Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 x2 CSN Edition
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (18904 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Då jag, Andreas, och Micke E gör en hel del saker ihop till våra bilar tänkte vi rationallisera lite och lägga in dessa saker under denna "Team CSN"-tråd. Gör vi nga egna utflykter hittar ni dessa under "våra egna" biltrådar.

Hoppas ni hittar ngt av nöje!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Igårkväll/natt togs första steget mot det programmerbara sprutet och tändningen.

Såhär såg det ut först...



Efter ca 5,5h så var vi här. (Nga komponeter är inte monterade då "ngn" missat att köpa kylpasta.)



Nu är det bara två kort till, för tändningen, som gäller...med fler komponenter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Förra veckan "provslaktads" ett insug för att se vad man ev. kan göra med det. Verkar lovande iaf.



Lite svetsprov i spillbiten. Mkt bra!


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ser trevligt ut, både lödjobbet och alujobbet!

Svetsar ni alu själva? Hur gör man det, TIG? Skyddsgas på insidan?

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag är mycket intresserad av att höra hur det går med insprutet!

Bygger ni egen tändning också?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



hovang skrev:
Jag är mycket intresserad av att höra hur det går med insprutet!

Bygger ni egen tändning också?


Jag anar att Hovang letar efter en hov(ang)leverantör och att Andreas börjar få en stadigt återkommande kund...

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
hovang skrev:
Jag är mycket intresserad av att höra hur det går med insprutet!

Bygger ni egen tändning också?


Jag anar att Hovang letar efter en hov(ang)leverantör och att Andreas börjar få en stadigt återkommande kund...


Tändningen börjar vi bygga ikväll. Men den är lite mer utförlig och frågan är om vi orkar sitta så länge. Men ngt ska man ju göra på Söndag oxå.

Blev rätt bra med sprutet igår måste jag säga.

TIG:andet utfördes av en kursare i "våran" verkstad. Bra med 24/7-acess och känna en licenssvetsare. Vet inte riktigt vad för gas han har, men ngn utöver den i tuben är det inte.

Leverantör...Hmmm. Nu ska man blir rik!
Frågan är bara hur jag ska hinna med allt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Andreas Lidström skrev:
Pär Hylander skrev:
hovang skrev:
Jag är mycket intresserad av att höra hur det går med insprutet!

Bygger ni egen tändning också?


Jag anar att Hovang letar efter en hov(ang)leverantör och att Andreas börjar få en stadigt återkommande kund...


Tändningen börjar vi bygga ikväll. Men den är lite mer utförlig och frågan är om vi orkar sitta så länge. Men ngt ska man ju göra på Söndag oxå.

Blev rätt bra med sprutet igår måste jag säga.

TIG:andet utfördes av en kursare i "våran" verkstad. Bra med 24/7-acess och känna en licenssvetsare. Vet inte riktigt vad för gas han har, men ngn utöver den i tuben är det inte.

Leverantör...Hmmm. Nu ska man blir rik!
Frågan är bara hur jag ska hinna med allt...


Du menar inte så att du börjar få för många projekt? Känner igen dedär ..

Jag har ju tänkt att försöka bygga ett insprut/tändning nångång också, men just nu känns det som det inte finns tid över.

Är det Megasquirt/jolt du bygger?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



hovang skrev:
Andreas Lidström skrev:
Pär Hylander skrev:
hovang skrev:
Jag är mycket intresserad av att höra hur det går med insprutet!

Bygger ni egen tändning också?


Jag anar att Hovang letar efter en hov(ang)leverantör och att Andreas börjar få en stadigt återkommande kund...


Tändningen börjar vi bygga ikväll. Men den är lite mer utförlig och frågan är om vi orkar sitta så länge. Men ngt ska man ju göra på Söndag oxå.

Blev rätt bra med sprutet igår måste jag säga.

TIG:andet utfördes av en kursare i "våran" verkstad. Bra med 24/7-acess och känna en licenssvetsare. Vet inte riktigt vad för gas han har, men ngn utöver den i tuben är det inte.

Leverantör...Hmmm. Nu ska man blir rik!
Frågan är bara hur jag ska hinna med allt...


Du menar inte så att du börjar få för många projekt? Känner igen dedär ..

Jag har ju tänkt att försöka bygga ett insprut/tändning nångång också, men just nu känns det som det inte finns tid över.

Är det Megasquirt/jolt du bygger?


