| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förslag/fråga ang. vevhusventilation, catchtank.
|
2966 besök totalt |
|
Då jag är lite less på kladdig oljefilm i plenumet så har jag funderat på ngn lösning med en extra oljefälla/ catchtank. Jag vill hest inte åka med öppen vevhusventilation (miljömedveten)..
Gjorde en liten skiss på hur jag har tänkt. Hoppas den är tydlig nog... Vill ha lite synpunkter på om det är fel tänkt?
Så här är det från fabrik. 1. Vevhusventilation från original oljeavskiljare. 2. Oljeretur till tråget.
1. Vevhusventilation från original oljeavskiljare in till catchtank. 2. Oljeretur till tråget. 3. Extra oljeavskiljare (catchtank). 4. Oljeretur från plenumet. Kan man proppa den tror ni? Förhoppningsvis kommer det inte in någon olja i plenumet som behöver returneras. Skissen är inte direkt skalenlig utan enbart en funktionsskiss. Storleken på catchtanken blir ca 150 mm lång dy ca 80mm Kom gärna med synpunkter eller en bättre lösning.. Hoppas ngn har lite matnyttigt att tillföra.
_________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||
|
Re: Förslag/fråga ang. vevhusventilation, catchtank.
Det är så många tillverkare gjort sedan mitten på åttiotalet så det fungerar. I deras fall en burk på ungefär en liter, med ett hål i botten ner till 'tråget' och sedan slang till insug/spjälhus eller liknande. Du behöver en 'fälla' i burken för att få oljegaserna att studsa mot fällan och avge oljan innan de sugs in i motorn. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2966 besök totalt |