha taklucka?

/Henrik


Runt 30kg ungefär, iaf på en kadett.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Calle gsi skrev:
Henrik Fredman skrev:
Hur många kilo sparar man på att inte ha taklucka?

/Henrik


Runt 30kg ungefär, iaf på en kadett.


Nja, originalluckan till en -90a väger ca 19 kg komplett med mekanism och slangar. Den skramligare varianten som fanns fram till -89 vägde ca 14 kg.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718





Kul att du fick ihop allt OCH att SBP tyckte om detta oxå.

Har inte tänkt på det men det är alltså skillnad på takluckorna före o efter -89, hmmm

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Micke Holmström skrev:
Calle gsi skrev:
Henrik Fredman skrev:
Hur många kilo sparar man på att inte ha taklucka?

/Henrik


Runt 30kg ungefär, iaf på en kadett.


Nja, originalluckan till en -90a väger ca 19 kg komplett med mekanism och slangar. Den skramligare varianten som fanns fram till -89 vägde ca 14 kg.


opps, blanda ihop det med astrans lucka

Riktigt snyggt bygge Micke, men det vet du ju redan att jag tycker thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Henrik Fredman skrev:
Micke Holmström skrev:
Nisse Classon skrev:
Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?


Jag vet, men jag tror du ligger och gnisslar tänder varje kväll när du försöker somna och inte kan släppa tanken på de dumt placerade kilona däruppe som försämrar vridstyvheten...
Visst har jag rätt?


Hur många kilo sparar man på att inte ha taklucka?

/Henrik


Micke hur gjorde du när du bytte tak? Skarvade du i A,B och C stolpen eller bytte du bara själva plåten runt taklucke hålet?
/Henrik
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Micke Holmström skrev:
Nisse Classon skrev:
Micke, du vet väl att jag har både taklucka och inredning?


Jag vet, men jag tror du ligger och gnisslar tänder varje kväll när du försöker somna och inte kan släppa tanken på de dumt placerade kilona däruppe som försämrar vridstyvheten...
Visst har jag rätt?


Nja, du har bara delvis rätt. Jag gillar nämligen att ha luckan öppen en varm sommardag för att sedan kunna stänga den när man kommer till en trevlig bana och trots denna felplacerade övervikt kunna sätta sådan fart på banan att inte alla hänger med.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Nisse Classon skrev:
Nja, du har bara delvis rätt. Jag gillar nämligen att ha luckan öppen en varm sommardag för att sedan kunna stänga den när man kommer till en trevlig bana och trots denna felplacerade övervikt kunna sätta sådan fart på banan att inte alla hänger med.


Tänker du på några särskilda nu

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Henrik Fredman skrev:
Micke hur gjorde du när du bytte tak? Skarvade du i A,B och C stolpen eller bytte du bara själva plåten runt taklucke hålet?
/Henrik


Aningen enklare på kadetten då den har två längsgående skarvar utmed sidorna på taket. Kommer dock inte riktigt igåh hur det såg ut om det är punktat ihop med karosserikitt.
Vet dock att taket finns att köpa för att ta bort takluckan.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Struve skrev:
Henrik Fredman skrev:
Micke hur gjorde du när du bytte tak? Skarvade du i A,B och C stolpen eller bytte du bara själva plåten runt taklucke hålet?
/Henrik


Aningen enklare på kadetten då den har två längsgående skarvar utmed sidorna på taket. Kommer dock inte riktigt igåh hur det såg ut om det är punktat ihop med karosserikitt.
Vet dock att taket finns att köpa för att ta bort taket.


Struve Vad menar du, finns taket att köpa löst på Opel?

Micke hur "styr" dina toplagringar? Jag gjorde egna till min men jag gjorde dem med samma kona som orginalet men med ett förflyttat centrum för unibalen. Din kona ser inte ut att vara så stor så den styr i hela hålet. Räcker det med att bulta den utan styrning? Hoppas du förstår vad jag menar.
/Henrik
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Henrik Fredman skrev:
Struve Vad menar du, finns taket att köpa löst på Opel?