Det är väll snarare så att det är för många projekt och plugga samtidigt.
Har själv samma problem (nästan). Har två jobb och plugget sammtidigt Men jobba måste man om man ska ha pengar att spendera på bilen

Andreas, du skulle inte vilja konvertera min is till en CSN version när du får för mycket tid över
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



hovang skrev:

Är det Megasquirt/jolt du bygger?


Nej det är Megasquirt/Tomtek.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Visst kan man tänka sig att hjälpa till med fler CSN Edition, men problemen är väl dom att det kostar nog en hyffsad sudd pengar om ngn ska göra allt samt att ingen vet hur en CSN Edition ser ut...

Du vill inte höra om de värsta ideerna...

Sen var det ju detta med tiden. Plugga, jobba OCH hjälpa en del andra samt bygga till sig själv. Detta i kombinaton med en OTROLIG tidsoptimism och oförmåga att göra och hålla mig till planeringar gör det hela mkt svårare.

Ett bra exempel på sådan optimism är tex nu när jag erbjuder dig att löda ihop ett MS eller TT åt dig till ett "Rejsapris".
Fixar du ett kit så kan vi alltid diskutera saken iaf.

Nu måste jag lägga på en rem om dett ska bli ngt Tomtek ikväll.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Ni har iaf med er ambitiösa inställning lyckats inspirera mej till att lägga en helkväll på dataloggern! thumbs up Tack för det!

Men ni har kommit lite längre än jag, såhär ser mitt "PCB" ut nu:



Men det räcker iaf till mjukvaran är klar
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kul att få kunna vara inspirationskälla Det har nog inte hänt många ggr innan...Infoansvarige Andreas uppdaterar nog snart med lite bilder misstänker jag

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Ja inspirera andra vet i tusan om man gjort så många gånger innan.
Jag skyller dock på Micke... Han sparkar på mig så det händer ngt.

Infoansvarig?!
Är det bara jag som jobbar i dethär teamet eller. >

Som sagt, även denna kväll/natt ägnades åt lödning. Denna gång var det Tomtektändningen som gällde. Nga saker fattas, men i stort är även dessa kort färdiglödda nu. Lite trixande var det då vi hade en del komponenter av "normalstorlek" där det blev lite ont om plats. Eller så är det jänkarna som inte har SI-standard, eller vad det kan heta, på sin elektronik...

Blev helt ok tillslut iaf.

Nga timmar kvar...



Pust!



Här ser man hur illa med plats det blev för några av våra svenska resistorer på det amerikaritade kretskortet. >


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



"Nga timmar kvar" samt "Skrivet: 30 Nov 02:46:31"

Ser inte ut som dom snålar med prylarna, dom där feta QFP-socklarna kostar väl inte gratis precis? Å andra sidan kanske dom är roligare att löda än kretsen som ska sitta i?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Det är en PLCC sockel till Alterakretsen, professorn med QFP sockel sitter ytmonterad direkt på kortet. Kostar inte speciellt mkt ~15-20kr på elfa. Om dom är roliga att löda lr inte får du dock fråga Andreas


Andreas, med infoansvarig menade ja att det är du som förmodligen kommer att stå för bilderna numera

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Är det FPGA'er eller liknande på kortet!? Eller är det nån annan Altera?

Seriöst isåf!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



FPGA va e de? Ja pluggar ju maskin Det är denna Alterakomponent som används http://www.elfa.se/pdf/73/738/07389802.pdf (artnr 73-898-02)

Denna tändning är helt klart den mest kompetenta som jag har sett på nätet, dock så är det fortfarande under utveckling så all kod är inte skriven än, bla så kan man inte köra med coil-per-plug än men det är på G. Den som är nyfiken på hur användar-gränssnittet ser ut kan kika på http://deb.tomtek.com/megasquirt/beta/tomtek_tuner-3.0-beta3.zip dock så är det bara en beta änsålänge.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Inga problem att löda ngn av komponenterna. Iaf inte värre än vad jag varit med om tidigare i jobbet. Där var det stundom betydligt mindre saker. Det som kan störa mig är dock detta att vissa resistorer var lite för stora, fysiskt. Men det märks ju inte sen.

Kul att det uppskattas iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Man blir ju onekligen nyfiken på vad ni skall göra med insuget! Separata spjäll?!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544




_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 x2 CSN Edition
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (18904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande