Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett Gsi 16vT -90 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (15587 totalt) |
Sedan inköpet 1994 har min Kadett modifierats i omgångar, numera är den ganska omgjord.
Kaross: Tak bytt till ett utan taklucka, komplett störtbur från Guss motor monterad inkl extra krysstag bak samt stag mellan stötdämpartornen, extra stag till främre fjädertorn, hjulhus fram och bak helsvetsade. Dörrlås borttagna, hjulhus bak breddade 25 mm. Kjolar och frontspoiler från Irmscher, Bakkjol från SFJ, ändrad front för mer kylluft. Motor: C20LET Från Opel Calibra Turbo. 2.0 16v. Enem chip, XE-insugskamaxel, SPM vevstakar, SBD alusvänghjul, Gik turbo med KKK K24 kompressorhjul i uppsvarvat originalhus, Forge T70 wastegate, oljetråg med extra skvalpplåt, Skräddarsydd vattekylare, Mitsubishi Lancer Evo3 intercooler med 60 mm alurör, Laminova C43-182 oljekylare. Växellåda: F28 från Opel Calibra turbo. I växellådshuset är ett extra uttag upptaget som förberedelse för kommande oljekylare. Quaife ATB-diff. Chassie: Fjädrar och Justerbara stötdämpare från Koni. Främre fjäderbenslagring specialbyggd, uniball, av Stötdämparexperten för mer negativ camber. Främre bärarmar i Cr-Mo med ledlager, justerbar caster Powerflex polyuretanbussningar i bakvagnen. Bromsar: ok, skivor, huvudbromscylinder och servo från Calibra T. Stålspunna teflonslangar. Bremboskivor i fram. Performance Friction PFC90 belägg i fram, original i bak. Inredning: Glasfiberstolar monterade på egentillverkade underreden, mockaratt och pedaler från MOMo. Övrigt: odyssey batteri som är placerat i reservhjulsbaljan. Fjäderbensstag av polerad aluminium. Cargard T70S alarm. Hjul gata: BBS 7,5x17", Bridgestone S02 225/35-17 Hjul bana: OZ Superleggera 7x15", Bridgestone RE540S 205/50-15 Tjänstevikt 1120 kg, effekt ca 250-270 hk Tider på: Kinnekulle 1.04.93 Gelleråsen 1.22.93 Ringen, BTG 8.53 (06-09-27) Regbesiktigad som ombyggt fordon och godkänd med Calibra T.-motorn _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Jag vet, men jag tror du ligger och gnisslar tänder varje kväll när du försöker somna och inte kan släppa tanken på de dumt placerade kilona däruppe som försämrar vridstyvheten... Visst har jag rätt? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Hur många kilo sparar man på att inte ha taklucka? /Henrik |
||||||
Nja, originalluckan till en -90a väger ca 19 kg komplett med mekanism och slangar. Den skramligare varianten som fanns fram till -89 vägde ca 14 kg. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
opps, blanda ihop det med astrans lucka Riktigt snyggt bygge Micke, men det vet du ju redan att jag tycker _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
Micke hur gjorde du när du bytte tak? Skarvade du i A,B och C stolpen eller bytte du bara själva plåten runt taklucke hålet? /Henrik |
||||||
Nja, du har bara delvis rätt. Jag gillar nämligen att ha luckan öppen en varm sommardag för att sedan kunna stänga den när man kommer till en trevlig bana och trots denna felplacerade övervikt kunna sätta sådan fart på banan att inte alla hänger med. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Tänker du på några särskilda nu _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||
Aningen enklare på kadetten då den har två längsgående skarvar utmed sidorna på taket. Kommer dock inte riktigt igåh hur det såg ut om det är punktat ihop med karosserikitt. Vet dock att taket finns att köpa för att ta bort takluckan. _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||||
Struve Vad menar du, finns taket att köpa löst på Opel? Micke hur "styr" dina toplagringar? Jag gjorde egna till min men jag gjorde dem med samma kona som orginalet men med ett förflyttat centrum för unibalen. Din kona ser inte ut att vara så stor så den styr i hela hålet. Räcker det med att bulta den utan styrning? Hoppas du förstår vad jag menar. /Henrik |
||||||
Det finns takplåtar at köpa till Kadetterna, vet dock inte om Opel själva har kvar dessa, artikkelnumret skulle isåfall vara 90197090 utan taklucka och 90197091 med taklucka. Kan även svara på din nästa fråga. Det styrs upp av bultarna som spänner fast topplagringen och sedan har Micke ett fjäderbensstag som hjälper till ytterligare. Har en liknande lösning på min också fast jag gjorde mina själv och fick lära mif att vissa saker funkar INTE. _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||||
Taket är från en rostfri! 1,6a som hittades på en skrot för 500 spänn. Bästa sättet att byta är att borra ut de ca 120 punktsvetsarna som sitter under takräcksfästesskenorna, vid baklucksfästesförstärkningen och vid vindruteramen. När plåten är avlyft punktas den nya fast på samma ställen som den gamla och karosserikittas sedan.
I bla a-stolparna finns det en invändig plåt som man aldrig kommer åt att svetsa ihop om man kapar stolparna för att byta tak. Hittar man ingen fräsch plåt på skroten så tror jag Opel vill ha runt 2500 kr för en. Struve har rätt om topplagringarna. De jag skaffade var universal från Stötdämparexperten (jättestor rund "fästplatta" som filades rätt och sedan borrades). Kostar ca 1500/st. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
ok Men då är inte cambern justerbar? Har du fått ditt PC rutorna? (såg på ett annat ställe i forumet att du skulle byta ut dem) /Henrik |
||||||
Cambern är inte justerbar, vill man ändra från de 2,6 grader jag har nu så blir det till att fila upp hålen. Rutorna är inte bytta än, kommer nog under vintern. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
3200 + milersättning för SFRo-besiktning. 2000 för intyget om jämförande kontroll från Opel. 900 för regbes med vägning. Jag var lite klantig och skaffade tid för regbes innan jag fått intyget från Opel, det kostade mig en extra regbesiktning (Opel var varken villiga eller snabba på att skriva intyg) men har du gott om tid och gör allt i rätt ordning så behöver det inte bli dyrare än så. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Tack för infon... Jag har några frågor till...
De modifieringar som behövs, för att få den reggad är bara att man har fullständigt bromsystem från Calibran, eller behövs det mera? Vad gäller angåeende motoreffekten? Är det 204 hk som gäller eller kan man få den reggad med trim? _________________ Marcus Marklund |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett Gsi 16vT -90 | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (15587 totalt) |