Micke hur "styr" dina toplagringar? Jag gjorde egna till min men jag gjorde dem med samma kona som orginalet men med ett förflyttat centrum för unibalen. Din kona ser inte ut att vara så stor så den styr i hela hålet. Räcker det med att bulta den utan styrning? Hoppas du förstår vad jag menar.
/Henrik


Det finns takplåtar at köpa till Kadetterna, vet dock inte om Opel själva har kvar dessa,
artikkelnumret skulle isåfall vara 90197090 utan taklucka och 90197091 med taklucka.

Kan även svara på din nästa fråga.
Det styrs upp av bultarna som spänner fast topplagringen och sedan har Micke ett fjäderbensstag som hjälper till ytterligare.
Har en liknande lösning på min också fast jag gjorde mina själv och fick lära mif att vissa saker funkar INTE.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Taket är från en rostfri! 1,6a som hittades på en skrot för 500 spänn. Bästa sättet att byta är att borra ut de ca 120 punktsvetsarna som sitter under takräcksfästesskenorna, vid baklucksfästesförstärkningen och vid vindruteramen. När plåten är avlyft punktas den nya fast på samma ställen som den gamla och karosserikittas sedan.

I bla a-stolparna finns det en invändig plåt som man aldrig kommer åt att svetsa ihop om man kapar stolparna för att byta tak.

Hittar man ingen fräsch plåt på skroten så tror jag Opel vill ha runt 2500 kr för en.

Struve har rätt om topplagringarna. De jag skaffade var universal från Stötdämparexperten (jättestor rund "fästplatta" som filades rätt och sedan borrades). Kostar ca 1500/st.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Micke Holmström skrev:
Taket är från en rostfri! 1,6a som hittades på en skrot för 500 spänn. Bästa sättet att byta är att borra ut de ca 120 punktsvetsarna som sitter under takräcksfästesskenorna, vid baklucksfästesförstärkningen och vid vindruteramen. När plåten är avlyft punktas den nya fast på samma ställen som den gamla och karosserikittas sedan.

I bla a-stolparna finns det en invändig plåt som man aldrig kommer åt att svetsa ihop om man kapar stolparna för att byta tak.

Hittar man ingen fräsch plåt på skroten så tror jag Opel vill ha runt 2500 kr för en.

Struve har rätt om topplagringarna. De jag skaffade var universal från Stötdämparexperten (jättestor rund "fästplatta" som filades rätt och sedan borrades). Kostar ca 1500/st.


ok
Men då är inte cambern justerbar?
Har du fått ditt PC rutorna? (såg på ett annat ställe i forumet att du skulle byta ut dem)
/Henrik
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Henrik Fredman skrev:

ok
Men då är inte cambern justerbar?
Har du fått ditt PC rutorna? (såg på ett annat ställe i forumet att du skulle byta ut dem)
/Henrik


Cambern är inte justerbar, vill man ändra från de 2,6 grader jag har nu så blir det till att fila upp hålen. Rutorna är inte bytta än, kommer nog under vintern.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Hittade en closeup på topplagringen:



_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Hur mycket blev kostnaden för att allt som hade med reggningen att göra? Intyg, div besiktingar och dyl.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271


Trådstartare
Maccan skrev:
Hur mycket blev kostnaden för att allt som hade med reggningen att göra? Intyg, div besiktingar och dyl.


3200 + milersättning för SFRo-besiktning.
2000 för intyget om jämförande kontroll från Opel.
900 för regbes med vägning.

Jag var lite klantig och skaffade tid för regbes innan jag fått intyget från Opel, det kostade mig en extra regbesiktning (Opel var varken villiga eller snabba på att skriva intyg) men har du gott om tid och gör allt i rätt ordning så behöver det inte bli dyrare än så.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Tack för infon... Jag har några frågor till...
De modifieringar som behövs, för att få den reggad är bara att man har fullständigt bromsystem från Calibran, eller behövs det mera?
Vad gäller angåeende motoreffekten? Är det 204 hk som gäller eller kan man få den reggad med trim?

_________________
Marcus Marklund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Gsi 16vT -90
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (15587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande